شناسهٔ خبر: 66715589 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

گفت‌وگو با عباس سلیمی نمین در غرفه ایبنا؛

مستندنویسی و مستندگویی ما را از بیراهه خارج می‌کند/ راهکار کارشناس تاریخ به خبرنگاران کتاب

عباس سلیمی نمین، مدیر مطالعات و تدوین تاریخ ایران گفت: باید با مستندنویسی و مستندگویی به هم نزدیک شویم. راه دیگری نداریم چون تنها این راه است که ما را از بیراهه خارج می‌کند و به دقیق سخن گفتن وامی‌دارد. باید اسنادی ارائه شود که بتواند دیگران را قانع کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، عباس سلیمی نمین، مدیر مطالعات و تدوین تاریخ ایران با حضور در غرفه ایبنا در سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با اشاره به برگزاری نمایشگاه کتاب تهران گفت: من در غرفه دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران هستم تا به یکسری از سوالات پاسخ بدهم، اساساً سوالاتی که مطرح می‌شود، بسیار بی پایه و اساس است. مثلاً شخصی اصلاً کتاب نخوانده و می‌خواهد اطلاعات خود را بروز و ظهور بدهد، می‌خواهد موضع داشته باشد. وقتی می‌پرسم کدام منبع این سخن را گفته است؟ می‌گوید کتابی در این زمینه نخوانده‌ام و این خیلی تلخ است. بهتر است شما خبرنگاران یک مطالعه میدانی داشته باشید که آیا مردم کتاب مطالعه می‌کنند یا نه و چه کتاب‌هایی را مطالعه کرده‌اند.

وی افزود: اگر مطالعه نباشد کار سطحی انجام می‌شود، حتی بسیاری از اساتید دانشگاه‌ها نیز کتاب را بدون ذکر منبع می‌نویسند. اگر بتوانیم هر ادعایی را بدون سند مطرح کنیم، دیگران هم این سهل‌طلبی را تقلید می‌کنند که این مساله فاجعه است. برای اینکه یک سند موثق بیاورید باید کتاب‌های بسیاری را نگاه کنید و بیست منبع را ببینید و زحمت بکشید تا ببینید آیا سایر منابع این مطلب را تایید می‌کند یا خیر. اما اگر این ولنگاری در دانشگاه‌های ما گسترش پیدا کند، فاجعه است.

سلیمی نمین بیان کرد: باید با مستندنویسی و مستندگویی به هم نزدیک شویم. راه دیگری نداریم چون تنها این راه است که ما را از بیراهه خارج می‌کند و به دقیق سخن گفتن وامی‌دارد. باید اسنادی ارائه شود که بتواند دیگران را قانع کند.

وی با بیان اینکه تاریخ یکی از موضوعات بسیار تاثیرگذار است که سریع انسان‌ها را جابجا می‌کند، گفت: موضوعات اعتقادی یک مقاومت‌هایی را به وجود می‌آورد. مثلاً اگر به امام حسین (ع) اعتقاد داشته باشید و مورد هجمه قرار بگیرید، خیلی تحت تاثیر قرار نمی‌گیرید زیرا به این مساله اعتقاد محکم دارید. باید در موضوعات تاریخی نیز این جدیت بر پایه ارائه سند باشد.

مدیر مطالعات و تدوین تاریخ ایران افزود: متاسفانه جامعه ما روز به روز از تحقیق فاصله می‌گیرد. وقتی دانشجوی ما که باید تحقیق را آموزش ببیند، توسط آدم‌هایی با هدف تنزل جایگاه دانشگاه آموزش می‌بیند، این تنزل جایگاه محقق در دانشگاه است. آیا استاد دانشگاهی که دوره دکتری را گذرانده است، نمی‌داند باید با منبع کتاب بنویسد، می‌داند اما سعی می‌کند ولنگاری ایجاد کند. شما به عنوان خبرگزاری کتاب و متولی کتاب باید این موضوع را پیگیری کنید. شما مرور کنید و ببینید چرا یک پژوهشگر برای کتاب و تحقیق خود سند ارائه نمی‌دهد؟

سی و پنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از نوزدهم اردیبهشت ماه آغاز و تا روز بیست و نهم در محل مصلی امام خمینی (ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab.ir به صورت مجازی برگزار می‌شود.

اطلاعات کامل نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران را اینجا بخوانید

نظر شما