شناسهٔ خبر: 66723710 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تحلیل بازار | لینک خبر

بازار گزارش می دهد؛

تیشه ریشه کنان و خام فروشان بر گرده گیاهان دارویی کهگیلویه و بویراحمد

یاسوج- کهگیلویه و بویراحمد که رویشگاه ۴۷۵ گونه گیاه دارویی است هنوز نتوانسته از این خوان طبیعت، به درستی بهره ببرد و گیاهانش در تاراج ریشه کنان وخام فروشان به یغما می روند.

صاحب‌خبر -

صدیقه امیدی؛ بازار: کهگیلویه و بویراحمد سرزمین آبها و چشمه ها و رودها است، سرزمین دنا که رویشگاه ۴۶ گونه گیاهی و سه گیاه دارویی و کمیاب دنیا شامل «باریجه»، «آنغوزه» و «گزانگبین» است، طلای سبزش یا در معرض انقراض و ریشه کنی است یا در بازارها خام فروشی می شود.

سرزمین طلای سبز ۴۷۵ گونه گیاه دارویی دارد اما هنوز این گیاهان خام فروشی شده و هر بهار برداشتهای بی رویه آنها را در معرض انقراض قرار می دهد.

یکی از ظرفیت‌های بالقوه که می‌تواند زمینه یک جهش اقتصادی بلند را فراهم کند، گیاهان دارویی هستند.

تیشه ریشه کنان و خام فروشان بر گرده گیاهان دارویی کهگیلویه و بویراحمد

دنا در سال ۲۰۱۰ میلادی به عنوان دهمین ذخیرگاه بیوسفری ایران توسط یونسکو به ثبت رسید و گونه های آندمیک دنا از ۴۵ کشور جهان بیشتر بوده و گیاهان دارویی دنا، ۵۲.۲ درصد کل گونه‌های گیاهی دارویی قاره اروپا و ۲۶.۶ درصد گونه‌های گیاهی دارویی کشور را شامل می شوند.

دنا ۴۶ گونه گیاهی آندومیک دارد و سه گیاه دارویی و کمیاب دنیا شامل «باریجه»، «آنغوزه» و «گزانگبین» در این کوهها رویش می یابند

دنا ۴۶ گونه گیاهی آندومیک دارد و سه گیاه دارویی و کمیاب دنیا شامل «باریجه»، «آنغوزه» و «گزانگبین» در این کوهها رویش می یابند اما با این حال، هنوز این گیاهان به دلیل برداشت بی رویه و خام فروشی در فصل بهار، به سمت انقراض سوق داده می شوند.

مدیرکل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد در این راستا در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: هفت گونه گیاهی در استان به علت ریشه کنی و برداشت بی رویه در خطر انقراض قرار گرفته اند.

سعید جاوید بخت افزود: دو هزار و ۱۰۰ گونه گیاهی و ۴۵۰ گونه گیاه دارویی در استان رشد می‌کنند و ۸۷ درصد مساحت استان در عرصه‌های ملی است.

تیشه ریشه کنان و خام فروشان بر گرده گیاهان دارویی کهگیلویه و بویراحمد

وی با بیان اینکه «بن سرخ»، «بیلهر»، «تره»، «جاشیر» خوراکی، «کرفس» کوهی، «آنغوزه» و «باریجه» در خطر انقراض قرار گرفته است، گفت: طرح توسعه کشت گیاهان دارویی به عنوان یکی از راهکارهای اقتصادی کردن مراتع برای جوامع محلی از راهکارهای مهم کارشناسان و صاحب نظران برای حفظ مراتع است.

اجرای طرح‌های توسعه کشت گیاهان دارویی در مناطق مختلف

جاوید بخت تصریح کرد: طرح‌های توسعه کشت گیاهان دارویی در مناطق مختلف استان اجرایی می شود و ظرفیت کشت گیاهان دارویی در استان بالا است.

وی افزود: در منطقه زیلایی کشت کرفس هدفگذاری و کارگاه‌های آموزشی نیز اجرایی شد و انجام عملیات طرح توسعه گیاهان دارویی در شش هزار هکتار از مراتع استان در سالهای گذشته اجرایی شد.

جاوید بخت افزود: تنگ سرخ، زیلایی، کوه لار، کوه سیاه، کوه سفید، خامین باشت، کاکان، دمه سادات و شبلیز از جمله مناطقی بودند که کشت گیاهان دارویی در آنها انجام شد.

تیشه ریشه کنان و خام فروشان بر گرده گیاهان دارویی کهگیلویه و بویراحمد

وی تصریح کرد: کشت گیاهان دارویی ضمن ایجاد درآمد برای جوامع محلی به پیشگیری از تخریب عرصه های طبیعی کمک می کند و یکی از صادرات مهم استان شیرابه گیاه دارویی آنغوزه است که در عرصه های ملی این استان برداشت می شود.

مدیرکل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد: در سال گذشته ۶۵ هزار بوته کرفس کوهی در منطقه دیمشوک با مشارکت شهروندان طبیعت دوست در عرصه‌های منابع طبیعی کشت شد

جاوید بخت اظهار داشت: گیاهانی همچون آنغوزه، باریجه و کرفس کوهی در مراتع استان کشت می شود و در سال گذشته ۶۵ هزار بوته کرفس در منطقه دیمشوک با مشارکت شهروندان طبیعت دوست در عرصه‌های منابع طبیعی کشت شد.

وی افزود: آموزش مردم و جوامع محلی درباره زمان و میزان بهره‌برداری از گیاهان مرتعی و اطلاع رسانی در این راستا می تواند از تخریب و انقراض گیاهان دارویی استان جلوگیری کند.

بسیاری از گیاهانی که اکنون در خیابان ها به فروش می رسند می توانند با برداشت درست و ایجاد زیرساختها و استفاده از دانش، توسعه اقتصادی را رقم زده و اشتغال پایدار ایجاد کنند.

تیشه ریشه کنان و خام فروشان بر گرده گیاهان دارویی کهگیلویه و بویراحمد

یک کارشناس منابع طبیعی در این راستا در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: فراوری گیاهان دارویی می تواند افزایش ۱۱ برابری درآمد ارزی ایجاد کند.

آرین امیدی افزود: در محور گیاهان دارویی، کهگیلویه و بویراحمد ظرفیت‌های بالایی داشته که با یک برنامه مدون و سرمایه گذاری مناسب می‌تواند سبب اشتغالزایی و توسعه صادرات و توسعه اقتصادی استان شود.

وی بیان داشت: یکی از مهمترین ظرفیتهای استان کهگیلویه و بویراحمد، که هنور نتوانسته ایم از آن به صورت بهینه استفاده کنیم، گیاهان دارویی هستند که برداشت بی رویه، برخی از این گیاهان بسیار ارزشمند را در خطر انقراض قرار داده است.

یک کارشناس منابع طبیعی : کهگیلویه و بویراحمد، ۹ درصد جنگل‌ها و مراتع کشور را به خود اختصاص داده است

امیدی تصریح کرد: کهگیلویه و بویراحمد، ۹ درصد جنگل‌ها و مراتع کشور را به خود اختصاص داده و توسعه کشت‌های هدفمند و ایجاد زیرساخت‌ها در پهنه‌های دارای پتانسیل می‌تواند علاوه بر اشتغال زایی و تولید، زنجیره‌های صنایع تبدیلی را وارد استان کند.

تیشه ریشه کنان و خام فروشان بر گرده گیاهان دارویی کهگیلویه و بویراحمد

معاون اقتصادی استانداری کهگیلویه وبویراحمد نیز در این راستا در گفتگو با خبرنگار بازار، گفت: در دولت سیزدهم اولین کارخانه فرآوری و بسته بندی گیاهان دارویی در شهرستان گچساران راه اندازی شد.

سید احسان عسکری افزود: این کارخانه در راستای توسعه اقتصادی بر پایه گیاهان دارویی و جلوگیری از خام فروشی افتتاح شد.

وی بیان داشت: کارخانه گیاهان دارویی گچساران در زمینی به مساحت ۱۲هزار متر مربع با زیر بنای چهار هزار و ۵۰۰متر مربع ساخته شده که در آن بسته بندی گیاهان دارویی و فراوری آنها انجام می شود.

معاون اقتصادی استانداری کهگیلویه وبویراحمد: استان کهگیلویه و بویراحمد این ظرفیت را دارد که به قطب تولید گیاهان دارویی کشور تبدیل شود

عسکری اظهار داشت: استان کهگیلویه و بویراحمد ۴۰۰ گونه گیاه دارویی دارد و این ظرفیت را دارد که به قطب تولید گیاهان دارویی کشور تبدیل شود.

تیشه ریشه کنان و خام فروشان بر گرده گیاهان دارویی کهگیلویه و بویراحمد

وی افزود: این کارخانه برای ۳۰ نفر به شکل مستقیم و برای ۲۰۰ نفر نیز به شکل غیرمستقیم اشتغالزایی ایجاد کرده و ظرفیت تولید و فرآوری و بسته بندی ۷۹۰ تن انواع گیاهان دارویی، ادویه و دم نوش را دارد.

عسکری تصریح کرد :این کارخانه خط تولید ادویه، خط تولید بالک بسته بندی در حجم بالا، خط تولید دمنوش و آزمایشگاه کنترل کیفی و واحد تحقیقی و توسعه گیاهان دارویی را نیز دارد و در حال تولید دارو از بلوط است.

حال در سرزمینی که خداوند نعمت های بی شمارش را بر آن ارزانی داشته و در گوشه ای از آن، نفت و گاز قرار داده و در گوشه ای دیگر ۱۰ درصد آبهای کشور و جنگلها و گیاهان و طبیعتی بکر و زیبا، باید رونق باشد و توسعه و پیشرفت، اما هنوز این استان، تا توسعه یافتگی با وجود همه ظرفیت هایش فرسنگها فاصله دارد و نیازمند آن است که بر سرعت توسعه اقتصادی و اشتغالزایی در آن افزوده شود، شاید وقت آن رسیده که بر این ظرفیتهای بسیار و کمیاب نگاهی نو در اندازیم.

نظر شما