شناسهٔ خبر: 66718979 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

ادعای رسانه‌های عبری:

قطر ماه گذشته از رهبران حماس خواسته بود دوحه را ترک کنند

ادعای رسانه‌های عبری: روزنامه تایمز آف اسرائیل مدعی شد که قطر ماه گذشته از رهبران حماس خواسته بود تا دوحه را ترک کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایلنا، روزنامه تایمز آو اسرائیل به نقل از دو مقام صهیونیست مدعی شد که قطر ماه گذشته در بحبوحه ناامیدی از تعامل حماس در مذاکرات تبادل اسرا به طور پنهانی از رهبران این جنبش خواسته بود تا دوحه را ترک کنند‌.

این دو مقام اسرائیل مدعی شدند که دستور قطر اندکی پس از آن صادر شد که «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی»، نخست وزیر و وزیر خارجه قطر در ۱۷ آوریل اعلام کرد که دوحه تصمیم گرفته است تا در نقش خود به عنوان میانجی بازنگری کند.

تایمز آو اسرائیل در ادامه ادعاهای خود افزود: «این برای نخستین بار از زمان آغاز جنگ میان حماس و اسرائیل بود که قطر دست به چنین اقدامی زد و هدف آن تحت فشار قرار دادن حماس برای موافقت با راهکار میانه در مذاکراتی بود که از زمان توافق برای آتش بس یک هفته ای در اواخر نوامبر هنوز به نتیجه نرسیده است». 

این دو مقام اسرائیلی که خواستند نامشان فاش نشود، مدعی شدند که دلیل بیانیه قطر درباره بازنگری در نقش میانجی ناامیدی از حماس پس از مخالفت این جنبش با دادن امتیازهای کافی در دوره های متوالی مذاکرات بوده است. 

تایمز آو اسرائیل همچنین به نقل از این منابع مدعی شد که رهبران حماس پس از درخواست از آنها برای ترک قطر به ترکیه سفر کردند و چندین هفته در آنجا حضور داشتند و با «رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهور ترکیه دیدار کردند.

این روزنامه در ادامه ادعاهای خود نوشت: «حدود دو هفته بعد، مصر ابتکار عمل خود را برای میانجیگری در توافق مبادله اسرا آغاز کرد اما با شکست مذاکرات، قطر به رهبران حماس اطلاع داد که می توانند به دوحه بازگردند به این امید که از شکست کامل مذاکرات جلوگیری شود، اما با وجود بازگشت آنها به قطر، مذاکرات همچنان شکست خورد».

 

 

 

 

انتهای پیام/

نظر شما