شناسهٔ خبر: 66724081 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: بازتاب | لینک خبر

آیا آمریکا، هند را به دلیل توافق بندر چابهار تحریم خواهد کرد؟

صاحب‌خبر -

هند توافقنامه ۱۰ ساله ای را برای توسعه و بهره برداری از بندر استراتژیک چابهار ایران امضا کرده است، زیرا دهلی نو قصد دارد روابط تجاری خود را با افغانستان محصور در خشکی و کشورهای آسیای مرکزی، دور زدن بنادر در همسایه غربی خود و دشمن سرسخت پاکستان، تقویت کند.

سارباناندا سونووال، وزیر کشتیرانی هند، در حالی که دهلی نو تلاش می کند روابط با یک کشور مهم خاورمیانه را تقویت کند، گفت: «این [بندر] به عنوان یک شریان تجاری حیاتی عمل می کند که هند را با افغانستان و کشورهای آسیای مرکزی متصل می کند.

اما این توافق باعث تهدید تحریم‌هایی از سوی ایالات متحده شده است که هند در دهه‌های اخیر روابط اقتصادی و نظامی نزدیکی با آن برقرار کرده است.

ودانت پاتل، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا به خبرنگاران گفت: «هر نهاد، هر کسی که به معامله تجاری با ایران فکر می‌کند، باید از خطر بالقوه‌ای که خود را در برابر آن باز می‌کند و خطر بالقوه تحریم‌ها آگاه باشد».

به گزارش شفقنا، با این حال، مقامات هندی تنش ها را کم اهمیت جلوه داده اند و سوبرهمانیام جایشانکار، وزیر امور خارجه روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت که دهلی نو “مزایای” این توافق را به ایالات متحده اعلام خواهد کرد و از کشورها خواهد خواست که “دیدگاه محدودی نسبت به آن نداشته باشند”.

نظر شما