شناسهٔ خبر: 66713748 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

فرشیدی در پاسخ به دانشجو،

اجباری در زایمان طبیعی نیست/ایران الگویی موفق در پروژه کنترل جمعیت+فیلم

معاون بهداشت وزرات بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: مبدا شعار (فرزند کمتر، زندگی بهتر) سازمان بهداشت جهانی بوده است. سازمان بهداشت جهانی برای همه دنیا این شعار را داشت؛ ولی ما در اجرای این برنامه الگو بودیم.

صاحب‌خبر -

حسین فرشیدی، معاون بهداشت وزرات بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در پاسخ به سوال خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجو پیرامون مرخصی زایمان پزشکان طرحی اظهار داشت: در بحث طرح و دوره دستیاری ما یک مشکل داریم؛ برای مثال قانون می‌گوید که پزشک باید یک سال خدمت کند و در طول طرح زایمان اتفاق می‌افتد و فرد نه ماه از مرخصی زایمان خود استفاده می‌کند، در صورتی که عملا طرح را انجام نداده است.

وی افزود: ما هیچ حرفی در رابطه با مرخصی زایمان نداریم. فرد حتی می‌تواند بیشتر از زمان عادی از طرح خود استفاده کند، ولی آن یک سال طرح قانون است و باید آن یک سال را بگذراند و خدمت کند.

فرشیدی تصریح کرد: در رابطه با دوران دستیاری نیز به همین صورت است. دوره دستیاری رشته قلب چهار سال است. در طی این دوره باردار می‌شود و بعد زایمان می‌کند و به این صورت روی هم رفته یک سال به مرخصی می‌رود. قانون می‌گوید این فرد باید طی چهار سال آموزش ببیند، چرا که قرار است به عنوان متخصص کار کند و در ICU و CCU حضور داشته باشد و برخی کار‌های تشخیصی مانند آنژیوگرافی را انجام بدهد. پس باید حتما دوره آموزشی را به صورت کامل گذرانده باشد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت در رابطه اجبار به زایمان طبیعی اذعان داشت: ما اجباری به انجام زایمان طبیعی نداریم. ما می‌گوییم که زایمان سزارین در کشور ما نسبت به نرم جهانی خیلی بالا است. یعنی ما داریم فرهنگ را عوض می‌کنیم.

فرشیدی بیان داشت: زایمان طبیعی اجباری نیست. زمانی هست که پزشک زنان تشخیص می‌دهد که یک فرد امکان انجام زایمان طبیعی را دارد. اما زمانی پزشک تشخیص می‌دهد که فرد نیاز به سزارین دارد و ما همان کار را انجام می‌دهیم.

وی تصریح کرد: من می‌گویم که تعداد زایمان‌های سزارین ما نسبت به نرم جهانی بالاتر است و این نشان دهنده‌ای است که یک تعداد از زایمان‌ها که می‌تواند طبیعی باشد و به نفع بیمار است به صورت سزارین انجام می‌شود.

فرشیدی تاکید کرد: من قاطعانه می‌گویم که بدون شک ضرر سزارین بیشتر از زایمان طبیعی است. اما ما به تصمیم پزشک اعتماد می‌کنیم.

معاون بهداشت وزارت بهداشت در رابطه با منشاء شعار (فرزند کمتر، زندگی بهتر) گفت: مبدا این شعار سازمان بهداشت جهانی بوده است. سازمان بهداشت جهانی برای همه دنیا این شعار را داشت، ولی ما برای اجرای این برنامه الگو بودیم.

وی افزود: الان اگر بخواهند کشور موفقی را در کنترل جمعیت مثال بزنید، سازمان بهداشت جهانی، ایران را مثال می‌زند.

 

<div id="video-display-embed-code_2279040" ><script type="text/JavaScript" src="https://snn.ir/fa/news/play/embed/1146972/2279040?width=400&height=300"></script></div>

نظر شما