شناسهٔ خبر: 66714800 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

سید کمال‌الدین سجادی:

مراسم برائت در حج امسال معنا و ابعاد وسیع‌تری از سا‌ل‌های پیش دارد + صوت

سخنگوی جبهه پیروان خط امام و رهبری برائت از مشرکین در حج تمتع امسال، به واسطه جنایات وحشیانه علیه مردم غزه و فلسطین معنا و مفهوم وسیع‌تری به خود گرفته است، گفت:‌ با بیداری افکار عمومی در جهان اسلام این مراسم قطعا باشکوه‌تر از پیش برگزار می‌شود و عربستان سعودی نیز  چاره ای جز پذیرش و همکاری بیشتر و بهتر برای برگزاری مطلوب این مراسم ندارد. 

صاحب‌خبر -

سید کمال‌الدین سجادی، سخنگوی جبهه پیروان خط امام و رهبری و سفیر پیشین کشورمان در فیلیپین و ویتنام

سید کمال‌الدین سجادی، سخنگوی جبهه پیروان خط امام و رهبری و سفیر پیشین کشورمان در فیلیپین و ویتنام، در گفت‌وگو با ایکنا درباره اهمیت ویژه مسئله «برائت» در حج امسال با توجه به اینکه رهبر معظم انقلاب حج امسال را  «حج برائت»  نامیدند، گفت: قضیه برائت از مشرکین یک سابقه عجیبی دارد که از پیروزی انقلاب اسلامی با توصیه‌های امام راحل شروع شد و سپس با توصیه‌ها و تأکیدات مکرر مقام معظم رهبری ادامه یافت.  

وی ادامه داد: در مرداد 1366 شمسی، مراسم برائت از مشرکین در مکه مکرمه توسط دولت سعودی به خاک و خون کشیده‌ شد اما بعدها مسئله برائت در حج، شکل ساده‌تری به خود گرفت و در محل خاص برگزار شد. 

بیشتر بخوانید: 

سجادی اضافه کرد: همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند؛ حج و آیین برائت از مشرکین امسال به دلیل فجایع و نسل‌کشی در غزه، رنگ و بوی دیگری دارد.

بیداری جهانیان نسبت به اقدامات جنگی اسرائیل

سخنگوی جبهه پیروان خط امام و رهبری با تأکید بر اینکه موضوع فلسطین و جنایت‌های اسرائیل با همکاری آمریکا و برخی از کشورهای اروپایی پیش آمد، تصریح کرد: در حال حاضر اذهان و افکار عمومی جهان اسلام و حتی جهان از این ستم و ظلم بیدار شده است که نمونه‌اش اعتراضات و تجمعات اعتراضی دانشجویان دانشگاه‌های آمریکایی و اروپایی است. 

وی با بیان اینکه درحال حاضر تظاهرات و اعتراضات گسترده‌ای علیه جنایات رژیم صهیونیستی و حمایت‌های آمریکا و برخی از کشورها از آنها شکل‌ گرفته است، گفت: بنابراین در شرایط فعلی توجه دادن به این فرمایش مقام معظم رهبری باید نصب‌العین مسئولان ایرانی و حجاج قرار گیرد تا امسال برائت از مشرکین پرمحتواتر و تأثیرگذارتر از سال‌های گذشته در ایام حج برگزار شود. 

آمادگی جهانی برای دریافت پیام برائت از مشرکین

سفیر پیشین کشورمان در فیلیپین و ویتنام درباره ظرفیت وحد‌ت‌آفرین مسئله فلسطین در حج امسال، افزود: امسال به جز موارد کلی که هر سال انجام می‌شد باید با توجه به قضیه فلسطین و غزه و تحولاتی که در منطقه غرب آسیا پیش آمده و با بهره‌مندی از این ظرفیت و جلب توجه جهانیان، تمرکز بیشتری روی جنایت‌ها و نسل‌کشی‌های اسرائیل و آمریکا صورت گیرد. 

وی ادامه داد: اکنون اذهان جهانیان، در کنار اهل تشیع و تسنن این آمادگی را دارند که پیام‌های مراسم برائت از مشرکین را در ایام حج دریافت کنند و امیدوارم حج امسال، نتیجه خوبی برای اسلام و مسلمین و جهانیان داشته باشد. 

سخنگوی جبهه پیروان خط امام و رهبری در مورد اینکه آیا عربستان سعودی با توجه به تحولات اخیر، زمینه‌های لازم را برای برگزاری مراسم برائت باشکوه حجاج فراهم می‌کند یا خیر؟ گفت: البته پیش از این جنایات، عربستان ارتباط بیشتری را با اسرائیل تدارک دیده بود و در مسیر عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی قرار داشت کما اینکه برخی از کشورهای حوزه خلیج فارس نیز روند عادی‌سازی با اسرائیل را پی گرفته بودند اما با قضیه غزه، سیاست‌های عربستان تغییر کرد لذا مردم مسلمان عربستان نیز که طرفدار مردم مظلوم فلسطین و غزه هستند، قطعا این جنایات جنگی را نمی‌پذیرند.

تفاوت آیین برائت در حج امسال

سجادی ادامه داد: دولت عربستان نیز در مقابل افکار عمومی مسلمانان جهان و منطقه و خود مردم عربستان چاره‌ای ندارد لذا باید امکانات مراسم برائت از مشرکین را فراهم کند. برائت از مشرکین در حج تمتع امسال، معنا و مفهوم وسیع‌تری به خود گرفته است. هرساله این مراسم صرفا به صورت محدود بود اما امسال به دلیل قضیه‌ای که با همراهی آمریکایی‌ها و کشورهای غربی در غزه رخ داده و هنوز بعد از بیش از هفت و نیم ماه درحال استمرار است و بیداری افکار عمومی باید باشکوه‌تر برگزار شود لذا عربستان سعودی نیز  چاره ای جز پذیرش و همکاری بیشتر و بهتر برای برگزاری مطلوب این مراسم ندارد. 

<div id="video-display-embed-code_3445205"><script type="text/JavaScript" src="https://iqna.ir/fa/news/play/embed/4215920/3445205?width=400&height=300"></script></div>

سفیر پیشین کشورمان در فیلیپین و ویتنام  درباره اینکه چه میزان حج زمینه فشار مردمی را بر دولت‌های اسلامی جهت قطع روابط و شریان‌های اقتصادی با اسرائیل فراهم می‌کند، گفت: این فرصت خوبی است چرا که در موسم حج به جز مردم عربستان، مردم جهان عرب و دنیای اسلام، شاهد حضور قابل توجهی از حجاج سایر کشورهای اسلامی هستند که با اسرائیل رابطه دارند. قطعا این حجاج تحت تأثیر این مراسم قرار می‌گیرند و در بازگشت به کشورهایشان واکنش‌هایی خواهند داشت و می‌توانند پیام بیداری جهانیان را به سایر هموطنان خود منتقل کنند. لذا برنامه‌ریزی در این زمینه می‌تواند مؤثر و نتیجه‌بخش باشد.

سجادی در پایان گفت: بنابراین بازتاب مراسم برائت از مشرکین امسال در اذهان و افکار عمومی مسلمانان جهان، حتی مسلمانان اروپایی و آمریکایی و حجاج کثیری از کشورهای مالزی و اندنزی در بازگشت به کشورهایشان اثرگذار خواهد بود.

گفت‌وگو از سمیرا انصاری

انتهای پیام

نظر شما