شناسهٔ خبر: 66716757 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

مدیر کمیته ناشران داخلی در گفت‌وگو با ایبنا عنوان کرد:

نمایشگاه ۱۴۰۳ با حضور حداکثری ناشران برگزار شد

مدیر کمیته ناشران داخلی گفت: بنای شورای سیاستگذاری نمایشگاه این بود که زمینه حضور حداکثری ناشران را فراهم کند و پیش از پایان سال ۱۴۰۲ و در تعطیلات نوروز ۱۴۰۳ زمینه حضور ناشران مختلف در نمایشگاه فراهم شد.

صاحب‌خبر -

محمد الهیاری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به فعالیت کمیته ناشران داخلی، عنوان کرد: ثبت‌نام ناشران برای حضور در بخش داخلی نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ که بخش اصلی این رویداد است، پیش از سال نو آغاز شد. در گفت‌وگوها و رایزنی‌ها، هدف، حضور حداکثری ناشران در نمایشگاه بود.

وی ادامه داد: برخی از ناشران سال گذشته در نمایشگاه حاضر نبودند؛ بنابراین بنای شورای سیاستگذاری نمایشگاه این بود که زمینه حضور حداکثری ناشران را فراهم کند و پیش از پایان سال ۱۴۰۲ و در تعطیلات نوروز ۱۴۰۳ زمینه حضور ناشران مختلف در نمایشگاه فراهم شد.

الهیاری با بیان اینکه ناشران در این دوره، حداکثری حاضر هستند، افزود: امسال نمایشگاه در بخش کودک و نوجوان فضای خود را توسعه داد و دو سالن کاملاً بزرگ به وسعت یک‌هزار و ۵۰۰ متر بیشتر از سال قبل در اختیار آن‌ها قرار گرفت.

به‌گفته وی، نگرانی‌ای وجود داشت که شاید سالن جنوبی با استقبال مواجه نشود، اما شاهد بودیم که در ۲ سالن کودک و نوجوان خانواده‌ها حضور پررنگی داشتند.

مدیر کمیته ناشران داخلی با اشاره به افزایش فضا در سالن ناشران دانشگاهی افزود: حدود هزار و ۵۰۰ متر فضا به این بخش افزوده شد و علاوه بر اینکه طبقه همکف رواق غربی در اختیار ناشران دانشگاهی قرار دارد، طبقه اول را هم در اختیار ناشران دانشگاهی گذاشته شده است.

الهیاری با بیان اینکه در فضای عمومی شبستان امسال حدود ۲۳ هزار مترمربع تقاضا داشتیم، گفت: فضای مفید شبستان، حدود ۱۱ هزار متربع است و مجبور بودیم بیش از ۵۰ درصد تقاضای ناشران را کاهش بدهیم، تا ناشران به شکل حداکثری در نمایشگاه استقرار پیدا کنند.

وی ادامه داد: امسال هزار و ۲۳۶ ناشر در بخش داخلی در قالب ۱۴۲ هزار عنوان کتاب در نمایشگاه حاضر شدند که حدود ۷۵ هزار عنوان کتاب در بخش عمومی، ۳۵ هزار عنوان در بخش دانشگاهی، ۲۵ هزار عنوان در بخش کودک و نوجوان و حدود ۷ هزار عنوان کتاب در بخش آموزشی عرضه شده است.

به‌گفته وی، امسال طیف وسیعی از ناشران و کتاب‌هایشان در نمایشگاه عرضه شده‌اند، از روز نخست شاهد هیچ اعتراض یا نکته خاصی از سوی ناشران نبودیم. با تمهیداتی که در این بخش اندیشیده شده است از روزهای قبل از نمایشگاه سالن آماده بود، کارت‌های غرفه‌داران و پارکینگ به آن‌ها تحویل داده شد و هماهنگی خوبی با کمیته‌های اجرایی، روابط عمومی و پشتیبانی وجود داشت.

الهیاری گفت: اگر بتوانیم برخی سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌ها را بلافاصله بعد از پایان نمایشگاه حداکثر تا مهرماه داشته باشیم و فراخوان‌های ثبت‌نام در مهرماه اتفاق بیفتد در جانمایی ناشران و پیگیری سیاست‌های رفاهی برای مردم و ناشران گام‌های رو به جلو برداشت.

نمایشگاه ۱۴۰۳ با حضور حداکثری ناشران برگزار شد

وی همچنین درباره چگونگی جانمایی ناشران در شبستان و سایر سالن‌ها توضیح داد: قاعده الفبا در همه سالن‌ها رعایت شد، در فضاهای زیرنورگیر که عمدتاً فضاهای ۱۰۰ متری است، در اختیار ناشرانی قرار می‌گیرد که متراژ بیشتری تقاضا کردند، در اینجا به‌طور طبیعی قاعده الفبا رعایت نمی‌شود.

به گفته الهیاری، برای ۲۶ راهروی شبستان قاعده الفبا رعایت شده است، راهروهایی با عمق ۵ و ۱۰ هستند و راهروهای عمق ۳ نیستند که الفبا در آن رعایت شود؛ بنابراین ناشران بزرگتر در آن جانمایی می‌شوند.

وی همچنین درباره صحبت برخی ناشران درباره قرار گرفتن سراهای اهل قلم در میان سالن ناشران عمومی نیز گفت: در نمایشگاه‌های بزرگ دنیا هم معمولاً گوشه‌هایی در سالن‌های نشر برای نشست‌ها در نظر گرفته می‌شود، طی سه سال گذشته نمایشگاه تلاش کرده بخش نشست‌ها و فعالیت‌های فرهنگی را به داخل سالن اصلی بیاورد. برخی غرفه‌ها در «گوشه» و برخی مثل «کوشک» در وسط شبستان قرار دارد.

الهیاری ادامه داد: در این زمینه برخی معتقدند که برگزاری غرفه‌های فرهنگی لازمه نمایشگاه‌ها هستند و موجب جذب بیشتر مخاطبان می‌شود، در این زمینه می‌توان سیاست‌هایی پیش‌بینی کرد که صوت سالن‌ها آرامش ناشر و خریدار را بهم نزند.

به گزارش ایبنا؛ سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تا ۲۹ اردیبهشت فرهنگی ناشران از ساعت ۱۰ تا ۲۰ در مصلای امام خمینی (ره) برپا است.

نظر شما