شناسهٔ خبر: 66722741 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: سینماپرس | لینک خبر

کارگردان «رویای سهراب» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:

باعث تأسف است که برخی برای اینکه در رسانه‌ها عنوان کنند فیلمشان رکورد زده و پرفروش شده خودشان مبادرت به تهیه بلیت می‌کنند!

سینماپرس: علی قوی تن کارگردان سینما در خصوص نقش روابط عمومی ها در اقتصاد هنر و سینما گفت: سینما به عنوان محصولی فرهنگی شناخته می شود و قطعاً نیاز است که روابط عمومی پروژه های سینمایی رفتاری سنجیده تر داشته باشند و در این فضای فرهنگی و هنری با حساسیت بیشتری عمل کنند.

صاحب‌خبر -

کارگردان فیلم های سینمایی «رویای سهراب» و «زندگی و زندگی » در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: به طور کل در تمام ارکان از کارهای هنری گرفته تا اقتصادی و... روابط عمومی جایگاه ویژه ای دارد و این جایگاه ویژه به این دلیل است که می تواند در واقع قبل از آماده شدن هر محصولی تا زمان عرضه آن اطلاع رسانی کند؛ به خصوص در این دوره که فضای مجازی بیش از فضای حقیقی مورد اقبال مردم است و زندگی شان با این فضا عجین شده است این اتفاق می تواند بسیار اثرگذار باشد.
وی ادامه داد: روابط عمومی در دنیای شلوغ و پرهیاهوی امروزی می تواند برای معرفی محصولات مختلف به کمک تولیدکننده بیاید. دنیای امروز دنیای رقابت ها است و معرفی درست محصول در این دنیای شلوغ بسیار حائز اهمیت است.
قوی تن سپس با بیان اینکه در سینما این مقوله حساس و حائز اهمیت است اظهار داشت: سینما به عنوان محصولی فرهنگی و هنری شناخته می شود و قطعاً نیاز است که روابط عمومی پروژه های سینمایی رفتاری سنجیده تر داشته باشند و در این فضای فرهنگی و هنری با حساسیت بیشتری عمل کنند.
این سینماگر یادآور شد: بنده خودم در تعدادی از فیلمهای تجاری که از دهه ۷۰ تا نیمه دهه ۸۰ ساختم تشکیلات روابط عمومی هم داشتم و یادم هست کار روابط عمومی پروژه های سینمیی در آن دوره بسیار عالی بود چرا که در آن روزگار فضای مجازی مانند امروز وجود نداشت و باید برای اطلاع رسانی به طور ویژه فعالیت می کردند و نقش روابط عمومی در فروش یک فیلم می توانست بسیار موثر واقع شود.
کارگردان فیلم های سینمایی «پرواز بادبادک ها» و «سرود تولد» تأکید کرد: اما نکته مهم اینجا است که در فیلم های با محتوا و فرهنگی که اساساً سرمایه گذار پا پیش نمی گذارد و حتی نهادها و سازمان ها از آن ها حمایت نمی کنند طبیعتاً جایی برای تشکیلاتی مانند روابط عمومی نیست! چرا که اقتصاد این قبیل آثار اجازه نمی هد که هزینه های آنچنانی برای تبلیغات و اطلاع رسانی فیلم ها داشته باشند. متأسفانه این اتفاق باعث می شود تا این آثار در زمان عرضه به شدت دچار معضل شوند و بعضاً حتی توسط خواص هم دیده نشوند.
وی خاطرنشان کرد: البته فیلم های هنری معمولاً در طول زمان و آهسته مخطب خود را پیدا می کند و تاریخ مصرف محدود ندارد. مثلاً وقتی در کشورها و فستیوال های مختلف دنیا نمایش داده می شوند کم کم مطرح شده و جای خودشان را باز می کنند و در فضای مجازی و فروش خارجی نیز جایگاه ویژه ای دارند. این کارگردان سینما در پاسخ به این پرسش که شنیده می شود امروزه کار برخی روابط عمومی ها در سینما تنها ایجاد پروپاگاندای رسانه ای است و مدام می خواهند به هر لطایف الحیلی شده این مهم را در ذهن مردم القا کنند که فیلم آن ها رکورشکنی های متعدد داشته است، نظر شما در این خصوص چیست گفت: ما هم مثل شما شنیدیم که برخی مواقع خرید و فروش اخبار می شود! بنده شخصاً با چنین موقعیتی برخورد نداشتم چون حدود ۱۵ سال است که از سینمای تجاری و سرگرم کننده دور شدم و فیلهایی که الان می سازم یک سینمای خاص است و مسیر خود را می رود و محتوا دارد و بیننده این سینما هم مشخص است و رسانه های این نوع سینما هم بیشتر جشنواره ها هستند که بسیار تأثیر گذارند. این نوع سینما آهسته و پیوسته است.
وی تأکید کرد: باعث تأسف است که برخی افراد برای اینکه در رسانه ها عنوان کنند فیلمشان رکورد زده و پرفروش شده خودشان مبادرت به تهیه بلیت می کنند!؛ متأسفانه سینمای تجاری آلوده به دروغ و برخی مسائل فریبنده است این مسائل برمی گردد به اینکه صداقت از بین بعضی از مشاغل دور شده، صداقت شاید برای هنرمندان لازم باشد. ما هنرمندیم و می خواهیم کار انسانی بکنیم؛ ما باید حساس و راستگو و درستکار باشیم چرا که ما هنرمندیم و دنبال منبع درآمد نیستیم. ما دنبال ولع و حرص برای رسیدن به پول و مقام و ثروت نیستیم. هنرمند دغدغه دارد و ذاتاً به دنبال مسائل اجتماع خود است. هنرمند دل نازک دارد و می خواهد برای مردمش موضوعی را طرح کرده و به تصویر بکشد.
قوی تن افزود: من هم شنیدم برخی تهیه کننده ها متأسفانه خودشان برای فیلم های شان بلیت می خرند. البته بدیهی است که هر تهیه کننده ای نمی تواند چنین رفتاری بکند. مافیای سینما و آنکس که دستش با سینمادار و سیستم سینما یکی است و قدرت دارد و سینمادار از او حساب می برد این کارها را می کند. آن ها هستند که چنین خبررسانی هایی را توسط روابط عمومی های شان می کنند و تنها به مقوله کمیت گرایی وابستگی دارند.

قطعاً فیلمسازان و تهیه کنندگانی که در باندها و مافیاهای آن ها حضور ندارند هرگز تصور چنین کاری را هم ندارند.
کارگردان فیلم های سینمایی «توطئه» و «پل سفید» ادامه داد: بدیهی است که مردم وقتی می شنوند فیلمی فروش کرده می ریزندکه ببینند آن فیلم چیست و همین کارها مشتری را جذب می کند. مشتری جذب کردن برای کار خوب است اما از راه درستش! من معتقدم قبل از هر عملی باید صداقت باشد.
وی در خاتمه این گفتگو افزود: ما دو نوع سینما داریم یکی که تجارت می کند و افتاده دست تاجرهایی که از اول با فکر جمع کردن پول وارد سینما شدند و سینما را جایی برای منبع درآمدهای هنگفت خودشان می بینند. نوع دیگر سینمای با محتوا است که دغدغه دارد اما توجهی به آن نمی شود. به هر صورت اگر هر اتفاق نادرستی توسط روابط عمومی ها و... می شود قطعاً تقصیر سازنده نیست و تقصیر کسانی است که تنها در پی منافع شخصی شان هستند و به هیچ چیز دیگری توجه نمی کنند.

نظر شما