شناسهٔ خبر: 66719340 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

ایلان ماسک به دنبال دومین داوطلب است

استارت‌آپ «نورالینک» برای جذب دومین داوطلب درخواست داده است تا تراشه مغزی خود را دوباره آزمایش کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش جماران، «ایلان ماسک»(Elon Musk) روز جمعه در حساب ایکس خود اعلام کرد که استارت‌آپ «نورالینک»(Neuralink) او در حال پذیرش درخواست داوطلبان برای انتخاب دومین شرکت‌کننده آزمایش انسانی تراشه مغزی خود است.

به نقل از سی‌ان‌ان، این درخواست پنج ماه پس از کاشت تراشه مغزی در اولین آزمایش انسانی و تنها یک هفته پس از آن منتشر شده که نورالینک اعتراف کرد تراشه آن به یک مشکل غیرمنتظره دچار شده است.

نورالینک درباره مشکل پیش‌آمده گفت که رشته‌های متصل‌کننده تراشه به مغز «نولاند آرباو»(Noland Arbaugh) ۳۰ ساله جمع شده‌اند و مشکلات عملکردی را پدید آورده‌اند. در هر حال، شرکت خاطرنشان کرد که تنظیماتی را برای بهبود عملکرد تراشه انجام داده است.

با وجود مشکل پیش‌آمده، آرباو گفت که تراشه به او امکان می‌دهد تا مکان‌نمای رایانه را با مغز خود کنترل کند و زندگی او را تغییر داده است. آرباو در سال ۲۰۱۶ به دنبال یک حادثه غواصی، به فلج چهاراندام دچار شد.

آرباو در مصاحبه‌ای که روز جمعه پخش شد، گفت: صبح‌ها دلیلی برای بیدار شدن نداشتم اما این تراشه، وضعیت را برای من تغییر داده است. من بسیار خوشحال بودم که بخشی از یک کار بسیار مهم هستم. این همان گام بعدی برای کمک کردن به افراد مبتلا به فلج اندام است.

اکنون نورالینک به دنبال افراد بیشتری مانند آرباو است تا تراشه مغزی خود را آزمایش کند. نورالینک در حساب ایکس خود نوشت: اگر به فلج چهاراندام مبتلا هستید و می‌خواهید روش‌های جدیدی را برای کنترل رایانه خود پیدا کنید، از شما دعوت می‌کنیم تا در آزمایش بالینی ما شرکت داشته باشید.

هدف جاه‌طلبانه نورالینک در نهایت این است که تراشه را برای اتصال مغز انسان به رایانه به کار ببرد تا به افراد فلج در کنترل تلفن‌های هوشمند یا رایانه‌ها و به افراد نابینا در بازیابی بینایی کمک کند. تراشه این شرکت مانند رابط‌های کنونی مغز-ماشین، سیگنال‌های الکتریکی فرستاده‌ شده توسط مغز را جمع‌آوری می‌کند و آنها را در قالب کار و عمل تفسیر می‌کند.

شرکت‌کنندگان آزمایش کنونی، بخشی از «مطالعه پرایم»(PRIME Study) نورالینک هستند. این شرکت سال ۲۰۲۳ در یک پست وبلاگی اعلام کرد که قصد دارد به بررسی ایمنی تراشه خود و ربات جراحی بپردازد و عملکرد دستگاه را آزمایش کند.

نورالینک، بیماران آزمایشی را ثبت‌نام می‌کند که به دلیل آسیب نخاعی یا اسکلروز جانبی آمیوتروفیک، توانایی محدودی را در استفاده از هر دو دست دارند یا فاقد این توانایی هستند.

نورالینک پیشتر توضیح داده بود: تراشه‌ها با جراحی در بخشی از مغز بیماران آزمایشی قرار داده می‌شوند تا حرکت را کنترل کنند. سپس این تراشه، سیگنال‌های مغزی را ضبط می‌کند و به یک اپلیکیشن می‌فرستد. هدف اولیه این است که تراشه، توانایی کنترل مکان‌نما یا صفحه‌کلید رایانه را با استفاده از افکار به افراد بدهد.

حدود یک ماه پس از جراحی، ماسک گفت که آرباو می‌تواند با مغز خود، ماوس رایانه را کنترل کند.

بیشتر بخوانید:

ایلان ماسک می‌گوید اولین دریافت‌کننده تراشه نورالینک ماوس را با فکر کنترل می‌کند

نورالینک بعدا یک ویدیو را منتشر کرد که نشان می‌داد آرباو فقط از مغز خود برای بازی کردن شطرنج در رایانه استفاده می‌کند.

پس از اینکه تراشه به یک مشکل غیرمنتظره دچار شد که سرعت پردازش داده و عملکرد آن را کاهش داد، آرباو گفت که گریه کرده است. وی افزود: خیلی خیلی سخت بود تا از همه چیزهای شگفت‌انگیزی که توانستم انجام دهم، دست بکشم.

با وجود این، نورالینک گفت که این اتفاق نیز بخشی از فرآیند یادگیری آن بود.

«دی‌جی سئو»(DJ Seo) که استارت‌آپ نورالینک را به همراه ماسک بنیان‌گذاری کرده است، گفت: دلیل انجام دادن آزمایش‌های بالینی و آزمایش‌های امکان‌سنجی اولیه این است که چنین مشکلاتی را در اسرع وقت و پیش از عرضه تراشه به بازار کشف کنیم. ما راه‌های متفاوتی را برای نولاند پیدا کردیم تا بتواند توانایی عملکرد خود را دوباره به دست آورد و با موفقیت توانستیم این کار را انجام دهیم.

دسترسی گسترده‌ مصرف‌کنندگان به این فناوری به زودی محقق نخواهد شد. پیش از اینکه ایمپلنت‌های مغزی نورالینک به بازار بزرگ‌تر وارد شوند، به تأییدیه نظارتی گسترده‌تری نیاز دارند.

 

نظر شما