شناسهٔ خبر: 66719962 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

در گزارش باشگاه خبرنگاران جوان بخوانید؛

چه زمانی کتاب‌های خرید مجازی به دستمان می‌رسند؟

ناشران یا کتابفروشان باید کتاب‌های فروخته شده را در زمان مقرر یعنی یک روز پس از خرید به شرکت ملی پست ارسال کنند، تا بسته به دست خریدار برسد.

صاحب‌خبر -

با توجه به اتمام فعالیت سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در ساعت ۲۰ روز شنبه و به موازات آن اتمام فعالیت نمایشگاه مجازی کتاب، خریدارانی که از طریق نمایشگاه مجازی سفارش‌های خود را ثبت و کتاب خریداری کردند، منتظرند تا شرکت ملی پست بسته‌های آنان را به دستشان برساند.

روز گذشته محمد احمدی، معاون فنی و بازرگانی شرکت ملی پست درباره تعداد ارسال بسته‌های کتاب گفته بود، در ۱۰۰ نقطه و در ۳۱ استان شبکه جمع‌آوری کتاب را برقرار کردیم. استان تهران با ۲۹۰ هزار بسته، قم با ۷۵ هزار بسته و خراسان رضوی با ۴۰ هزار بسته بیشترین محل‌ِ جمع‌آوری کتاب بودند و در بخش مقصد توزیع کتاب، تهران با ۱۵۰ هزار مرسوله، اصفهان با ۴۰ هزار مرسوله و خراسان رضوی با ۳۹ هزار مرسوله سه استان اول در مقصد توزیع کتب تا روز گذشته (پنج‌شنبه) بودند و تا روز جمعه بیش از ۵۵۰ جلد کتاب تحویل مردم شده است.

طبق بند ۱۶ از مصادیق تخلفات فروش مندرج در آیین‌نامه سی و پنجمین نمایشگاه بین ‌المللی کتاب تهران، اگر ناشر یا کتابفروش کتاب‌های فروخته شده را در زمان مقرر یعنی یک روز پس از خرید ارسال نکند، جزو مصادیق تخلف محسوب شده و در هیات رسیدگی به تخلفات بررسی خواهد شد.

تخلف

چند روز پیش اعلام شد فروش مجازی آن دسته از کتابفروشی‌ها و ناشرانی که تعداد قابل توجهی از مرسولات خود را تحویل شرکت ملی پست نداده‌اند، تا اطلاع ثانوی غیرفعال خواهد شد. به همین دلیل، مبنای تصمیم‌گیری مجدد در مورد فعالیت این ناشران و کتابفروشان گزارشی است که از پست گرفته می‌شود. 

ستاد برگزاری نمایشگاه کتاب هر روز از ناشران و کتابفروشان درخواست می‌کند تا در کوتاهترین زمان نسبت به تحویل سفارش‌ها به پست اقدام کنند. 

آزاده نظربلند، مدیر کمیته اطلاع‌رسانی و پاسخگویی سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در پاسخ به این سوال که چه زمانی بسته‌های سفارش داده شده به دست خریدار می‌رسد؟ گفت: ناشران و کتابفروشان بعد از ثبت سفارش، ۴۸ ساعت فرصت دارند سفارش‌های کتاب را بسته‌بندی، کد رهگیری را دریافت و بارکد مرسولات پستی را همراه با پیرینت پست روی بسته بچسبانند و تحویل شرکت پست بدهند. 

نظربلند ادامه داد: به دلیل مشغله کاری ناشران و کتابفروشان و تعداد محدود کارکنان‌شان برای بسته‌بندی کتاب‌ها ممکن است ارسال بسته‌ها با تاخیر همراه باشد. البته همکارانمان در کمیته اطلاع‌رسانی و پاسخگویی هر روز پیگیر ارسال بسته‌های پست به دست خریداران هستند. ما روزانه گزارش سفارش‌هایی که روز یا روز‌های قبل ثبت شدند و هنوز تحویل شرکت پست نشدند، ثبت می‌کنیم. بعد با ناشران و کتابفروشان تماس می‌گیریم و کد‌های سفارش را به آنها اعلام می‌کنیم و از آنها می‌خواهیم هرچه سریع‌تر بسته‌ها را تحویل شرکت پست دهند.

مدیر کمیته اطلاع‌رسانی و پاسخگویی در پاسخ به این سوال که اگر ناشر یا کتابفروش با توجه مهلت ۴۸ ساعته بسته‌ها را تحویل شرکت پست داد، چقدر زمان می‌برد شرکت پست بسته‌ها را به دست خریدار برساند؟ توضیح داد: ارسال پستی بستگی به استان همجوار یا غیر همجوار دارد. در بعضی از استان‌ها ارسال بسته فقط از مبدا به مقصد است. در دیگر استان‌ها دو یا سه بار بسته ارسال می‌شود. یعنی ابتدا بسته به استان واسط ارسال بعد بسته به سمت استان مقصد می‌رود. حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد سفارش‌ها چهار پنج روزه به دست خریدار می‌رسد.

به گفته وی، تعداد محدودی از بسته‌ها هستند که به دلیل عدم حضور دریافت‌کننده و ... مراجعه مرحله اول و دوم می‌خورند، یا بسته‌ها به سمت فروشنده مرجوع داده می‌شود و باید مجدد ارسال داده شود. ما با اتمام فعالیت نمایشگاه مجازی کتاب پیگیر بسته‌های نرسیده، ارسال نشده یا به مقصد نرسیده هستیم و سعی می‌کنیم وضعیت بسته‌ها را تعیین تکلیف کنیم. تا وقتی مطمئن نشویم بسته‌ها به دست خریداران رسیده، پیگیری‌ها ادامه دارد. بعضاً همکارانمان در مرکز تماس تا یک ماه بعد از اتمام نمایشگاه پیگیر ارسال مرسولات هستند.

خبرنگار: نفیسه خلیلی

نظر شما