شناسهٔ خبر: 66724233 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

کتاب «وعده صادق» رونمایی شد

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با اشاره به تأثیر اجتماعی عملیات وعده صادق گفت: نظرسنجی‌ها و مطالعات ما نشان‌می‌دهد که سرمایه اجتماعی و اعتماد ملی در کشور ما، پس از این عملیات، افزایش قابل توجه داشته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری تسنیم، بابک نگاهداری رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در مراسم رونمایی از کتاب «وعده صادق» که در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شد، اظهار کرد: این کتاب پس از پیروزی عملیات بزرگ وعده صادق که با دستور رهبر انقلاب و به‌همت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و به‌ویژه هوافضای سپاه، انجام شد، به رشته تحریر و تدوین درآمده‌ است.

وی بیان کرد: معتقدم که عملیات وعده صادق یک رخداد نظامی صرف نیست، بلکه رویداد بزرگ بین‌المللی است که باید ابعاد گوناگون آن مورد توجه واقع شود.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس ادامه‌داد: باوجود توان نظامی آمریکا، انگلیس و فرانسه و برخی دولت‌های منطقه، اما برادران عزیز ما در سپاه پاسداران و محور مقاومت، توانستند این عملیات را به ثمر رسانند و بر توان نظامی محور استکبار و ایادی آنها، غلبه کنند.

محور مقاومت ابعاد مختلف نظامی و اجتماعی دارد

نگاهداری با تأکید بر اینکه نگاه به محور مقاومت نباید صرفاً نظامی باشد، گفت: محور مقاومت، دارای ابعاد گوناگون اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و نظامی است و رویدادی مانند عملیات وعده صادق، یک دستاورد بزرگ است که می‌تواند دستاوردهای بسیار بزرگ‌تری کنار دستاورد نظامی برای کشورهای محور مقاومت داشته‌ باشد، ازاین‌رو لازم است که مدیران و تصمیم‌گیران کشور، طراحی‌ها و تدابیر لازم را برای استفاده حداکثری از ظرفیت‌ها و دستاوردهای این رویداد داشته‌ باشند.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با بیان اینکه تدوین و جمع‌آوری این کتاب به‌دلیل احساس وظیفه کارشناسان مرکز پژوهش‌های مجلس در این زمینه بوده است، ادامه‌ داد: این کتاب فصول مختلفی دارد که در آن فرصت‌ها، دستاوردها و ظرفیت‌های این عملیات در عرصه‌های مختلف تحلیل شده‌ است.

تأثیرگذاری عملیات وعده صادق بر اقتصاد منطقه

نگاهداری راجع به اثرات اقتصادی این عملیات و زنجیره‌های ارزش افزوده اقتصادی منطقه، گفت: این عملیات، امنیت کریدور آیمک را که تحت نظر و مدیریت صهیونیست‌ها قرار دارد، خدشه‌دار کرده است.

وی ادامه‌داد: در این کتاب مباحثی نظیر اینکه ما چه اقداماتی می‌توانیم انجام دهیم تا محور اصلی تبادلات و زنجیره‌های ارزش اقتصادی منطقه را به محور مقاومت منتقل کنیم، مطرح شده‌ است.

افزایش گرایش مثبت مردم به محور مقاومت

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس به اثرات فرهنگی و سیاسی عملیات وعده صادق اشاره کرد و گفت: همه صاحب‌نظران معتقدند که این عملیات گرایش مردم آزاده و مسلمان منطقه را نسبت به جمهوری اسلامی و محور مقاومت بیشتر کرده است.

نگاهداری توضیح داد: در حالی که بسیاری از کشورهای منطقه به‌دلایل و ملاحظات مختلفی، همراهی لازم را با محور مقاومت ندارند، اما ملت‌های منطقه با محور مقاومت همراهی بیشتری احساس می‌کنند و همین امر زمینه را برای توسعه دیپلماسی عمومی به‌نفع جمهوری اسلامی و محور مقاومت پدید آورده است.

وی با تصریح به اینکه "از وزارت امور خارجه کشور انتظار داریم کنار دیپلماسی رسمی، به‌دنبال توسعه دیپلماسی عمومی باشد."، گفت: همچنین مجلس شورای اسلامی باید با استفاده از دیپلماسی پارلمانی برنامه‌ریزی کند تا کنار این عملیات نظامی، از دستاوردهای دیپلماتیک آن در سطح افکار عمومی و ملت‌های منطقه استفاده کند.

وعده صادق سرمایه اجتماعی کشور ما را افزایش داده است

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس درباره تأثیر اجتماعی عملیات وعده صادق گفت: نظرسنجی‌ها و مطالعات ما نشان می‌دهد که سرمایه اجتماعی و اعتماد ملی در کشور ما، پس از این عملیات، افزایش قابل توجه داشته است. اکثر طیف‌های فکری جامعه با انجام این عملیات موافق بودند و شاهدیم که غرور ملی و وحدت نظر و انسجام بین آحاد مختلف مردم جامعه به‌برکت این عملیات ایجاد می‌شود.

نگاهداری همچنین گفت: این سرمایه اجتماعی و وحدت نظر ایجادشده در جامعه، ظرفیت بزرگی به‌حساب می‌آید و نهادهایی که در این زمینه مسئولیت دارند، باید برای افزایش آن برنامه‌ریزی کنند.

وی خاطرنشان کرد: پژوهشگران دفتر اقتصادی مرکز پژوهش‌ها نیز معتقدند که یکی از علل ثبات ارز و سیر نزولی قیمت ارز در روزهای اخیر، به‌دلیل عملیات وعده صادق بوده چراکه نشان داده است جمهوری اسلامی اراده و توان کافی برای دفاع از منافع خود را دارد که این امر تأثیر مثبتی بر نحوه رفتار بازارهای منطقه با جمهوری اسلامی داشته است.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس تصریح‌کرد: اعتقاد ما بر این است که همه ما مجاهدان محور مقاومت هستیم که در بخش‌های مختلف نظامی، پژوهشی و تبیینی در این محور مبارزه می‌کنیم. امیدوارم خداوند به ما توفیق دهد که به‌عنوان پژوهشگران محور مقاومت، کنار سربازان این محور، بتوانیم مأموریت و رسالت خود را به‌درستی انجام دهیم.

شکست راهبردی رژیم صهیونیستی در وعده صادق

در ادامه این مراسم سردار سهرابعلی شمخانی معاون حقوقی و امور مجلس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اشاره به ابعاد مختلف عملیات وعده صادق، اظهار کرد: حماقت دشمن صهیونیستی بود که کشور ما و قدرت ملت بزرگ ایران و نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران را درنظر نگرفت و در رفتاری ددمنشانه به کنسولگری ما در سوریه حمله کرد.

وی ادامه‌داد: جنبه دیگر این عملیات مربوط به هدایت و فرماندهی حکیمانه رهبر معظم انقلاب است که فرمودند دشمن به‌دنبال این دشمنی باید انتقام پس بدهد و تنبیه شود.

شمخانی با اشاره به اینکه در عملیات‌های نظامی، اصل غافلگیری اهمیت دارد، گفت: این عملیات دارای یک ویژگی برجسته است؛ انجام عملیات قبلاً اعلام شده بود و با وجود اینکه قدرت‌های استکباری و ایادی آنها در منطقه به‌کمک صهیونیست‌ها آمدند، این عملیات توانست با یک پیروزی راهبردی عظیم به سرانجام برسد.

وی توضیح داد: در این عملیات برای اولین بار بود که رژیم صهیونیستی پس از چند دهه قدرت‌نمایی در منطقه، با شکست جدی مواجه شد.

معاون حقوقی و امور مجلس سپاه با اشاره به شکست راهبردی رژیم صهیونیستی در این عملیات، گفت: مردم ما از همان ابتدای انتشار اخباری مبنی بر وقوع عملیات وعده صادق به خیابان‌ها آمدند و ابراز خوشحالی کردند.

وی با ابراز اینکه انتشار کتاب وعده صادق در واقع همان جهاد تبیین مورد تأکید رهبر انقلاب است، افزود: این حمله به‌عنوان یک یوم‌الله در تاریخ و به نام جمهوری اسلامی ثبت شد و حتماً لازم است دیگر پژوهشگران به تحلیل نظرات نظامیان، نخبگان و مردم جهان درباره این موضوع بپردازند.

انتهای پیام/+

برچسب‌ها:

نظر شما