شناسهٔ خبر: 66723467 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

چند نکته به بهانه ساخت سریالی درباره شهید طهرانی‌مقدم

کتاب «مرد ابدی» با استقبال کم‌نظیر مخاطبان در نمایشگاه کتاب مواجه شد و توانست به چاپ دوم برسد. در عین حال خبری درباره ساخت سریالی با اقتباس از این کتاب به گوش می‌رسد که در صورت تولید چنین مجموعه تلویزیونی‌، توجه به چند نکته ضرورت دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش قدس آنلاین، ساخت سریال درباره قهرمانان ملی و مشاهیر و مفاخر ایرانی هم جذاب است و هم ضرور! قهرمانانی که اگر ساخته نشوند دشمنان با وارونه جلوه دادن روایت‌های زندگی‌هایشان می‌کوشند تا طورِ دیگری که درست نیست آنها را روایت کنند. 

یکی از این قهرمانان بزرگ حتماً شهید حسن طهرانی‌مقدم است که در کنار سریال «خط مقدم» که آذرماه سال 1400 از تلویزیون پخش شد. مینی‌سریالی که مجموعه‌ای تقطیع‌شده از فیلم سینمایی «آفتاب نیمه شب» به نویسندگی شهریار بحرانی بود. سریالی که نتوانست با اقبالِ مخاطبان و همرزمان شهید مواجه شود. 

در عین حال انتشار تصویری از «حمید ابراهیمی» نشان می‌دهد که فیلم سینمایی این روزها درباره شهید طهرانی‌مقدم در حال ساخت است. کارگردان این فیلم ساسان فلاح‌فر مستندساز است و در اولین تجربه فیلم سینمایی بلند خود به سراغ ساخت پرتره این شهید بزرگوار رفته که مشخص نیست سرانجام این فیلم به کجا خواهد رسید؟ 

چرا که پیش از این سریالی ساخته شد که نتوانست در قد و قواره پدر موشکی ایران ظاهر شود به همین خاطر مشخص نیست ساسان فلاح‌فر بتواند در قابِ پرده نقره‌ای روایت درخوری داشته باشد. هرچند در میانِ فیلم‌های پرتره‌ای که در چند سال اخیر ساخته شده‌اند بیشتر می‌توان از «موقعیت مهدی» هادی حجازی‌فر تجلیل کرد که هم در نسخه سینمایی و هم در نسخه سریالی موفق‌تر بوده است.

اما این روزها یک کتاب درباره شهید طهرانی‌مقدم از همه این اتفاقات نمایشی‌ جلوتر بوده است. معصومه سپهری توانسته با کارنامه پربار خودش کتاب «مرد ابدی» را به نمایشگاه کتاب بیاورد و امروز خبری به گوش رسید که این کتاب با استقبال زیاد مردم و پرفروش شدن به چاپ دوم رسید. 

در جریانِ رونمایی آن توسط مسئولین فرهنگی، سیاسی و نظامی به ساخت سریال و فیلم درباره شهید طهرانی‌مقدم اشاره شد که با اقتباس از این رمان 2000 صفحه‌ای ساخته و پرداخته شود. حالا بعد از گذشت چند روز از رونمایی این کتاب، خبری از ساخت سریالی با اقتباس از این کتاب به گوش می‌رسد.

در این خبر آمده نگارش فیلمنامه‌ سریال شهید طهرانی‌مقدم پس از دو سال تحقیق و پژوهش و همچنین با اقتباس آزاد از کتاب «مرد ابدی» معصومه سپهری در دستور کار قرار گرفته است. نویسندگی این سریال را مسعود کرمی برعهده دارد و قرار است حسین تراب‌نژاد به عنوان مشاور فیلمنامه و حمیدرضا مقدم‌فر به عنوان مشاور محتوایی با گروه تولید اثر، همکاری کند.

گفته می‌شود جواد افشار گزینه اصلی کارگردانی این سریال است و همچنین نام محمدرضا شفیعی هم به عنوان تهیه‌کننده این مجموعه تلویزیونی به گوش می‌رسد.

نکته‌ای که در این میان از اهمیت بسزایی برخوردار است، تجربه خوب جواد افشار در ساخت سریال‌های تلویزیونی خصوصاً دفاع‌مقدسی که  از مهمترینِ آنها می‌توان به سریال «کیمیا» اشاره کرد. او این روزها «ناریا» را با فضایی متفاوت از دیگر کارهای خود در دستور کار دارد و البته روزهای پایانی فیلمبرداری‌اش را می‌گذراند. 

نکته‌ای که در میانِ سریال نه چندان موفق بحرانی درباره شهید طهرانی‌مقدم توجه به آن بسیار ضرورت دارد شخصیت‌پردازی حسن طهرانی‌مقدم و باورپذیری آن برای مخاطبان است که در واقع این نکته تنها در گریم و چهره‌پردازی صرف نمی‌گنجد بلکه بایستی از بازیگر و بازیگرانی برای این سریال استفاده شود بتوانند آنچه در کتابِ «مرد ابدی» و خاطرات همرزمانِ این شهید آمده به نحو شایسته و جذابی تصویرگری شوند.

زیرا بعضاً دیده می‌شود ساخت چنین آثاری با نوعی کج‌سلیقگی در شخصیت‌پردازی همراه است. 

نظر شما