شناسهٔ خبر: 66720800 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

کارگاه تاریخ‌نگاری جنگ برگزار شد؛

درباره تراژدی سردشت چند پژوهش بین‌المللی انجام دادیم؟

مجید تفرشی، سندپژوه و تاریخ‌نگار گفت: چند کتاب جدی در عرصه بین‌المللی درباره تراژدی سردشت نوشته و چاپ کردیم؟ آنچه که می‌توانستیم در این رابطه انجام دهیم، انجام ندادیم و الان تاریخ‌نگاری خلاف واقعیت در عرصه بین‌المللی درباره سردشت وجود دارد، چه ما خوشمان بیاید و چه بدمان… دیگران نمی‌توانند معطل کم‌کاری و بی تفاوتی ما بشوند.

صاحب‌خبر -

سرویس مقاومت خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ کارگاه تاریخ‌نگاری جنگ به همت بنیاد ادبیات و تاریخ دفاع مقدس با حضور مجید تفرشی، سندپژوه و تاریخ‌نگار، غلامرضا عزیزی، سندشناس و پژوهشگر تاریخ با دبیری آذر خزاعی، پژوهشگر و مولف دفاع مقدس جمعه ۲۸ اردیبهشت در سالن مجمع ناشران دفاع مقدس سی و پنجمین نمایشگاه کتاب تهران برگزار شد.

مجید تفرشی گفت: مشکلی که پژوهشگران و تاریخ‌نگاران، به ویژه در حوزه جنگ با آن مواجه هستند، رفتار آرشیوهای ایران در همه موضوعات به صورت مالکانه است و به قول استاد به جای آرشیو مارشیو است انگار روی گنج خوابیدند و این برای تاریخ‌نگاری جنگ یک آفت به شمار می‌آید. همین رفتار باعث شده که دشمن با در دست داشتن اسناد نه چندان درست و حتی گاه تقلبی تاریخ‌نگاری جنگ را بهتر از ما با در اختیار اسناد بنویسید و ما مقهور تاریخ‌نگاری عربی، اسرائیلی و آمریکایی باشیم.

او افزود: پژوهشگران و تاریخ‌نگاران جنگ حق دارند که نقدهای جدی محترمانه به گذشته جنگ اشخاصی که در آن نقش ایفا کردند، داشته باشیم. ما همچنان در سی و چند سال گذشته در تاریخ‌نگاری جنگ تنها نگاه عشق و حماسه داشتیم آیا ما در تاریخ‌نگاری جنگ باید تنها به این نگاه بسنده کنیم یا با در نظر داشتن شئون و منافع ملی به بررسی و نقد جدی منابع جنگ و تاریخ‌نگاری آن بپردازیم.

این سندپژوه عنوان کرد: نتیجه کنار گذاشتن منتقدان جنگ تاریخ‌نگاری است که از سوی شبکه‌های فارسی زبان ترویج می‌شود که در آن، ایران به عنوان مهاجم جنگ هشت‌ساله شناخته می‌شود در حقانیت ایران تشکیک ایجاد می‌کنند. صدام را به عنوان قهرمان جنگ عراق و ایران جا بیندازند! در حالی که در داخل مانع از تاریخ‌نگاری درست و منصفانه جنگ می‌شوند و ما نمی‌توانیم با تاریخ‌نگاری درست این اتهامات را رد کنیم.

تفرشی گفت: در ایران بیش از ۱۰۰ موسسه تاریخ‌نگاری وجود دارد که نمود و بروز این موسسه‌ها در عرصه بین‌المللی نزدیک به صفر است! اگر در فضای مجازی جستجو کنید ردی از آثاری که از سوی این موسسه‌ها ترجمه شده در سایت‌ها و کتابخانه‌های مطرح جهان پیدا نمی‌کنید. اما آثار غیرایرانی، غیرمنصفانه و غیرشفاف در عرصه‌های بین‌المللی زیاد دیده و خوانده می‌شود.

او ادامه داد: تا زمانی که در عرصه بین‌المللی فعالیت درستی درباره جنگ نداشته باشیم، تنها کتاب‌های ما در داخل منتشر می‌شود و تنها ما و شما دور از پیدا کردن عرصه‌ای در فضای بین‌المللی، تاریخ‌نگاری محدودی درباره جنگ خواهیم داشت. اگر می‌خواهیم نگاه و روایت درست ما در فضای بین‌الملل غالب شود، باید آثاری درخوری در دنیا منتشر کنیم.

این تاریخ‌نگار با اشاره به بمباران شیمیایی از سوی عراق در جنگ بیان کرد: امروز نگاه کنید چه تعداد کتاب درباره ماجرای حلبچه نوشته شده است؟ غربی‌ها، کردها و عرب‌ها در این رابطه کتاب نوشتند. چند وقت دیگر سالگرد بمباران شیمیایی سردشت است. در همین رابطه چند کتاب جدی در عرصه بین‌المللی درباره تراژدی سردشت نوشته و چاپ کردیم؟ آنچه که می‌توانستیم در این رابطه انجام دهیم، انجام ندادیم و الان تاریخ‌نگاری خلاف واقعیت در عرصه بین‌المللی درباره سردشت وجود دارد، چه ما خوشمان بیاید و چه بدمان… دیگران معطل کم‌کاری و بی تفاوتی ما نمی‌شوند.

نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت) ۱۴۰۳ (در محل مصلای امام خمینی (ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab.ir به صورت مجازی برگزار می‌شود.

اطلاعات کامل نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران را اینجا بخوانید.

نظر شما