شناسهٔ خبر: 66718343 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

ایران قوی، مازندران سربلند

چکیده‌ای از سفر رئیس‌جمهور به مازندران

سید نوید ساداتی

دومین حضور سیدابراهیم رئیسی به مازندران شب گذشته به پایان رسید، اما سفر هیات دولت به مازندران به عنوان شانزدهمین مقصد دور دوم سفرهای ریاست جهموری، در کنار متن پربار آن خالی از حواشی هم نبود. در این گزارش به شکل فشرده اهم موضوعات مطرح شده و دستورات صادره و حواشی موجود را بررسی می‌کنیم.

صاحب‌خبر -

نخستین روز از سفر ۲ روزه آیت‌الله رئیسی و هیات همراه به مازندران در آخرین پنجشنبه اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ و در هوای بارانی و باطراوت بهاری با بازدید از طرح‌ها، نشست با نخبگان و مسئولان استانی، دیدار و ملاقات‌های مردمی در مرکز و شهرستان‌های استان آغاز شد.

آیت‌الله رئیسی، در بدو ورود، کشاورزی و صنعت، گردشگری، جنگل، دریا و نیروی انسانی کارآمد را ظرفیت‌های ویژه مازندران برای پیشرفت اقتصادی برشمرد و تصریح کرد: در این سفر کیفیت اجرای مصوبات دور نخست سفر را رصد خواهیم کرد تا میزان تاثیر گام‌های برداشته شده برای اجرای آن‌ها در رشد و پیشرفت استان مشخص شود.

چکیده‌ای از سفر رئیس‌جمهور به مازندران

 چند دستور عالی

اما در متن، رئیسی از احیای ۳۹۵ واحد تولیدی و صنعتی استان مازندران که به طور میانگین بیش از هفت سال تعطیل و نیمه تعطیل بودند و در دولت مردمی به چرخه تولید بازگشته‌اند خبر داد و در بازدید از شرکت چوب و کاغذ مازندران گفت: میزان تولید کاغذ تحریر در این مجموعه از ۴۷۰۰ تن به بیش از ۱۲۰ هزار تن رسیده است. همچنین با تلاش دولت در سال تحصیلی جاری، کاغذ کتب دانش‌آموزان در کارخانه چوب و کاغذ مازندران تولید شد و با این اتفاق در حال حاضر ۱۲۴۱ نفر در این کارخانه مشغول به کار شده‌اند.

رئیس جمهور در ادامه سفر خود با حضور در مصلی شهر ساری در جمع مردم‌ مازندران ضمن اشاره به وضعیت مسکن و اشتغالِ استان، این ۲ را از اولویت‌های دولت سیزدهم خواند و با بیان اینکه ساخت ۸۳۰۰ واحد مسکونی در مازندران در دست اقدام است، تاکید کرد: باید با قاطعیت جلوی افرادی که می‌خواهند منابع ملی و جنگل‌ها را غارت کنند ایستاد و دست زیاده‌خواهان را قطع کرد. همانطور که اجازه نمی‌دهیم به کشور کوچک‌ترین تعدی و تجاوزی صورت بگیرد، در مقابل غارت ثروت‌های کشور توسط زیاده‌خواهان و زمین‌خواران می‌ایستیم.

وی خاطرنشان کرد: همچنین در زمینه آزادسازی سواحل، قدم‌های خوبی با اجماع همه دستگاه‌ها برداشته شد. به یاد داشته باشیم؛ قدم بعدیِ آزادسازی سواحل، رهاسازی سواحل نیست؛ بلکه آبادسازی است تا همه مردم بتوانند در فضایی آرام از آن استفاده کنند.

رئیس جمهور همچنین بعد از ظهر امروز پنجشنبه با حضور در نشستی با فعالان اقتصاد مردمی در روستای خرماکلای قائمشهر، با تاکید بر مسئله عدم توازن در توزیع سود ناشی از تولید و فروش برنج برای تولیدکنندگان و دلالان، گفت: زنجیره تولید تا توزیع برنج باید به شکل دقیق مورد بررسی قرار گیرد تا جلوی اجحاف به تولیدکنندگان و مصرف کنندگان گرفته شود.

رئیسی به مساله پسماند در مازندران اشاره کرد و گفت: دستور می‌دهم زمان برای اتمام زباله سوز تعیین شود و در غیراین‌صورت خلع‌ید کنید. وی در خصوص مسائل محیط زیستی نیز تاکید کرد: موضوعاتی که با محیط زیست منافات دارد بررسی شود تا با حفظ این موضوع، صنعت هم پیشرفت کند اعتقاد دارم نگاه محیط‌زیست باید حل مساله باشد.

وی خاطرنشان کرد: سیاست‌های اقتصاد دریا محور ابلاغ شود. نسبت استان با اقتصاد دریامحور در دست تمام مدیران حاضر در این جلسه است، نسخه رونق این اقتصاد را شما به تهران ارائه دهید و مدام نگاهتان به تهران نباشد و به دستان خود و سابقه مدیریتی خود نگاه کنید.

رهاورد وزرا و معاونان در روز نخست

در روز نخست همچنین در سطح وزرا و معاونان رئیس جمهور نیز اقدامات و دستورات ویژه‌ای اجرا و ابلاغ شد، از جمله مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی از واگذاری ۹۵۴۰ واحد مسکونی در استان به متقاضیان خبر داد و اعلام کرد: عملیات اجرایی ساخت ۲۲ هزار واحد مسکونی در ۲۲۶ هکتار زمین با ایجاد سه شهرک مسکونی آغاز می‌شود. همچنین ۴ پروژه بندر امیرآباد بهشهر به ارزش بیش از ۲۵۵۰ میلیارد ریال با حضور بذرپاش به بهره‌برداری رسید. پارک جنگلی شهید نوبخت، بزرگترین پارک جنگلی حاشیه شهری کشور در منطقه سکوتپه ساری نیز از دیگر طرح‌هایی بود که توسط بذرپاش افتتاح شد.

محمدعلی نیکبخت وزیر جهاد کشاورزی در بازدهای صبح پنجشنبه از شهرستانهای استان گفت: دولت سیزدهم برنامه‌های مختلفی برای تسهیل در صادرات گل و گیاه دارد، ازجمله کاهش بروکراسی اداری، معافیت‌های مالیاتی و گمرکی و حمایت از حضور گلخانه داران در نمایشگاه‌های بین‌المللی را در نظر گرفته است.

محسن منصوری معاون اجرایی رئیس‌جمهور در جریان سفر استانی هیات دولت به استان مازندران، گفت: دولت سیزدهم ۱۵ هزار میلیارد ریال برای تکمیل طرح سد هراز این استان اختصاص داد.

بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در راستای اجرای مصوبات دور نخست سفر هیات دولت به مازندران، تاکنون ۱۱ هزار و ۲۰ میلیارد ریال اعتبار از سوی سازمان برنامه و بودجه برای تکمیل و فراهم‌کردن زیرساخت‌های بهداشتی این استان اختصاص یافته است.

وزیر بهداشت در حاشیه مراسم افتتاح بیمارستان ۳۰۰ تختخوابی رازی قائم‌شهر گفت: ساخت این پروژه از ۱۷ سال قبل آغاز شد و قرار بود در مدت کوتاهی به سرانجام برسد که سرانجام در دولت مردمی سیزدهم محقق شد.

احمد وحیدی وزیر نیز که در شورای اداری شهرستان‌های تنکابن و رامسر حاضر شد، گفت: ۹۰۰ میلیارد تومان برای دو شهرستان تنکابن و رامسر در دومین سفر رئیس جمهور به مازندران مصوب شده است.

چکیده‌ای از سفر رئیس‌جمهور به مازندران

روز دوم سفر همه منتظر حضور سیدابراهیم در غرب مازندران بودند که خبری آمد

یکی از اخباری که صبح روز دوم سفر رئیس جمهور به مازندران، در رسانه‌ها پربازدید شد به پیام «سپهر خلجی» ساعت ۸:۲۴ در شبکه اجتماعی ایکس مربوط بود؛ خلجی در حساب کاربری خود نوشت: «جلسه صبح جمعه رئیس‌جمهور در مازندران برای پیگیری ویژه مسائل و مشکلات استان. دستور کار: حمایت از تولید برنج در شمال، مسائل بنادر استان، مسائل پلاژهای دولتی، مشکلات تالاب میانکاله. در دولت سیزدهم صبح جمعه تعطیل نیست، کسی خواب نمی‌ماند و رئیس جمهور از مشکلات کشور بی‌خبر نیست.»

وی ساعت ۱۰:۲۲ نیز در توئیتی دیگر نوشت: «گشت ارشاد مدیران وظیفه ارزیابی و تشخیص نسبتِ مدیران با خدمت به مردم را به عهده دارد و در سفرهای استانی یکی از بخشهای فعال و اثربخش است و در سفر مازندران نیز حداقل ۱۰ مدیر را تاکنون در دستور برکناری قرار داده است.»

اما قبل از اینکه سیدابراهیم به نوشهر برسد، محسن منصوری، معاون اجرایی رئیس جمهور، روز جمعه در جمع خبرنگاران از تصویب ۱۱۷ مصوبه در دور دوم سفر رئیس جمهور به مازندران خبر داد و گفت که اعتبار مورد نیاز این مصوبات در نظر گرفته شده است. وی در ادامه به برخی پروژه‌ها و اعتبارات مهم سفر دوم آیت‌الله رئیسی که بیش از ۱۱ هزار میلیارد تومان بود اشاره کرد که این گزارش را میتوانید (اینجا) ببینید.

فعال شدن شهرک صنعتی نوشهر

رئیس جمهور اما در نوشهر با استقبال پرشور مردم روبرو شد و به پاس این همراهی شگفت‌انگیز گفت: به دلیل تعارضات محیط زیستی، مردم از دهه ۷۰ منتظر تعیین تکلیف شهرک صنعتی نوشهر بودند که به لطف خدا امروز در جلسه پیگیری موضوعات ویژه، این قفل باز شد و ان‌شاءالله تعداد زیادی کارگاه و واحد تولیدی در این شهرک فعال و حداقل ۱۰۰۰ فرصت شغلی جدید ایجاد خواهد شد.

سیدابراهیم با بیان اینکه معتقدم باید از فرصت‌های موجود در استان‌های شمالی مثل آشوراده و میانکاله و امثال آن با ملاحظات مسائل زیست محیطی در جهت ارتقای رفاه و رونق اقتصاد منطقه بهره گرفته شود، ایجاد عدالت جنسیتی را مورد تاکید قرار داد و با بیان اینکه بانوان در استان مازندران نقش مهمی در عرصه‌های مختلف اقتصادی دارند، گفت: هر جا بانوان را در محاسبات‌مان ندیدیم، جامعه زیان کرد. وی همچنین طی دستوری تصریح کرد: باید زباله‌سوز در ساری و نوشهر سریع‌تر فعال شود، افرادی که در این زمینه مسئولیت پذیرفتند باید پاسخگو باشند.

چکیده‌ای از سفر رئیس‌جمهور به مازندران

پیگیری موضوعات ویژه مازندران

سپس رئیس جمهور با حضور در محل استانداری و طی برگزاری جلسه پیگیری موضوعات ویژه مازندران، موضوعات ویژه استان از جمله «رفع موانع افزایش تولید و حرکت به سمت خودکفایی برنج»، «مولدسازی پلاژهای دولتی»، «توسعه زیرساخت‌های بنادر استان»، «کالاهای رسوبی در گمرکات» و «مسائل تالاب میانکاله» را بررسی و دستورات مقتضی در این زمینه‌ها را صادر کرد. (متن کامل گزارش)

رئیسی در ادامه برنامه‌های دومین سفر استانی دولت مردمی به مازندران، مجتمع آموزشی برکت ‌زنده‌یاد مرحوم حاج حسن اصغرزاده را در روستای خرماکلای قائمشهر که یکی از مدارس نسل جدید را رویکرد و محوریت پیشرفت جامعه پیرامونی و با زیرساخت‌ها و فضاهای جانبی متفاوتی است، افتتاح کرد.

دولتمردان در روز دوم

اما وزرا و معاونان و دیگر همراهان سیدابراهیم بیکار ننشستند و در دومین روز سفر به بازدید از طرح‌ها و دیدارهای مردمی سپری شد. وزیر اقتصاد به شرق مازندران رفت و از چند کارخانه و نیز بندر امیرآباد بازدید کرد و وزیر آموزش و پرورش نیز در سوادکوه در حاشیه بازدید از طرح‌های آموزشی سوادکوه و سوادکوه شمالی افزود: سال گذشته ۵۰ هزار معلم از طریق آزمون استخدامی و ۲۵ هزار نفر دیگر نیز از طریق دانشگاه فرهنگیان جذب آموزش و پرورش شدند. همچنین در سال جدید نیز ۷۲ هزار معلم جذب دستگاه تعلیم و تربیت خواهند شد.

قاسم احمدی‌لاشکی، معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش کشور، نیز در این سفر از همراهان وزیر بود از تصویب بیش از ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار در جلسه شورای اداری برای استان مازندران خبر داد و گفت: از این میزان ۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان مربوط به حوزه وزارت نیرو، ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای حوزه راه، هزار و ۶۶۰ میلیارد تومان برای آموزش و پرورش، هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان در خصوص بهداشت و درمان و حدود هزار میلیارد تومان برای جهاد کشاورزی در نظر گرفته شد.

در نهایت و سرانجام رئیس جمهور و جمعی از اعضای هیات دولت، غروب جمعه از طریق فرودگاه بین‌المللی شهدای نوشهر، مازندران را به مقصد پایتخت ترک کردند.

انتهای پیام

نظر شما