شناسهٔ خبر: 66717824 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

کالچوپولی ایرانی و انتظار برخورد قاطعانه

پرونده فساد در فوتبال ایران شباهت زیادی به پرونده معروف فوتبال ایتالیا دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایلنا، یکی از معروف‌ترین پرونده‌های فساد فوتبال جهان در سال 2006 میلادی افشا شد. با وجود اینکه سری A در اوج قرار داشت؛ اما لو رفتن تخلفات برخی تیم‌ها و چینش داورها، باعث شد یوونتوس جریمه شود و به سری B سقوط کند. این پرونده به نام «کالچوپولی» معروف و با محرومیت و کسر امتیاز برخی تیم‌ها مانند میلان، لاتزیو و فیورنتینا همراه شد.

با سقوط یووه، فیورنتینا و لاتزیو قرار بود سه تیم سقوط کننده یعنی مسینا، لچه و ترویزو در لیگ باقی بمانند اما با نهایی شدن احکام و سقوط یووه تنها مسینا در لیگ باقی ماند و تیم‌های آتالانتا، کاتانیا و تورینو به سری A صعود کردند.

افشای این پرونده تنها به سال 2006 محدود نشد. در آوریل 2007 روزنامه ایتالیایی «لا رپابلیکا» چاپ رم اطلاعات جدیدی دربارهٔ کالچوپولی منتشر کرد. این رسانه به نقل از دادستان ناپل از افشای مکالمات برخی داوران متخلف خبر داد.

کالچوپولی چه بود؟

ماجرای فساد کشف شده در فوتبال ایتالیا بسیار شبیه آن چیزی بود که اکنون در فوتبال ایران در موردش صحبت می شود. این رسوایی در ماه مه سال ۲۰۰۶ میلادی توسط پلیس ایتالیا بر ملا شد و مکالمات تلفنی حاکی از دخالت قهرمان لیگ یوونتوس و تیم‌های میلان، فیورنتینا، لاتزیو و رجینا در تعیین داورها و تماس‌های بین مدیران این باشگاه‌ها با سازمان داوران بود.

در حقیقت این تیم‌ها متهم به تقلب در بازی‌ها با انتخاب داور دلخواه‌شان شدند.  این رسوایی، نتیجه تحقیقات دادستان دادگاه ناپل در آژانس فوتبال ایتالیا بود. گفتگوی‌های تلفنی که در فصل ۲۰۰۴-20۰۵ در روزنامه‌های ایتالیایی چاپ شد این واقعیت را آشکار می‌کرد که مدیر یوونتوس لوچیانو موجی در تماس با مدیران فوتبال ایتالیا آن‌ها را برای انتخاب داور خاصی تحت تأثیر قرار می‌داد.

با پایان رسیدگی به پرونده، ماسیمو دی سانتیس نماینده داوران ایتالیا در جام جهانی ۲۰۰۶ پس از بازجویی و تحقیقات محروم شد. دیگر داور ایتالیایی روبرتو روزتی در این رسوایی بی گناه شناخته شد. دامنه بزرگ این رسوایی توجه را به متهمان دیگری در فوتبال ایتالیا جلب کرد.

آدریانو گالیانی نایب رئیس میلان و رئیس سازمان سری آ. به همراه مجری بزرگ‌ترین برنامه فوتبالی ایتالیا آلدو بیسکاردی نیز استعفا و اعتراف کردند که با لوچیانو موجی همکاری کرده اند تا وجهه یوونتوس را در تلویزیون بهتر نشان دهد.

در ادامه بازجویی‌ها دادگاه ناپل پس از تحقیق روی ۴۱ نفر، ۱۹ بازی از فصل ۰۵– ۲۰۰۴، و ۱۴ بازی از فصل ۲۰۰۵-20۰۶ به سراغ آنتونیو گیرائودو رفتند و او برای ترانسفرهای غیرقانونی، حساب‌های بانکی جعلی و فرار مالیاتی تحت بازجوئی قرار گرفت و دادستان پارما هم از جیانلوئیجی بوفون، انزو مارسکا، آنتونیو کیمنتی و مارک یولیانو به‌علت تقلب در بازی‌ها بازجویی کرد.

بعد از اولین رای دادگاه اتهامات جدیدی به تیم‌ها برای رابطه با رسوایی یافت شد. مسینا، لچه و سیه نا هم تحت بازجوئی قرار گرفتند و دادستانها به آنالیز مکالمات تلفنی پرداختند. فرانکو کارارو رئیس فدراسیون فوتبال ایتالیا در تاریخ ۸ می، تمام مدیران یوونتوس در تاریخ ۱۱ می، لوچیانو موجی در تاریخ ۱۴ می از پست‌های خود استعفا دادند.

در آوریل ۲۰۰۷ روزنامه ایتالیایی لا رپابلیکا چاپ رم اطلاعات جدیدی دربارهٔ کالچو پولی منتشر کرد. دادستان ناپل ردی از مکالمات با سیم کارت خارجی بین موجی، برگامو، پایرتو و بسیاری از داوران پیدا کرده بود. از آنجا که سیم کارت خارجی بود پلیس ایتالیا نمی‌توانست مکالمات را شنود کند.

سیم کارت‌ها از فروشگاهی در چیازوی سوئیس خریده شده بود. بعضی از آن‌ها به نام اعضای خانواده صاحب فروشگاه و بعضی به نام شخص نامعلومی در لیختن اشتاین بود. حتی ردپای تماس با سیم کارت اسلوونیایی هم پیدا شد. در تحقیقات قضایی؛ لوچیانو موجی، برگامو، پایرتو، فابیانی (مدیر ورزشی مسینا) و داوران دی سانتیس، راکالباتو، پاپارستا، پیری، کاسارا، داتیلو، برتینی و گابریله و کمک داور آمبروسینو متهم شناخته شدند.

در ادامه تحقیقات معلوم شد که پاپارستا از سیم کارت سوئیسی برای استفاده شخصی استفاده می‌کرد و این به دادگاه برای برملا کردن شبکه ارتباطی مخفیانه کمک کرد. موجی یک سیم کارت سوئیسی برای ارتباط با برگامو و یک سیم کارت برای ارتباط با پایرتو و ۳ سیم کارت دیگر برای ارتباط با داوران و فابیانی استفاده می‌کرد.

مکالمه‌ای دیگر هم توسط روزنامه لا استامپا چاپ تورین برملا شد که طی آن موجی و لیپی (مربی تیم ملی در آن زمان) به وضوح به ماسیمو موراتی و روبرتو مانچینی توهین می‌کند و لیپی می‌گوید مانچینی باید درس بگیرد و موجی می‌گوید که به او درس خواهد داد.

مدتی است که بحث فساد بزرگ در فوتبال کشورمان مطرح شده که مربوط به باشگاه مس رفسنجان در سال‌های 1398 تا 1400 است. اگر چه اکنون نام سه مسئول فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ و یک چهره رسانه‌ای عنوان شده اما طبق اطلاعات به دست آمده پرونده فراتر از این حرف‌ها بوده و افراد بیشتری درگیر این ماجرا هستند.

علاوه بر سهیل مهدی و خداداد افشاریان، نام یکی از افرادی که در آن زمان مسئولیتی مهم در سازمان لیگ داشت نیز به عنوان متهم به چشم می‌خورد. این فرد اکنون مسئولیت اجرایی ندارد و چندی پیش به عنوان یکی از مشاوران رئیس فدراسیون انتخاب شده بود. پنحشنبه شب دوران حضور افشاریان و مهدی در فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ به پایان رسید تا به اتهامات آنها رسیدگی و مشخص شود اتهامات وارده درست است یا خیر.

بخشی از این تخلفات از طریق تبادل سکه‌ بین متهمان صورت گرفته و با این شرایط به نظر می‌رسد این پرونده می‌تواند کالچوپولی فوتبال ایران لقب بگیرد. اینکه این رشوه‌ها به چه منظور داده شده پرسشی است که اکنون پاسخ روشنی برای آن وجود ندارد و پس از بررسی کامل پرونده می‌توان به جواب آن رسید.

انتهای پیام/

نظر شما