شناسهٔ خبر: 66714659 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

در گفت‌وگو با ایلنا عنوان شد:

قاچاق ۱.۵ میلیارد دلار لوازم خانگی در سال/ ورود سالانه ۷۰۰ هزار دستگاه تلویزیون به کشور

در گفت‌وگو با ایلنا عنوان شد: به گفته دبیر انجمن لوازم صوتی و تصویری ایران سالانه ۱.۵ میلیارد دلار لوازم خانگی قاچاق به کشور وارد می‌شود و شمار تلویزیون‌هایی که به صورت قاچاق به کشور می‌آید به سالانه ۷۰۰ هزار دستگاه افزایش یافته است.

صاحب‌خبر -

محمدرضا شهیدی، دبیر انجمن لوازم صوتی و تصویری ایران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره نحوه برخورد مقامات مسئول در مقابله با عرضه گسترده لوازم خانگی قاچاق در بازار کشور گفت: وزارت صمت همواره مخالفت خود را با واردات غیرقانونی و قاچاق لوازم خانگی اعلام کرده و در واقع این وظیفه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز است که مانع واردات این کالاها شود، با این حال به نظر می‌رسد این ممنوعیت تنها در کاغذ اعمال شده و در عمل هیچ ممنوعیتی وجود ندارد و همت و اراده لازم صرف مقابله با این موضوع نمی‌شود. 

وی افزود: گردش مالی چند میلیارد دلاری قاچاق لوازم خانگی خارجی به واردکنندگان این کالاها قدرت و جایگاه قابل‌توجهی داده و سبب شده قاچاق لوازم خانگی در سطح وسیع اتفاق بیفتد.  

دبیر انجمن لوازم صوتی و تصویری ایران تصریح کرد: برآورد می‌شود سالانه ۱.۵ میلیارد دلار لوازم خانگی به کشور قاچاق می‌شود. 

شهیدی اضافه کرد: هزینه قاچاق لوازم خانگی به کشور در حالی پایین آمده که تولیدکنندگان لوازم خانگی باید ۳۰ درصد از درآمد خود را در قالب مالیات‌ها و پرداخت‌های گوناگون به دولت بدهند. در حالی که واردکنندگان کالاهای قاچاق هیچ یک از این الزامات را ندارند و به راحتی می‌توانند با تولیدکنندگان داخلی رقابت می‌کنند. 

وی خاطرنشان کرد: اگر واردات صورت قانونی داشته باشد و واردکننده عوارض واردات را پرداخت کند مشکلی نیست؛ مشکل اینجاست که واردات در حالی که ممنوع شده همچنان انجام می‌شود اما به صورت قاچاق. البته تعداد لوازم خانگی که امروز به صورت قاچاق وارد می‌شود نسبت به شمار کالاهایی که پیش از ممنوعیت به صورت قانونی وارد می‌شد بیشتر است؛ به طور مثال در سال ۱۳۹۵، ۵۴۰۰ دستگاه تلویزیون و در سال ۱۳۹۶، ۶۴۰۰ دستگاه وارد شد در حالی که تولید داخل در آن سال‌ها به حدود دو میلیون دستگاه در سال می‌رسید این در حالیست که اکنون سالانه ۵۰۰ هزار تا ۷۰۰ هزار دستگاه تلویزیون به کشور قاچاق می‌شود. 

دبیر انجمن لوازم صوتی و تصویری ایران اظهار کرد: اغراق نیست اگر بگویم تولیدکننده‌ها تاکنون ۱۰۰ نامه در اعتراض به این رویه تهیه و ارسال کرده‌اند و در دو سال گذشته در ۳۶ جلسه شورای مبارزه با قاچاق برای گفت‌وگو درباره این مشکل شرکت کرده‌اند. 

وی گفت: ذکر این نکته قابل‌توجه است که بانک مرکزی رصد همه پول‌های مردم را در اختیار دارد اما چگونه است که با معاملات علنی لوازم خانگی قاچاق مقابله نمی‌کند؟ آیا بانک مرکزی نمی‌تواند رصد کند ارزی که صرف ورود قاچاق لوازم خانگی می‌شود، چگونه تامین می‌شود در حالی که تولیدکنندگان باید تا چند ماه برای تخصیص ارز در صف بمانند. 

شهیدی افزود: حتی سازمان امور مالیاتی هم کاری به معاملات لوازم خانگی قاچاقی که در بازار و در فضای مجازی انجام می‌شود ندارد و تنها مالیات را از تولیدکننده‌ای مطالبه می‌کند که به صورت قانونی فعال است. 

وی درباره کیفیت لوازم خانگی تولید داخل کشور در مقیاس جهانی گفت: لوازم خانگی تولید ایران از نظر کیفیت با برندهای درجه دو جهان به راحتی رقابت می‌کنند اما با برندهای درجه یک نه همانند دیگر صنایع.  

انتهای پیام/

نظر شما