شناسهٔ خبر: 66719347 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

در پاسخ به باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

موانع واردات ناوگان ریلی مسافری رفع می‌شود

وزیر راه وشهرسازی گفت: موانع واردات واگن مسافری در قالب توافق با وزارت صمت رفع می‌شود.

صاحب‌خبر -

مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص  افزایش حجم عرضه بلیت قطار و نحوه نظارت بر عرضه آن گفت : کمبود بلیت قطار به دلیل افزایش میزان تقاضا بوده است که امیدواریم با تامین واگن مسافری و آزاد شدن واردات واگن بتوانیم میزان عرضه و تقاضا را در این بخش متعادل کنیم.

وی همچنین از توافق با وزارت صمت برای رفع موانع واردات واگن مسافری خبر داد و افزود: اگر ظرفیت داخلی جواب ندهد از ظرفیت واردات استفاده خواهیم کرد.

 وزیر راه و شهرسازی در ادامه با اشاره به اینکه برخی صاحبان بار به دلیل ارزان‌تر بودن از واگن‌ها به عنوان انبار استفاده می‌کردند افزود: این کار به دلیل ارزان‌تر بودن نسبت به اجاره انبار صورت می‌گرفت و یکی از دلایل خواب کالاها در بنادر بود. با تشکیل یک کارگروه ویژه در هماهنگی بین سازمان بنادر و دریانوردی، راه آهن و گمرک این مشکل تا حدودی برطرف شده است.

وی با بیان اینکه همکاری بین راه‌آهن و بخش خصوصی مورد توجه وزارت راه است گفت: این یک همکاری انتخابی نیست بلکه یک اجبار است. اگر بخش خصوصی وارد این صنعت نشود در حوزه زیرساخت و ناوگان توفیقی نخواهیم داشت.

بذرپاش با بیان اینکه قطار سریع‌السیر مشهد سرمایه‌گذاری سنگینی را می‌خواهد گفت: با توجه به این مسئله تمهیداتی را اندیشیده‌ایم تا این پروژه مانند برخی پروژه‌ها پس از آغاز به مشکل مالی نخورد.

وی  با بیان اینکه توافقات خوبی با شرکای خارجی برای ورود فناوری داشته‌ایم ضمن اینکه منابع مالی دائمی برای این پروژه پیش‌بینی شده است گفت: در خصوص خط آهن تهران - اصفهان نیز با مشکل فاینانس مواجه شدیم که با همکاری بانک مرکزی این مسئله به زودی برطرف می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه درخصوص راه‌آهن رشت - آستارا، ایران و روسیه توافق اجرایی امضا کرده‌اند گفت: هم در ایران و هم در روسیه با بروکراسی مواجه هستیم اما مصمم به اجرای پروژه‌ هستیم تاکنون گمانه‌زنی‌ها درباره مسیر در ۵۰ نقطه انجام شده که البته طرف روسی نیز تمایل به گمانه‌های بیشتری دارد.

وزیر راه و شهرسازی گفت: بخش عمده‌ای از تقاضای بلیت قطار در مسیر تهران مشهد و بالعکس و مشهد سایر شهر‌ها است که سعی کرده ایم بخشی از این تقاضا‌ها را پاسخ دهیم.

وی افزود: روند کنترل قیمت بلیت در حال انجام است که البته برخی از شرکت‌های حمل ونقلی در تلاش هستند که قیمت‌ها تغییر کند.

وی افزود: بخش زیادی از دسترسی سخت به بلیت به دلیل افزایش حجم تقاضا است که در تلاش هستیم با تامین واگن مسافری و همچنین رایزنی با وزارت صمت برای واردات واگن بخشی از این نیاز‌ها تامین شود.

<div id="video-display-embed-code_19325382"><script type="text/JavaScript" src="https://www.yjc.ir/fa/news/play/embed/8736753/19325382?width=400&height=300"></script></div>

نظر شما