شناسهٔ خبر: 66720443 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

راه‌اندازی قطار سریع‌السیر شبانه بین لیسبون و مادرید

دو شهر اروپایی لیسبون و مادرید به‌زودی میزبان یک خط راه‌آهن سریع‌السیر شبانه خواهند بود که از نیاز آن‌ها به حمل‌ونقل هوایی به‌شدت می‌کاهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، دو شهر اروپایی لیسبون و مادرید، به‌زودی برای نخستین بار در بیش از یک دهه گذشته با یک قطار شبانه مستقیم به یکدیگر متصل خواهند شد که سفر بین این دو نقطه مهم گردشگری را بدون نیاز به هواپیما آسان‌تر می‌کند. این دو پایتخت در گذشته با یک سرویس قطار به یکدیگر وصل می‌شدند که در سال ۲۰۲۰ منحل شد.

خبر بازیابی قطار شبانه برای تسهیل حمل‌ونقل عمومی بین کشورهای شبه‌جزیره ایبری، پس از آن منتشر شد که نخست‌وزیران دو کشور اسپانیا و پرتغال برنامه‌هایی را برای بهبود ارتباطات ریلی برون‌مرزی تأیید کردند.

مسیر جدید قرار است تا سال ۲۰۳۴ به‌طور کامل عملیاتی شود. در حال حاضر یک خط قطار سریع‌السیر جدید توسط پرتغال در حال توسعه است و سایر بخش‌های مسیر، از جمله امتداد مادرید تا اکسترمادورا، اوایل سال ۲۰۳۰ عملیاتی خواهد شد.

راه‌اندازی قطار سریع‌السیر شبانه بین لیسبون و مادرید

دولت‌ها تأکید کردند پیش از اینکه مسیر جدید به روی عموم باز شود، باید به ارتقای زیرساخت‌های ریلی از جمله ولتاژهای الکتریکی و سیستم‌های سیگنالینگ رسیدگی شود. سرمایه‌گذاران همچنین باید ۱۵ میلیون یورو از سهام خود را روی تطبیق و متناسب‌سازی قطارها با زیرساخت‌های راه‌آهن در پرتغال سرمایه‌گذاری کنند.

مسیر دیگری نیز برای راه‌اندازی تا سال ۲۰۲۵ برنامه‌ریزی شده است که آمستردام را به بارسلونا متصل خواهد کرد. قطار شبانه آمستردام-بارسلونا کیفیت ارتباطات ریلی شمال به جنوب اروپا را به‌طور چشمگیری بهبود می‌بخشد. در عین حال یک مسیر قطار جدید در اروپا راه‌اندازی شده است که سه کشور را در طول مسیر خود به‌هم متصل می‌کند. این خط قطار که ایتالیا را از طریق اسلوونی به کرواسی متصل می‌کند، بیش از ۳۰ سال پیش بسته شد اما به‌تازگی با هشت ایستگاه در حال راه‌اندازی مجدد است.

راه‌اندازی قطار سریع‌السیر شبانه بین لیسبون و مادرید

بهبود تردد در پرتغال

پرتغال همچنین در حال توسعه یک خط قطار سریع‌السیر جدید است که بخش‌هایی از آن اواخر سال جاری افتتاح و سفرهای آن در سال ۲۰۲۵ انجام خواهد شد. این مسیر زمان سفر بین لیسبون و باداخوز در غرب اسپانیا را ۹۰ دقیقه کاهش می‌دهد، بنابراین سفر بین آن‌ها کمتر از دو ساعت طول خواهد کشید. هزینه پروژه جدید راه‌آهن سریع‌السیر بین ۳.۹ تا ۴.۱ میلیارد یورو برآورد شده است.

پرتغال علاوه بر ارتقای زیرساخت‌های ریلی و در کنار بازیابی قطار شبانه‌ای که لیسبون را به مادرید متصل می‌کند، قرار است یک فرودگاه عظیم چند میلیون پوندی را نیز در لیسبون افتتاح کند که در محل یک فرودگاه نظامی در ۲۵ مایلی شرق لیسبون ساخته خواهد شد و باید تا سال ۲۰۳۴ آماده شود. بنابراین سال ۲۰۳۴ سال بزرگی برای این کشور خواهد بود، زیرا هم فرودگاه جدید و هم خدمات ریلی مستقیم آن در این سال افتتاح می‌شود.

نظر شما