شناسهٔ خبر: 66723440 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

بودجه ۲.۵ میلیارد دلاری لهستان برای تقویت مرزهایش با روسیه و بلاروس

رضا مخبری

نخست‌وزیر لهستان امروز (شنبه) اعلام کرد، ورشو ۲.۵ میلیارد دلار برای تقویت مرزهای خود (مرز شرقی اتحادیه اروپا)، سرمایه‌گذاری خواهد کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، دونالد تاسک، نخست‌وزیر لهستان به رسانه‌ها با معرفی پروژه به نام «سپر شرقی»، عنوان کرد: ما تصمیم گرفته‌ایم ۱۰ میلیارد زلوتی، واحد پول لهستان (تقریبا ۲.۳۴ میلیارد یورو یا ۲.۵ میلیارد دلار) برای امنیت خود و به‌ویژه در تأمین امنیت مرزهای شرقی خود سرمایه‌گذاری کنیم.

به نقل از فیگارو، وی با بیان اینکه کار بر روی این پروژه آغاز شده است، گفت: این سیستم استحکامات ۴۰۰ کیلومتری از مرزهای روسیه و بلاروس را تقویت می‌کند و عنصری بازدارنده خواهد بود؛ استراتژی برای عقب راندن جنگ از مرزهای ما.

لهستان که قلمرو آن با کالینینگراد و بلاروس و اوکراین همسایه است، بیم آن دارد که هدف بعدی مسکو باشد. از زمان شروع جنگ در اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، ورشو حامی بی‌قیدوشرط کی‌یف و کشور اصلی ترانزیت تسلیحات غربی بوده است.

ورشو در مواجهه با آنچه تهدید روسیه می‌خواند، نوسازی سریع ارتش خود را با بودجه دفاعی حدود ۴ درصد تولید ناخالص داخلی که بالاترین میزان در میان کشورهای ناتو است، در پیش گرفته است. ورشو همچنین با میلیاردها دلار، مجموعه‌ای از خرید تجهیزات نظامی، عمدتا از ایالات متحده و کره‌جنوبی را آغاز کرده است.

انتهای پیام

نظر شما