شناسهٔ خبر: 66715514 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

دولت به دنبال ارتقای اینترنت ثابت است

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات آذربایجان‌غربی اظهار کرد: باید بار ترافیکی شبکه کشور بجای موبایل به اینترنت ثابت منتقل شود و براین اساس برنامه دولت ارتقای اینترنت ثابت است. مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات آذربایجان‌غربی اظهار کرد: باید بار ترافیکی شبکه کشور بجای موبایل به اینترنت ثابت منتقل شود و براین اساس برنامه دولت ارتقای اینترنت ثابت است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری برنا از آذربایجان‌غربی، قاسم جلیلی‌نژاد مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات آذربایجان‌غربی گفت: هم‌اکنون ۸۸ درصد روستاهای استان تحت پوشش اینترنت پرسرعت اند و این مهم درحالی رخ داده است که برنامه ما دستیابی به دسترسی ۸۰ درصد بود.

وی افزود: از ۲۱۹۲ روستای بالای ۲۰ خانوار استان، ۲۶۰ روستا باقی مانده که علی‌رغم مشکلاتی چون تحریم‌ها و سختی تهیه تجهیزات، برنامه ما تکمیل دسترسی روستاهای باقیمانده است.

ارتقای اینترنت ثابت برنامه دولت سیزدهم

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات آذربایجان‌غربی ادامه داد: ظرفیت اینترنت ثابت در کشور کمتر از ۲۰ درصد و در استان آذربایجان‌غربی کمتر از ۱۰ درصد است و با توجه به اینکه برنامه دولت سیزدهم ارتقای اینترنت ثابت است، برنامه ما افزایش بار شبکه به سمت اینترنت ثابت است.

وی اظهار کرد: رقابت باعث پیشرفت است و یکی از مشکلات ما در زمینه ارتقای اینترنت ثابت و ارائه خدمات باکیفیت انحصار بودن آن در اختیار مخابرات بوده و اکنون با سرمایه گذاری ۱۰ شرکت بخش خصوصی در سراسر کشور دو شرکت ایرانسل و صبانت در استان آذربایجان‌غربی به عنوان متولیان تکمیل شبکه اینترنت ثابت بر بستر فیبرنوری هستند.

وی خاطر نشان کرد: متوسط سرعت اینترنت ثابت ۱۰ مگابیت بر ثانیه است تصمیم گرفته شده در شورای فناوری اطلاعات دستیابی به سرعت بالای ۲۵ مگابیت برثانیه در وهله اول است.

جلیلی‌نژاد گفت: فرهنگ‌سازی و ورود دستگاه‌های دولتی برای حرکت به سمت اینترنت پرسرعت در بستر فیبرنوری مورد توجه است و اداره کل ارتباطات استان به عنوان یکی از استان‌های پیشرو در این زمینه با شهرداران شهرهای مختلف استان این اقدام را انجام داده است و به دنبال تعامل و تسریع در ایجاد زیرساخت هستیم.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات آذربایجان‌غربی اضافه کرد: یارانه دولتی برای اینترنت پرسرعت بر بستر فیبرنوری از صندوق توسعه فیبر تعیین و براین اساس اپراتورها بابت هر خانوار یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و برای اتصال به ازای هر خانوار مبلغ ۲ میلیون تومان است.

وی گفت: هم اکنون ۱۲۷ کیلومتر شبکه فیبرنوری در خوی انجام و این زیرساخت در و شهر خوی و سلماس تکمیل و به بهره برداری رسیده و تا پایان سال ۱۴ شهر اصلی و ۱۹ شهر فرعی نیز تحت پوشش قرار خواهندگرفت.

جلیلی‌نژاد افزود: دستیابی به شبکه 5G و 6G نیز منوط به توسعه شبکه فیبرنوری است و آذربایجان‌غربی در توسعه فیبر جزو استان‌های پیشروی کشور است.

انتهای پیام/

نظر شما