شناسهٔ خبر: 66722198 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: سیتنا | لینک خبر

پیش‌بینی آینده اینترنت؛ از رشد تصاعدی اتصال به IoT و 6G تا فاصله از اینستاگرام و کوچ به سمت شبکه‌های تخصصی

کارشناسان پیش بینی می‌کنند که در سال‌های آینده تغییرات قابل توجهی در الگوهای استفاده از اینترنت رخ دهد و یکی از روندهای کلیدی، رشد تصاعدی دستگاه های اینترنت اشیاء (IoT) است که انتظار می‌رود به طور فزاینده‌ای در خانه‌ها و صنایع ادغام شوند. همچنین انتظار می‌رود پذیرش شبکه‌های 6G انقلابی در اتصال به اینترنت ایجاد کند. در همین راستا می‌توان شاهد تغییر روند به سمت پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی تخصصی و مصرف محتوای خاص بود. بسیاری از افراد به دلیل افزایش منفی‌نگری در پلتفرم‌های بزرگ‌تر فیس‌بوک و اینستاگرام، از آن‌ها فاصله می‌گیرند و به سمت شبکه‌های کوچک‌تر و تخصصی‌تر پیش می‌روند.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس ترجمه سیتنا به نقل از سایت broadbandsearch، درک چگونگی استفاده همه ما از اینترنت در سال ۲۰۲۴ فراتر از یک موضوع جالب است؛ این امر برای کسب و کارها، تصمیمات دولتی و زندگی روزمره میلیاردها نفر حیاتی است، چراکه در اکثر نقاط دنیا، دسترسی به اینترنت به اندازه خدمات شهری رایج و شاید ضروری است. این مطلب به ارائه اطلاعات اولیه در مورد نحوه استفاده مردم از اینترنت در سال ۲۰۲۴ پرداخته است. 

دسترسی جهانی به اینترنت

اینترنت اکنون برای حدود ۶۴.۶ درصد از جمعیت جهان قابل دسترسی است، که در مجموع حدود ۵.۱۸ میلیارد نفر را شامل می‌شود. در میان این افراد، بخش قابل توجهی، حدود ۶۱.۴ درصد، به طور فعال با پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی سر و کار دارند که تقریباً به ۴.۹۵ میلیارد کاربر در سراسر جهان می‌رسد.

انواع اتصالات اینترنتی

فیبرنوری

یک مطالعه انجام شده در سال ۲۰۲۲ توسط انجمن پهنای باند فیبر نوری (FBA) نشان داد که اکنون بیش از ۶۰ میلیون خانه در ایالات متحده به شبکه‌های فیبر نوری متصل هستند. این رقم نسبت به حدود ۵۴ میلیون خانه متصل شده در سال ۲۰۲۰ بالغ بر ۱۲ درصد افزایش یافته است.

(4G) LTE

طبق گزارش انجمن جهانی تامین‌کنندگان تلفن همراه (GSA)، در ژانویه ۲۰۲۲ حدود ۶۶ درصد از کاربران تلفن همراه از LTE استفاده می کردند. این رقم نشان دهنده ۶.۶ میلیارد اشتراک است که تقریباً دو سوم از کاربران تلفن همراه در سراسر جهان را متصل می‌کند.

5G

بر اساس گزارش اخیر  GSA، اشتراک‌های 5G در زمان نگارش این مقاله ۱۰.۷ درصد از کل اشتراک‌های تلفن همراه جهان را تشکیل می‌دهند. انتظار می‌رود این درصد تا پایان سال گذشته به ۱۶ درصد افزایش یافته باشد و حدود ۱.۷۷ میلیارد نفر از خدمات 5G  استفاده کنند.

اینترنت ماهواره‌ای

اینترنت ماهواره‌ای در حال حاضر از طریق ارائه‌دهندگان مختلف به بیش از ۴۳ میلیون نفر در سراسر جهان خدمات‌رسانی می‌کند و پیش‌بینی‌ها حاکی از افزایش به ۱۱۰ میلیون کاربر تا سال ۲۰۲۹ است.

خط مشترک دیجیتال (DSL)

شبکه‌های DSL تقریباً برای ۹۰ درصد از جمعیت ایالات متحده قابل دسترسی است و پوشش آن به بیش از ۷۰ درصد از ساکنان مناطق روستایی گسترش می‌یابد.

دسترسی به اینترنت در مناطق روستایی و شهری

تحقیقات انجام شده در سال ۲۰۲۲ توسط اتحادیه بین‌المللی مخابرات نشان می دهد که ۸۲ درصد از ساکنان شهری در سراسر جهان به اینترنت دسترسی دارند که ۱.۸ برابر بیشتر از درصد کاربران اینترنت در مناطق روستایی است. با این حال، این رقم نسبت به سه سال گذشته که ۲.۳ برابر بیشتر بود، کاهش یافته است.

در اروپا، این شکاف تقریباً با نسبت ۱.۱ کاربر اینترنت شهری به روستایی از بین رفته است. در مناطق دیگر، این شکاف همچنان زیاد است اما در حال کاهش است. برای مثال، در آفریقا، ۶۴ درصد از ساکنان شهری از اینترنت استفاده می‌کنند، در مقایسه با ۲۳ درصد در مناطق روستایی، با نرخ ۲.۸، که نسبت به تقریباً ۴ در سال ۲۰۱۹ کاهش یافته است. در منطقه آسیا و اقیانوسیه، این نسبت ۱.۸ است که نسبت به نرخ ۲.۴ سه سال گذشته کاهش یافته است.

جمعیت شناسی کاربران اینترنت

توزیع سنی

بر اساس داده‌های استاتیستا در سال ۲۰۲۲، گروه سنی ۱۵ تا ۲۴ ساله بالاترین میزان استفاده از اینترنت را در سطح جهانی داشته است که اروپا با ۹۸ درصد نفوذ در بین جوانان پیشرو بوده است. به طور کلی، میانگین استفاده از اینترنت برای افراد ۱۵ تا ۲۴ ساله در سطح جهان ۷۵ درصد بوده است.

توزیع جنسیتی

تا اکتبر سال گذشته، استفاده جهانی از اینترنت در بین زنان کمی پایین تر از مردان بوده است. داده‌ها نشان می‌دهد که تقریباً ۶۳ درصد از زنان در سراسر جهان از اینترنت استفاده می‌کردند، در حالی که حدود ۶۸.۶ درصد از مردان به اینترنت دسترسی داشتند.

استفاده جهانی از اینترنت در اکتبر سال گذشته یک تفاوت جنسیتی جزئی را نشان داد، به طوری که حدود ۶۳ درصد از زنان در سراسر جهان از اینترنت استفاده می‌کردند، در مقایسه با تقریباً ۶۸.۶ درصد از مردان.

از نظر فعالیت‌های آنلاین، مردان بیشتر از زنان از اینترنت برای بررسی آب و هوا، دریافت اخبار، یافتن اطلاعات مربوط به خودآموزی، به‌روزرسانی‌های ورزشی، اطلاعات سیاسی و مالی، تحقیقات مرتبط با شغل، دانلود نرم‌افزار، گوش‌دادن به موسیقی، امتیاز دادن به محصولات/خدمات از طریق سیستم‌های اعتبار آنلاین، دانلود فایل‌های موسیقی، استفاده از ویدئو آنلاین و شرکت در کلاس‌های آنلاین استفاده می‌کنند.

برعکس، زنان بیشتر از مردان از اینترنت برای ارسال و دریافت پست الکترونیک، به دست آوردن نقشه و مسیرها، جستجوی اطلاعات بهداشتی و پزشکی، دریافت پشتیبانی آنلاین برای مسائل بهداشتی یا شخصی و دسترسی به اطلاعات مذهبی استفاده می‌کنند.

توزیع جغرافیایی

طبق آمار استاتیستا، شمال اروپا با داشتن نرخ نفوذ اینترنت بیش از ۹۷.۳ درصد از جمعیت خود، بالاترین نرخ نفوذ اینترنت را به خود اختصاص داده است. اروپای غربی با نرخ نفوذ ۹۳.۷ درصد در فاصله کمی از آن می‌ایستد. در آسیا نیز بیش از ۲.۹ میلیارد کاربر اینترنت وجود دارد که بیشترین پایگاه کاربری در شرق آسیا متمرکز شده است.

الگوهای استفاده از اینترنت

پیش‌بینی آینده اینترنت؛ از رشد تصاعدی اتصال به IoT و 6G تا فاصله از اینستاگرام و کوچ به سمت شبکه‌های تخصصی

مدت زمان روزانه استفاده از اینترنت

یافته‌های اخیر استاتیستا نشان می‌دهد که زنان ۱۶ تا ۲۴ ساله به طور متوسط ​​حدود هفت ساعت و ۳۶ دقیقه در روز را به صورت آنلاین سپری می‌کنند و بیشترین زمان را در بین گروه‌های سنی به خود اختصاص داده‌اند. مردان در همین گروه سنی کمی کمتر، یعنی حدود هفت ساعت و یک دقیقه در روز را به صورت آنلاین سپری می‌کنند. در همین حال، افراد ۵۵ تا ۶۴ ساله از کم‌تحرک‌ترین کاربران آنلاین هستند (اگرچه همچنان زمان قابل توجهی را به صورت آنلاین سپری می‌کنند) و به طور متوسط ​​تا پنج ساعت و ۱۸ دقیقه در روز را آنلاین هستند.

فرکانس استفاده از اینترنت

روزانه

در سطح جهانی، ۵.۰۷ میلیارد نفر به طور روزانه از اینترنت استفاده می‌کنند که نشان دهنده نرخ رشد قابل توجه ۶.۲ درصدی نسبت به سال گذشته است که سریع ترین نرخ رشد از سال ۲۰۱۹ به شمار می‌رود.

هفتگی

در ایتالیا، در سال ۲۰۲۲، بیش از ۹۳ درصد از نوجوانان ۱۵ تا ۱۷ ساله به صورت روزانه به اینترنت دسترسی داشتند، در حالی که کمی کمتر از پنج درصد از آن حداقل به صورت هفتگی استفاده می‌کردند.

زمان هایی از روز که اینترنت بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد

استفاده از اینترنت در عصر، به طور معمول از ساعت ۷ عصر تا ۹ شب به اوج خود می‌رسد، زمانی که مردم از محل کار یا مدرسه به خانه باز می‌گردند و مشغول فعالیت‌هایی مانند استریم، بازی و استفاده از شبکه‌های اجتماعی می‌شوند. این ساعات به دلیل تقاضای زیاد، اغلب با تراکم شبکه مواجه می‌شوند.

تجارت الکترونیک و خرید آنلاین

به گزارش سیتنا، خرید آنلاین در سال های اخیر رشد قابل توجهی را تجربه کرده است و انتظار می‌رود این روند همچنان ادامه داشته باشد. به طور قابل توجهی، آمازون، والمارت، ای‌بی و علی اکسپرس از جمله برترین وب‌سایت‌های تجارت الکترونیک هستند که ترافیک بازدید‌کننده قابل توجهی را به خود جذب می‌کنند.

پیش‌بینی می‌شود فروش جهانی تجارت الکترونیک در سال ۲۰۲۴ به ۶.۳ تریلیون دلار برسد که نشان‌دهنده افزایش ۹.۴ درصدی نسبت به سال ۲۰۲۳ است. در ایالات متحده، استاتیستا گزارش می‌دهد که در سال ۲۰۲۲ تعداد خریداران آنلاین ۲۶۸ میلیون نفر بوده است که این رقم تا سال ۲۰۲۵ به ۲۸۵ میلیون نفر افزایش خواهد یافت. در حالی که در درصد خریداران آنلاین بین مردان (۶۸ درصد) و زنان (۷۲ درصد) تفاوت وجود دارد، اما مهم است که توجه داشته باشید که هر دو جنس سهم قابل توجهی در رونق صنعت تجارت الکترونیک دارند.

استریم و سرگرمی

استریم ویدیو

آمار و ارقام در سپتامبر سال گذشته نشان داد که استریم بخش قابل توجهی از استفاده از تلویزیون را تشکیل می‌دهد و ۳۸.۱ درصد از کل محتوای تماشایی را به خود اختصاص داده است.

محبوبیت استریم ویدیو با حدود ۱.۸ میلیارد اشتراک چنین خدماتی در سطح جهان مشهود است. در ایالات متحده، ۸۳ درصد از خانوارها حداقل یک اشتراک سرویس استریم دارند. نتفلیکس تا سال گذشته بیش از ۲۰۰ میلیون مشترک در سراسر جهان داشته است.

تماشای پشت سرهم به یک عادت رایج تبدیل شده است، زیرا ۲۶ درصد از بینندگان اعتراف می‌کنند که حداقل یک بار در هفته این کار را انجام می‌دهند.

استریم موسیقی

در سال گذشته، محبوب‌ترین سرویس‌های پخش موسیقی آنلاین در ایالات متحده اسپاتیفای، یوتیوب موزیک و پاندورا بوده‌اند، به‌طوریکه به ترتیب ۳۷، ۲۱ و ۱۴ درصد از پاسخ دهندگان به نظرسنجی اخیراً از آنها استفاده کرده‌اند. در همین حال، اپل موزیک و آمازون موزیک با تنها ۱۱ درصد و ۷ درصد از شرکت‌کنندگان که در ماه گذشته از هر سرویس استفاده می‌کردند، نیاز به جبران عملکرد دارند.

حضور جهانی اسپاتیفای همچنان در حال افزایش است و در سه ماهه دوم سال گذشته ۲۲۰ میلیون مشترک پریمیوم در سراسر جهان داشته است، در حالی که این رقم در سه ماهه مشابه سال ۲۰۲۲، ۱۸۸ میلیون بوده است. علاوه بر این، کاربران فعال ماهانه اسپاتیفای به ۵۱۵ میلیون نفر رسیدند که نشان‌دهنده افزایش پنج درصدی نسبت به سه ماهه قبل و افزایش قابل توجه ۲۲ درصدی نسبت به دوره مشابه سال گذشته است.

گزارش جهانی موسیقی IFPI 2023 نشان داد که استریم موسیقی با حق اشتراک ۲۳ درصد از کل مصرف موسیقی را تشکیل می‌دهد و به طور قابل توجهی به این صنعت کمک می‌کند. به طور کلی، ۶۷ درصد قابل توجه از کل درآمد صنعت موسیقی مستقیماً از پلتفرم‌های استریم موسیقی حاصل می‌شود، در حالی که فروش فیزیکی تنها ۱۶.۱ درصد را تشکیل می‌دهد. در حال حاضر حدود ۴ نفر از ۵ نفر در سراسر جهان از سرویس‌های استریم موسیقی استفاده می‌کنند که در مجموع حدود ۷۸ درصد از شنوندگان موسیقی را تشکیل می‌دهد.

تا سه ماهه چهارم سال گذشته، استریم موسیقی همچنان محبوبیت خود را حفظ کرده است، به طوری که ۷۸ درصد از مردم استریم را به عنوان منبع اصلی موسیقی خود انتخاب کرده‌اند. بیش از ۶۰۰ میلیون نفر در سراسر جهان مشترک پلتفرم‌های استریم موسیقی هستند که اکنون سهم قابل توجهی از درآمد صنعت موسیقی، معادل ۸۴ درصد را به خود اختصاص داده‌اند.

گیمینگ (بازی)

از سه ماهه چهارم سال گذشته، تعداد گیمرهای فعال در سراسر جهان به رقم حیرت انگیز ۲.۷ میلیارد نفر رسیده است که تقریباً ۳۳.۵ درصد از جمعیت جهان را تشکیل می‌دهد. به طور میانگین، گیمرها بیشتر بزرگسال هستند، به طوری که ۳۶ درصد از آنها در گروه سنی ۱۸ تا ۳۴ سال قرار دارند. تنها حدود ۲۴ درصد زیر ۱۸ سال هستند. از نظر جنسیتی، تقریباً تقسیم مساوی وجود دارد، به طوری که مردان ۵۲ درصد و زنان ۴۸ درصد از گیمرها را تشکیل می‌دهند.

وقتی صحبت از بازی کردن به میان می‌آید، به طور متوسط هر فرد حدود ۸.۴۵ ساعت در هفته را صرف بازی‌های ویدیویی می‌کند و جلسات بازی های پر بازده (ماراتن بازی) حدود ۵.۱ ساعت به طول می‌انجامد. قابل ذکر است که گیمرهای چینی با اختصاص دادن میانگین ۱۲.۳۹ ساعت در هفته به بازی، پیشتاز هستند.

تمایل قابل توجهی به سمت خریدهای دیجیتال در بریتانیا وجود دارد، به طوری که تقریباً ۸۹.۵ درصد از خریدهای بازی‌های ویدیویی به صورت دانلود دیجیتال انجام می‌شود.

یادگیری و کار آنلاین

کار از راه دور

از سال گذشته تا کنون، ماهیت کار به طور قابل توجهی تکامل یافته است. نشریه فوربس گزارش می‌دهد که در حال حاضر ۱۲.۷ درصد از کارمندان تمام وقت از خانه کار می‌کنند در حالی که ۲۸.۲ درصد از مدل ترکیبی پیروی می‌کنند. این روند به کارفرمایان نیز سرایت کرده است، به طوری که ۹۳ درصد از آنها قصد دارند مصاحبه‌های شغلی را به صورت از راه دور انجام دهند. علاوه بر این، حدود ۱۶ درصد از شرکت‌ها پیشاپیش دورکاری کامل را پذیرفته‌اند و دیگر نیازی به دفاتر فیزیکی ندارند.

در گروه سنی ۲۴ تا ۳۵ سال، دورکاری جایگاه محکمی پیدا کرده است، به طوری که ۳۹ درصد به صورت تمام وقت از راه دور کار می‌کنند و ۲۵ درصد دیگر دورکاری پاره وقت را اتخاذ کرده‌اند.

یادگیری آنلاین

گزارش سیتنا از نشریه فوربس، حضور قابل توجه آموزش آنلاین را نیز برجسته می‌کند، به طوری که کالج‌ها و دانشگاه‌های آنلاین نزدیک به ۲.۷۹ میلیون دانشجو را ثبت نام کرده‌اند که تقریباً ۱۵ درصد از کل دانشجویان پس از متوسطه در ایالات متحده را تشکیل می‌دهد. دانشجویان زن اکثریت را تشکیل می‌دهند و حدود ۶۲ درصد از کل دانشجویان آنلاین را شامل می‌شوند. علاوه بر این، نزدیک به ۸.۵ میلیون دانشجوی آمریکایی در کلاس‌های آنلاین ارائه شده توسط مؤسسات آموزش عالی دولتی شرکت می‌کنند.

تحقیقات انجام‌شده توسط دانشگاه پوتوماک نشان می دهد که ۷۰ درصد از دانشجویان کلاس‌های آنلاین را بر محیط‌های کلاس درس سنتی ترجیح می‌دهند. علاوه بر این، داده‌های مرکز شریک آموزش عالی بریتانیا (UK's Higher Ed Partner) نشان‌دهنده تغییر قابل توجهی از سال ۲۰۲۰ است، به طوری که از آن زمان ۹۸ درصد از دانشگاه‌ها کلاس‌های خود را به صورت آنلاین برگزار می‌کنند.

ارتباطات آنلاین

پست الکترونیک

استاتیستا گزارش می‌دهد که تا سال ۲۰۲۲، حدود ۴.۲۶ میلیارد کاربر ایمیل در جهان وجود داشته است و انتظار می‌رود این تعداد تا سال ۲۰۲۶ به ۴.۷۳ میلیارد نفر برسد. در همان سال، روزانه حدود ۳۳۳ میلیارد ایمیل در سراسر جهان ارسال و دریافت شده است. پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که این حجم تا سال ۲۰۲۶ به ۳۹۲.۵ میلیارد ایمیل در روز افزایش یابد.

پیام رسانی

در ژانویه سال گذشته، واتساپ با داشتن دو میلیارد کاربر ماهانه، کاربران قابل توجهی را به خود جذب کرده بود. همچنین وی‌چت بیش از ۱.۳ میلیارد کاربر و فیسبوک مسنجر حدود ۹۳۰ میلیون کاربر در سطح جهان داشته است.

علاوه بر این، در ژوئن سال گذشته، اسنپ چت موبایل و واتساپ با نزدیک به ۴۶ میلیون دانلود، به عنوان پربارگیری ترین برنامه پیام رسان موبایل در جهان پیشتاز شدند. تلگرام با حدود ۳۴.۳ میلیون دانلود در جایگاه دوم قرار گرفت و اسنپ چت با حدود ۳۲ میلیون دانلود در رتبه سوم قرار گرفت.

ویدئو کنفرانس

زوم با سهم ۴۰.۴۹ درصدی از بازار، بر بازار ویدیو کنفرانس تسلط دارد. به طور چشمگیری، ۸۹ درصد از کاربران زوم برای جلسات کاری به این پلتفرم اعتماد می‌کنند. قابل ذکر است که ۲۴ درصد از دانلودهای اپلیکیشن زوم مربوط به افراد ۳۵ تا ۴۹ ساله است.

داده‌های استاتیستا در آوریل سال گذشته نشان داد که Zoom.us حدود ۸۱۰.۲ میلیون بازدید‌کننده منحصر به فرد در سطح جهان داشته است که کمی کمتر از ۹۴۳ میلیون بازدید‌کننده در ماه قبل است.

فناوری‌های نوظهور

بهره‌گیری از دستگاه های اینترنت اشیاء (IoT)

ظهور دستگاه‌های اینترنت اشیاء (IoT) انقلابی عظیم در خانه‌ها و صنایع ایجاد کرده است. در سال گذشته، تعداد خیره‌کننده‌ی ۱۵.۱۴ میلیارد دستگاه اینترنت اشیاء در سراسر جهان وجود داشته است. این دستگاه‌ها در حوزه‌های مختلفی مانند خانه‌های هوشمند، که راحتی و امنیت را ارتقا می‌بخشند، و مراقبت‌های بهداشتی هوشمند، که نقش مهمی در نظارت و انتقال داده‌های سلامتی برای مراقبت از بیمار از راه دور ایفا می‌کنند، جای خود را پیدا کرده‌اند.

علاقه و استفاده از واقعیت افزوده (AR) و واقعیت مجازی (VR)

فناوری‌های AR و VR گام‌های بلندی برداشته‌اند و در حال تغییر چشم‌انداز فناوری هستند. بازار واقعیت افزوده از ۲۵.۱ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۳ به ۷۱.۲ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۸ با نرخ رشد مرکب سالانه (CAGR) ۲۳.۲ درصد در طول این دوره، رشد خواهد کرد. به طور مشابه، انتظار می‌رود بازار واقعیت مجازی از ۱۲.۹ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۳ به ۲۹.۶ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۸ افزایش یابد و از سال ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۸ نرخ رشد مرکب سالانه (CAGR) ۱۸.۰ درصد را نشان دهد.

قابل ذکر است که آموزش مبتنی بر VR کارایی قابل توجهی را نشان داده است، به طوری که اعتمادبه‌نفس یادگیرنده را تا ۲۷۵ درصد افزایش می‌دهد و از روش‌های سنتی تدریس در کلاس درس و یادگیری الکترونیکی به ترتیب از ۴۰ درصد و ۳۵ درصد پیشی می‌گیرد.

استفاده از دستیارهای صوتی و فناوری خانه هوشمند

دستیارهای صوتی مانند Amazon Alexa، Google Assistant و Apple Siri به طور گسترده مورد پذیرش قرار گرفته‌اند. تنها در ایالات متحده، ۳۶.۶ درصد از بزرگسالان از دستیارهای صوتی استفاده می‌کنند و این تعداد همچنان در حال افزایش است. این دستیارها هسته‌ی اصلی فناوری خانه هوشمند هستند، جایی که نور، ترموستات، سیستم‌های امنیتی و موارد دیگر را کنترل می‌کنند. انتظار می‌رود بازار جهانی خانه هوشمند تا سال ۲۰۲۵ به ۱۷۴.۲ میلیارد دلار برسد که نشان دهنده علاقه و ادغام قابل توجه این فناوری در خانوارها است.

پیش‌بینی‌ها و روندهای آینده

تغییرات مورد انتظار در استفاده از اینترنت

کارشناسان پیش بینی می‌کنند که در سال‌های آینده تغییرات قابل توجهی در الگوهای استفاده از اینترنت رخ دهد. یکی از روندهای کلیدی، رشد تصاعدی دستگاه های اینترنت اشیاء (IoT) است که انتظار می‌رود به طور فزاینده‌ای در خانه‌ها و صنایع ادغام شوند. بر اساس پیش‌بینی‌های استاتیستا، تا سال ۲۰۳۰، حدود ۲۹.۴۲ میلیارد دستگاه اینترنت اشیاء در سراسر جهان وجود خواهد داشت که در مقایسه با ۱۵.۱۴ میلیارد دستگاه در سال گذشته افزایش یافته است و این گسترش، منجر به افزایش اتصال و تولید داده خواهد شد.

علاوه بر این، انتظار می‌رود پذیرش شبکه‌های 6G انقلابی در اتصال به اینترنت ایجاد کند. پیش‌بینی می‌شود این شبکه‌ها سرعت و قابلیت اطمینان بی‌سابقه‌ای را ارائه دهند.

تغییر رفتار آنلاین و پذیرش فناوری در آینده

می‌توان انتظار داشت که شاهد تغییر روند به سمت پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی تخصصی و مصرف محتوای خاص باشیم. بسیاری از افراد به دلیل افزایش منفی‌نگری در پلتفرم‌های بزرگ‌تر مانند فیس‌بوک و اینستاگرام، از آن‌ها فاصله می‌گیرند. در عوض، آن‌ها به سمت شبکه‌های کوچک‌تر و تخصصی‌تر روی می‌آورند که در آنجا می‌توانند با جوامع خاص و همفکر ارتباط برقرار کنند. این تغییر، شلوغی و سردرگمی آنلاین را کاهش می‌دهد و به کاربران امکان می‌دهد روی محتوایی که واقعاً مورد علاقه آن‌ها است تمرکز کنند. برای برندها، پلتفرم‌های تخصصی فرصت ارزشمندی را برای ایجاد جامعه و ارتباط با مخاطبان واقعاً علاقه‌مند فراهم می‌کنند.

این پلتفرم‌های اجتماعی تخصصی نویدبخش هستند، زیرا به گونه‌ای به جوامع منحصر به فرد خدمت می‌کنند که پلتفرم‌های اصلی نمی‌توانند. این فقط یک روند گذرا نیست، بلکه نشان‌دهنده‌ی یک تغییر اساسی در نحوه‌ی تعامل و ارتباط آنلاین ما است. این جوامع با تقویت علایق مشترک، تعاملات معنادار و تجربیات شخصی‌سازی‌شده، چشم‌انداز دیجیتال آینده را شکل می‌دهند.

علاوه بر این، پیشرفت‌های هوش مصنوعی (AI) و یادگیری ماشینی نقش محوری در شکل‌دهی رفتار آنلاین ایفا خواهد کرد. پیشنهاد محتوای هدایت‌شده توسط هوش مصنوعی، چت‌بات‌ها و خدمات شخصی‌سازی‌شده رواج بیشتری پیدا خواهند کرد.

نتیجه‌گیری

اینترنت که همواره در حال تحول است، فرصت‌ها و چالش‌هایی را ارائه می‌دهد. نسل‌های جوان‌تر، روندهای بازی، استریمینگ و رسانه‌های اجتماعی را هدایت می‌کنند. اینترنت بخش‌هایی مانند دورکاری، آموزش آنلاین، تجارت الکترونیک و سرگرمی را متحول می‌کند. دسترسی موبایلی با اوج استفاده در عصر، بر لزوم بهینه‌سازی شبکه تأکید می‌کند. امنیت و حریم خصوصی آنلاین همچنان دغدغه‌های مهمی هستند.

فناوری‌های نوظهوری مانند اینترنت اشیاء، واقعیت افزوده، واقعیت مجازی و دستیارهای صوتی، نوآوری را تقویت می‌کنند. پیمایش در این چشم‌انداز مستلزم رسیدگی به نابرابری‌ها و ترویج شهروندی دیجیتال مسئولانه است. کسب‌وکارها به وب‌سایت‌هایی با دسترسی آسان از طریق موبایل، ایمن و شخصی‌سازی‌شده نیاز دارند. سیاستگذاران باید دسترسی همگانی، حفاظت از داده‌ها و امنیت آنلاین را تضمین کنند. افراد باید از اینترنت به درستی استفاده کنند، از داده‌های خود محافظت کنند و از خطرات آگاه باشند. در دنیای همیشه در حال تغییر اینترنت، انطباق، انصاف و امنیت حیاتی هستند.

انتهای پیام

نظر شما