شناسهٔ خبر: 66723802 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

رییس انجمن سنگ ایران:

۲۷.۳ تریلیون دلار کل ارزش منابع معدنی ایران

رییس انجمن سنگ ایران: رییس انجمن سنگ ایران گفت: به گفته وال استریت ۲۷.۳ تریلیون دلار ارزش منابع معدنی ایران است و بعد از عربستان رتبه پنج منابع معدنی جهان را در اختیار دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایلنا، چهاردهمین نمایشگاه سنگ‌های ساختمانی یک تا چهار خرداد در سایت نمایشگاهی شهر آفتاب برگزار می شود. بهرام شکوری رییس انجمن سنگ ایران در نشست خبری این رویداد گفت: این نمایشگاه می‌تواند به نمایش سنگ های تخت اختصاص پیدا کند

وی افزود: ۱۳۰ شرکت ایرانی در سه سالن حضور پیدا خواهند کرد. این شرکت‌ها با وجود مشکلات اقتصادی در رویداد امسال حضور پیدا کردند.

رییس انجمن سنگ ایران اظهار کرد: ۱۰ شرکت چینی به طور مستقیم و نمایندگی ۱۳ شرکت از ایتالیا، ترکیه و هند در این رویداد حضور دارند. 

وی یادآور شد: ترکیه نمایشگاه ازمیر را به عنوان دومین نمایشگاه سنگ بزرگ دنیا برگزار می کند و این نشان می دهند سنگ می تواند منبع درآمد برای کشورها باشد.

شکوری خاطرنشان کرد: وزارت امور خارجه هند سفر به ایران و اسراییل را به دلیل مسائل سیاسی ممنوع کرده و به همین دلیل امکان حضور هندی‌ها در این رویداد فراهم نشد.

رییس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق ایران گفت: کل ذخایر سنگ ساختمانی ایران ۳.۲ میلیارد تن است در حالی که در بهترین حالت ۱۵ میلیون تن تولید می کنیم.

وی اضافه کرد: همه نوع سنگ تزیینی ساختمانی دنیا در ایران وجود دارد، ایران  رتبه پنج تولید و رتبه اول مصرف سنگ را در جهان دارد.

شکوری ادامه داد: با این حال در بهترین شرایط حداکثر هفت درصد از ذخایر را در سال صادر می‌کنیم.

وی تصریح کرد: وضع عوارض صادرات به تنبیه تولیدکننده محصولات معدنی در سراسر زنجیره تولید منجر می شود و اگر صنعت سنگ ایران به صادرات روی نیاورد محکوم به فناست.

رییس انجمن سنگ اظهار کرد: برای سنگ در ساختمان جایگزین های زیادی وجود دارد و ممکن است در آینده دیگر تقاضایی برای آن وجود نداشته باشد.

وی گفت:  به گفته وال استریت ۲۷.۳ تریلیون دلار ارزش منابع معدنی ایران است و ایران بعد از عربستان رتبه پنج منابع معدنی جهان را در اختیار دارد.

شکوری یادآور شد: در کشور ما همیشه اقتصاد تاوان سیاست را می دهد در حالی در دنیا این اقتصاد است که سیاست ها را می سازد.

رییس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق ایران در این نشست در پاسخ به سوال خبرنگاران در مورد ذخیره سنگ آهن ایران گفت: در حال حاضر تا ۱۹ سال آینده ذخایر سنگ آهن در اختیار داریم و در صورت کشف ذخایر جدید این رقم افزایش پیدا خواهد کرد.

وی افزود: باید محل استقرار صنایع کشور را به سواحل جنوبی سوق دهیم تا هم هزینه حمل و نقل مواد معدنی در صادرات و واردات کاهش یابد و هم از آب شیرین شده در جنوب کشور برای صنایع معدنی استفاده کنیم.

انتهای پیام/

نظر شما