شناسهٔ خبر: 66715835 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

مدیر محتوایی انتشارات توتک مطرح کرد؛

مستقیم‌گویی در کتاب‌های مذهبی مطلوب نیست/ صفات خدا را در کودکان درونی کنیم

مریم راهی گفت: از آن شکل قبلی ارائه کتاب‌های مذهبی باید پرهیز کرد. باید به فطرت انسان‌ها نگاه کنیم. هر چه موضوعات به سمت انسانی‌ترشدن می‌رود، همان‌اندازه خداجویانه‌تر شده و خداشناسی در بچه‌ها تقویت می‌شود.

صاحب‌خبر -

مریم راهی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با تأکید بر اینکه انتشارات توتک سعی می‌کند تولیداتش درباره سبک زندگی باشد، گفت: بخشی از کارهایمان مربوط به معارف دینی است. مثلاً ما یک مجموعه ۱۰ جلدی داریم با موضوع کودک و صفات خدا که جلد اول آن «ابرک دوست نداشت ببارد»، مربوط به صفت بخشندگی خداوند است. داستان آن درباره ابرک، یک ابر کوچک است که فکر می‌کند اگر ببارد، بارانی که در درون خودش دارد تمام می‌شود و تشنه می‌ماند و به همین خاطر نمی‌بارد و نمی‌بارد تا اینکه جنگلی که زیر پایش قرار دارد خشک و خشک‌تر می‌شود. درنهایت در طول داستان اتفاقاتی می‌افتد که او به این نتیجه می‌رسد اگر ببارد آن اندوخته‌ای که دارد، نه‌تنها تمام نمی‌شود که بیشتر و بیشتر خواهد شد و این صفت هدیه‌ای است از طرف خدای بخشنده که هرچقدر می‌بخشد دارایی‌اش بیشتر می‌شود. این کتاب را مریم ناگهی نوشته است و تصویرگری آن هم برعهده مریم ناجی بوده است.

او درباره جلد دوم این مجموعه با عنوان «کرم پیله چه آرزویی دارد» بیان کرد: این اثر به نویسندگی فاطمه فروتن اصفهانی و تصویرگری مریم ناجی، به این صفت خدا می‌پردازد که خداوند برآورنده تمام آرزوهاست. ماجرای یک کرم پیله است که آرزو دارد زودتر از آن تنگی قفس پیله خارج شود و بیرون بیاید. «توکا» پرنده‌ای است که از آنجا رد می‌شود و صدای کرم پیله را می‌شنود. توکا دوست دارد به او کمک کند تا آرزویش برآورده شود؛ اما نمی‌داند که چطور این کار را بکند و بنابراین به سراغ خورشید و باد و… می‌رود و از آن‌ها می‌پرسد که آیا کسی را می‌شناسند که بتواند آرزوی کرم را برآورده کند. همه آن‌ها می‌گویند: بله ما کسی را می‌شناسیم که آرزوی خودمان را هم او برآورده کرده است و تنها اوست که می‌تواند آرزوی همه را برآورده کند. این سوال مدام تکرار می‌شود تا در ذهن خواننده ثبت شود کسی وجود دارد که آرزوهای ما را برآورده کند. همچنین در روند داستان کودک متوجه می‌شود آن کسی که این کار را می‌کند خداوند است که صفت برآوردن آرزوها فقط و فقط مختص اوست. ۸ جلد کتاب دیگر از این مجموعه هم در حال آماده شدن هستند.

مدیر محتوایی انتشارات توتک درباره نحوه درست انتقال مفاهیمی مانند صفات خدا به کودکان، به‌نحوی که این مفاهیم در آن‌ها درونی شود، توضیح داد: بچه‌ها فطرت‌شان خداجو است. خودشان دوست دارند که به سمت یک نیروی برتر بروند. ما فقط لازم است آن‌ها را در مسیر درست قرار دهیم. اصلاً نیاز نیست که مستقیم‌گویی کنیم. از آن شکل قبلی ارائه کتاب‌های مذهبی باید پرهیز کرد. باید به فطرت انسان‌ها نگاه کنیم. هر چه موضوعات به سمت انسانی‌ترشدن می‌رود، همان‌اندازه خداجویانه‌تر شده و خداشناسی در بچه‌ها تقویت می‌شود. مثلاً ما بچه‌ها را با یک موضوعی روبه‌رو می‌کنیم؛ اینکه یک جنگلی دارد خشک و خشک‌تر می‌شود و ابری نمی‌بارد. بچه‌ها موضوع را درک می‌کنند و با خودشان می‌گویند: ببار دیگر. نترس، تو تشنه نمی‌مانی. در روند داستان است که بچه‌ها به این نتیجه می‌رسند.

او درباره اهمیت تصویرگری کتاب‌های کودکان نیز گفت: ما سعی کرده‌ایم از تصویرگران بنامی استفاده کنیم که سال‌هاست در زمینه تصویرگری کودک کار می‌کنند. یکی از خصوصیاتی هم که باعث می‌شود کار تصویرگران کتاب‌های کودک موفق شود، همین است که باید با روحیه و نیازهای کودک آشنا باشند؛ وگرنه اصلاً کارشان دیده نمی‌شود. در کنار تصویرگران، ما گروهی داریم که در آن، روان‌شناسانی هستند که درباره رنگ‌آمیزی کتاب‌ها هم نظر می‌دهند. هرچقدر که رنگ‌ها زنده‌تر باشد و بشود با بچه‌ها بیشتر از طریق رنگ‌ها ارتباط برقرار کرد، کار مؤثرتر می‌شود. از طرف دیگر ما قبل از اینکه کتاب‌ها تولید شود، تصاویر را با بچه‌هایی که در کتابخانه‌ها رفت‌وآمد دارند بررسی می‌کنیم و نظر آن‌ها را درباره تصاویر جویا می‌شویم و بچه‌ها هم قبل از چاپ کتاب‌ها در این زمینه به ما کمک می‌کنند.

به گزارش ایبنا: نمایشگاه کتاب تهران ۱۴۰۳ با شعار «بخوانیم و بسازیم» ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت‌ماه در مصلای امام خمینی (ره) برگزار می‌شود. اطلاعات کامل نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران را اینجا بخوانید.

نظر شما