شناسهٔ خبر: 66714617 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

پرفروش‌های انتشارات امیرکبیر در نمایشگاه کتاب تهران؛

استقبال مخاطبان از دو اثر عبدالحسین زرین‌کوب و کتابی درباره شاه عباس

اکنون سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در آستانه پایان قرار دارد؛ این رویداد از محبوب‌ترین رویدادهای فرهنگیِ ایران است و هر ساله تعدادی زیادی از مردم در آن شرکت می‌کنند. مرور کتاب‌های پرفروش ناشران می‌تواند ما را با دغدغه‌ها و نگاه مخاطبان و خوانندگان کتاب آشنا کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): مهران عباسی، مدیر عامل انتشارات امیرکبیر به کتاب‌های تاریخی که در سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی با استقبال مردم مواجه و پرفروش شد اشاره کرد و گفت: «تاریخ ایران بعد از اسلام» اثر عبدالحسین زرین‌کوب و «شاه عباس» از دیوید بلو و ترجمه خسور خواجه نوری از پرفروش‌های نشر امیرکبیر بوده‌اند. کتاب‌های مورخ صاحب‌نام، عبدالحسین زرین‌کوب، چند سالی در بازار نشر موجود نبود و چاپ جدید آن‌ها در سی و پنجمین نمایشگاه کتاب عرضه و با استقبال مخاطبان روبه‌رو شد.

وی افزود: دیوید بلو برای تدوین کتاب «شاه عباس»، کتاب «تاریخ عالم‌آرای عباسی» از اسکندر بیگ ترکمان را مبنا قرار داده است اما در عین حال به گزارش‌های اروپایی‌هایی که به ایران آمدند نیز توجه دارد و تلاش دارد تحلیلی جامع از دوران شاه عباس و شخصیت او ارائه کند. هدف بلو از کتاب حاضر ارائه تصویری کلی و فراگیر از اصلاحات و اقدامات شاه عباس در زمینه‌های متفاوت و در عین حال شرح دگرگونی‌هایی است که در سایه اقتدار وی به وقوع پیوست. کتاب دارای نثری روان و ساده است.‌

مدیر عامل انتشارات امیرکبیر بیان کرد: «تاریخ مردم ایران» نیز یکی دیگر از کتاب هایی بود که با اقبال عموم مواجه شد. «تاریخ مردم ایران» به در دوران ایران باستان می‌پردازد. این کتاب مروری است بر تاریخ و تحولات ایران در دوران قبل از اسلام که مباحث آن در ۱۰ بخش سامان یافته است.

مولف در مقدمه کتاب چنین نوشته است: «در کتاب حاضر سعی کرده‌ام آنچه را از تاریخ واقعی مردم و از طراز معیشت و تفکر و آداب و اخلاق آنها از منابع موثق به دست می‌آید بی هیچ شور و احساس قومی به بیان آورم و اگر با این حال مواردی هست که احیاناً با آنچه برخی شرق شناسان غربی در این باب ها اظهار کرده‌اند به توافق نرسیده‌ام از آن رو است که نتوانسته‌ام مثل آنها تجاوز روم و بیزانس را با دیده تحسین بنگرم و واکنش مردم ایران را در مقابل جاذبه یونانیگری و روم پرستی گرایش به ارتجاع و تسلیم به استبداد تلقی کنم». «تاریخ ایران بعد از اسلام» شامل هفت بخش است: در باب مأخذ و نقد آن‌ها، فرجام روزگار ساسانیان، اسلام در مهد، عرب در ایران، موالی و نهضت‌ها، دنیای هزارویک شب و رستاخیز ایران همراه با یادداشت‌ها.

سی و پنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از نوزدهم اردیبهشت ماه آغاز و تا روز بیست و نهم در محل مصلی امام خمینی (ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab.ir به صورت مجازی برگزار می‌شود.

اطلاعات کامل نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران را اینجا بخوانید

نظر شما