شناسهٔ خبر: 66724843 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ورزش۳ | لینک خبر

تحول با ابلاغ نوبتی به داوران ایجاد نمی‌شود؛

دپارتمان داوری فدراسیون هفتمین رئیس را هم می‌بلعد!

روز پنجشنبه هفته گذشته و در آخرین ساعات اداری، خبر استعفای خداداد افشاریان و تعیین دانیال مرادی به‌عنوان سرپرست کمیته داوران بر روی سایت فدراسیون فوتبال قرار گرفت.

صاحب‌خبر -

به گزارش "ورزش‌سه"، یادداشتی که می‌خوانید دغدغه‌های یکی از داوران در حال حاضر بازنشسته فوتبال ایران است که در دوران فعالیت نامش در میان داوران الیت هم قرار داشت و حالا با انتشار متنی از سر دلسوزی توصیه‌هایی را برای بهبود شرایط در آینده و عدم تکرار اتفاقات تلخ گذشته مطرح کرده است:
این متن که حاوی برخی نقاط ضعف سیستم داوری در راهروهای ساختمان فدراسیون فوتبال است را در ادامه می‌خوانید:

مرادی که از مدیران جوان و خلاق فدراسیون فوتبال می‌باشد، برای برون رفت از این بحران باید شیوه‌ای متفاوت در اجرای سیاست‌های کلان این کمیته داشته باشد. 
اولین و‌ مهمترین بخش اجرایی در بدنه داوری کشور، دپارتمان داوری است. فیفا در سالیان گذشته با تفکیک کمیته و د‌پارتمان، وظایف متفاوتی را برای آنها تعریف نمود که با توجه به این مهم، در ابتدا اختلافات زیادی را در بدنه داوری کشور ایجاد کرد و روسای کمیته و د‌پارتمان وقت، بارها نقطه نظرهای متفاوتی را داشتند که مهم‌ترین آن در بخش چیدمان داوری و انتخاب داوران برای بازی‌های مختلف بوده است. 
دومین و اصلی‌ترین موضوع در بحث دپارتمان داوری به نیروی انسانی برمی‌گردد. شاید برایتان جالب باشد که بگوییم دپارتمان داوری می‌تواند در انگیزه و ادامه به کار داوران و همچنین آینده کاری‌شان مهم‌ترین نقش را ایفا کند که در ادامه به برخی از آنها می‌پردازیم:

۱. هر ساله و با آغاز دوره‌های فوتورو، فدراسیون‌های عضو، بایستی شایسته سالاری را پیشه نموده و افرادی را تحت عنوان مدرس، ناظر و مربی آمادگی جسمانی جهت شرکت در این دوره‌ها معرفی نماید. چرا با گذشت سالیان متمادی اشخاصی که به‌عنوان مربی آمادگی جسمانی معرفی شدند، هیچگونه دستاوردی در عرصه داخلی و بین‌المللی نداشته‌اند؟ چه برنامه مدونی برای آمادگی جسمانی داوران در طول فصل طراحی گردیده؟ چرا اکثر داوران دارای اضافه وزن هستند؟ چرا آسیب‌دیدگی ناشی از عدم آمادگی جسمانی در داوران وجود دارد؟ آیا صرفا این افراد برای تست جسمانی اول فصل و نشان دادن کارت زرد و قرمز برای یک گام عقب و جلو بودن داوران مظلوم در فرآیند تست بدنی آموزش می‌بینند؟

۲. معرفی داوران آینده‌دار و دارای پتانسیل قضاوت در لیگ‌های یک و برتر، بایستی از لیگ‌های پایه، سه و دو آغاز گردد. آیا ایجاد تحول نباید با پایان دادن به سیستم نوبتی در نوشتن ابلاغ داوران همراه باشد؟ به‌جای حضور شخصی فرهیخته و استعدادیاب در این منصب مهم، آیا باید افرادی به‌کار گرفته شوند که تنها به فکر گذراندن ساعت اداری در دپارتمان داوری هستند؟

حضور برخی افراد در دپارتمان داوری تنها به روزمرگی داوران، عدم انگیزه در ایشان و ... انجامیده به‌طوری‌که با نگاهی گذرا به روسای کمیته داوران به این نتیجه می‌رسیم که این افراد نه تنها تغییری در سیستم پیشرفت داوری ایجاد نکرده‌اند، بلکه روسایی همچون عنایت، عسگری، اصفهانیان، صفیری، ممبینی و افشاریان با حضور این افراد مدتی را در راس کار بوده و برکنار شده‌اند که ممکن است با عدم قطعیت سرپرست جوان کمیته داوران، نام وی نیز به‌عنوان هفتمین رئیس برکنار شده در کنار روسای قبلی قرار گیرد و دپارتمان داوران نیز همچنان در روزمرگی به سر ببرد.

نظر شما