شناسهٔ خبر: 66715147 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: میراث آریا | لینک خبر

یک ماجراجویی خانوادگی در گنجینه های تاریخی

بازدید از موزه همیشه جذاب و شگفت انگیز است، پس حالا که روز موزه و میراث فرهنگی را درپیش داریم، برای یک ماجراجویی متفاوت خانوادگی برنامه ریزی کنید.

صاحب‌خبر -

میراث آریا: در روز جهانی موزه و هفته میراث فرهنگی، بیشتر از هر زمان دیگری به یاد می آوریم که ایران دارای چه پیشینه فرهنگی و تاریخی ارزشمندی است. در این روزها، جشن ها و مراسم مختلفی پیرامون موزه و میراث فرهنگی برگزار می شود که می توان خانوادگی در آن ها شرکت کرد و حتی به موزه ها رفت و از این فرصت برای آشنایی بیشتر با تاریخ و فرهنگ کشورمان بهره برد. در این روز خیلی از موزه ها برای حضور خانوادگی مردم رایگان می شوند یا تخفیف های ویژه ای در نظر می گیرند، پس چه خوب که همراه با کودکانمان یک روز متفاوت را در موزه بگذرانیم.

چه کسی گفته موزه جای بچه ها نیست؟

شاید فکر کنید موزه فضایی برای گشت و گذار خانوادگی نیست، اما برعکس، امروزه مفهوم موزه ها بسیار متفاوت است و دیگر منحصرا جایی برای نگهداری اشیا نیست، به خصوص موزه های کودکان که به محلی برای تجربه زندگی تبدیل شده اند. به واقع، موزه یک فضای فرهنگی برای حضور خانوادگی است و بردن کودکان به موزه ها، چشمان آن ها را به روی ایده ها و دیدگاه های متفاوت اثرگذار روی زندگیشان باز و یادگیری و آموزش در یک محیط غیر رسمی اما جدی را برای کودکان فراهم می کنند. اتفاقی که شورای بین المللی موزه های جهان هم به دنبال آن و معتقد است نباید موزه تنها محلی برای پژوهشگران و متخصصان باشد بلکه باید فضایی مهیا شود تا همه اقشار جامعه از آن دیدن کنند، پژوهش کنند، یادبگیرند و بهره ببرند. هر چه موزه ها بیشتر به این مقوله به خصوص در حوزه کودکان بپردازند و آنجا را تبدیل به مکان هایی برای یادگیری کودکان و نوجوانان کنند، موفق تر هستند، زیرا اهداف فرهنگی یک جامعه از طریق موزه ها به آنان منتقل شده و میانبری به آینده و مسیر توسعه است. این قشر به عنوان نسل آینده بشر باید بدانند چه تاریخی را پشت سر گذاشته اند و اگر مسائل و موضوعات تاریخی و فرهنگی از دوران کودکی به درستی در ذهن آنان حک شود، در آینده نیز بهره بهتری برای جامعه خود خواهند داشت.
چند نکته مهم برای حضور کودکان در موزه
گرچه حضور کودکان در موزه ها کاملا ضروری است اما از طرفی باید کاملا مراقب آن ها بود، به خصوص اینکه آثار موزه ها بسیار حساس و مهم هستند و شیطنت کودکان در موزه ها ممکن است منجر به اتفاقات غیرقابل جبرانی برای میراث تاریخی شود؛ به همین سبب قبل از اینکه آن ها را به موزه ببرید، بچه ها را با اهمیت موزه، آداب موزه رفتن و نوع رفتارشان آشنا کنید، البته نه آن طور که قید موزه رفتن را بزنند و حس کنند قرار است به جایی بروند که هر رفتاری از آن مورد سرزنش قرار می گیرد.داخل موزه نیز باید کمی بیشتر مراقبت کودکان باشید. حواستان باشد که به شیشه ویترین ها نزدیک نشوند و به آن ها دست نزنند و اگر اثری پشت طنابی قرار گرفته حتما با فاصله دورتری نگاه کرده و به هیچ عنوان از طناب عبور نکنند. ضمنا موزه داران اجازه خوردن و آشامیدن در داخل فضای موزه ای را نمی دهند که این موضوع هم باید در بازدیدهای خانوادگی رعایت شود. با این حال بسیاری از آن ها فضای کافه ای یا فضای باز برای استراحت و خوردن و آشامیدن دارند، بنابراین نگران نباشید و با آرامش از این فضاها استفاده کنید چون قرار است یک روز خوب و به یادماندنی را بگذرانید.
موزه هایی برای کودکان ۲ تا ۹۰ ساله!
اگرچه برخی موزه ها ممکن است فضای کمتری برای درک کودکان داشته باشند اما خیلی از آن ها هم هستند که اساسا برای کودکان ساخته و ایجاد شده اند. شاید نام موزه عروسک های ملل در خیابان دروازه دولت را شنیده باشید. این موزه پر است از اسباب بازی های ایرانی و خارجی. در این موزه برای کودکان قصه و نمایش ترتیب داده اند تا آن ها را سرگرم کنند. اگرچه این موزه برای کودکان و نوجوانان است ولی مطمئن باشید شما هم از آن لذت می برید، البته باید کودکانتان را آماده کنید که تقاضای بازی کردن اختصاصی با این عروسک ها را نکنند چون قرار نیست عروسک های موزه ای در اختیار همه کودکان قرار گیرند. غیر از این موزه، یک موزه هم در مرکز اسناد وجود دارد به نام موزه دوران کودکی یا همان ایرانک؛ این موزه مختص به کودکان 2 تا 90 ساله است! بله هر کسی می تواند از آن لذت ببرد. شما در این موزه با بازی های کودکانه، قصه ها، بازی های باستانی، یادگاری های دوران کودکی نسل جوان و نسل قدیم مواجه می شوید. برای هر کدام از شما این موزه جذاب است چه زن و چه مرد، اما برای حضورتان در این موزه باید از قبل برنامه ریزی کنید چون همیشه باز نیست و گروهی میزبان شما خواهد بود. اگرچه این دو موزه در تهران واقع شده اند اما خیلی از استان های کشور از جمله کاشان موزه های اسباب بازی دارند و در آنجا با خیال راحت می توانید کودکانتان را آزاد بگذارید تا از فضا لذت ببرند. ضمن اینکه برای آن ها برنامه های مختلفی دارند و آنقدر شرایط فراهم هست که نگران خستگی و فضای استراحت نباشید.
از قبل، شرایط حضور خانوادگی را بسنجید
غیر از کودکان که مهمترین مخاطبان موزه ها هستند، سالمندان هم می‌توانند از موزه ها بهترین استفاده را کنند. برخی از موزه ها برای حضور سالمندان مناسب سازی شده اند و برای اینکه ویلچر داخل موزه ببرید مشکلی نخواهید داشت. حتی موزه هایی مانند گروه موزه های دفینه هم ویلچر در اختیار سالمندان با افراد کم توان قرار می دهند تا حین بازدید خسته نشوند. همچنین سرویس های بهداشتی با بالابر هم برای حضور افراد کم توان تعبیه شده است. بهتر است قبل از اینکه به هر موزه ای بروید این شرایط را یک بار از سایت‌های هر موزه بررسی کنید، چون برخی از آن ها بناهای تاریخی هستند که هنوز برای این کار مناسب سازی نشده اند یا امکانش را ندارند. برخی از موزه ها هم فضای کافه ای ندارند و برخی هم که آثارشان خارج از ویترین و فضای نگهداری استاندارد است از حضور کودکان جلوگیری می کنند، پس به همین دلیل برای حضور خانوادگی حتما همه شرایط را بسنجید.در هفته موزه و میراث فرهنگی معمولا تسهیلاتی برای حضور خانوادگی داده می شود. به تازگی نرخ بلیت موزه ها گران شده ولی در کنارش تخفیف هایی برای خانواده های دارای چند فرزند، سالمندان، دانش آموزان و فرهنگیان گذاشته شده که این نرخ را برایتان کمتر می‌کند.

انتهای پیام/

نظر شما