شناسهٔ خبر: 66713618 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شیرازه | لینک خبر

یادداشت؛

وعده صادق تخریب وجهه بازدارندگی رژیم صهیونیستی

صادق امینی تحلیلگر مسائل سیاسی در یادداشتی نوشت: این بازدارندگی اما امروز با دستان توانمند مجاهدین فلسطینی و محور مقاومت در لبنان و عراق و یمن و ایران خدشه‌دار شده و عملیات وعده الصادق ضربهٔ سهمگین دیگری بر این سرمایهٔ اساسی رژیم سفاک صهیونیستی بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی پایگاه تحلیلی خبری«شیرازه»، پس از گذشت یک ماه از عملیات بی نظیر وعده‌ی صادق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه رژیم اشغالگر قدس، کماکان این عملیات بزرگ موضوع داغ رسانه‌های مختلف تحلیلی و خبری در سراسر جهان قرار دارد. 


عملیاتی که بیش از پیش عزم و اراده جمهوری اسلامی ایران در تنبیه عملی و مستقیم رژیم جنایتکار صهیونیستی را نشان داد به شکلی که بالاتر از حد تصور تحلیل‌گران و صاحب‌نظران و حجم پرتاب‌ها خارج از پیش بینی نهادهای امنیتی نظامی دشمن بود و تعجب همگان را برانگیخت. 


اینکه چند درصد از این موشک‌ها و پهپادها از کمند پدافند چندگانه و مشترک اسرائیل و دوستانش گذشته به فرموده رهبر عزیز انقلاب موضوعی فرعی و دست دوم است، اگرچه در همین موضوع فرعی نیز دشمن با روایت‌های گوناگون، آمارهای متضاد و درصدهای دروغین، اعتبار و وجههٔ پوشالی خود را بیش از پیش تخریب کرد.

 
قطعاً موضوع بزرگ‌تر و مهم‌تر از حجم تخریب و آمار موشک‌های اصابت کرده، ارادهٔ ایران در رویارویی مستقیم و تخریب بازدارندگی رژیم جنایتکار صهیونیستی بود . 
بازدارندگی سرمایه‌ای بوده که دشمن صهیونیستی از ابتدا و بر اساس راهبردهای اساسی دیوید بن گوریون از بنیان‌گذاران این رژیم بر روی آن سرمایه گذاری کلان کرده است و تاریخ سراسر سیاه و تیره‌اش گواه این امر است که برای ایجاد این بازدارندگی از هیچ جرم و جنایتی فروگذاری نکرده است . 
 این بازدارندگی اما امروز با دستان توانمند مجاهدین فلسطینی و محور مقاومت در لبنان و عراق و یمن و ایران خدشه‌دار شده و عملیات وعده الصادق ضربه سهمگین دیگری بر این سرمایهٔ اساسی رژیم سفاک صهیونیستی بود.
 این وجههٔ بازدارندگی چنان بر اذهان و افکار دولتمردان و سیاسیون منطقه و جهان اثر گذاشته و سایه انداخته بود که به ویژه در فرهنگ ارتجاع عرب به شکست ناپذیر معروف شده بود. 


حتی پس از حمله گستاخانه به کنسولگری ایران در دمشق و شهادت جمعی از فرماندهان بارز سپاه پاسداران، بازدارندگی اسرائیل و حتی آمریکا چنان هاله‌ای از توهم را بر عقل تحلیلگران و صاحب‌نظران صهیونیستی و غربی انداخته بود که تأکید می‌کردند ایران از ترس پاسخ مجدد اسرائیل و احیاناً وقوع جنگ، حملهٔ مستقیم نکرده و از طریق نیروهای مقاومت منطقه‌ای پاسخ خواهد داد. 


در همین راستا در روز دوشنبه ۲۰ فروردین‌ماه یعنی چند روز مانده به عملیات وعده‌ی صادق خبرگزاری سی‌ان‌ان طی مصاحبه با دو مقام اطلاعاتی و امنیتی آمریکایی اعلام کرده بود که حملهٔ ایران از طریق نیروهای نیابتی‌اش انجام خواهد گرفت و قطعاً ایران مستقیم پاسخ نخواهد داد. 


اما جمهوری اسلامی ایران با اراده جدی و محکم خود مبنی بر تنبیه عملی و مستقیم رژیم اشغالگر قدس و انجام این عملیات بی نظیر خط بطلانی بر این معادله کشیده و باورها را به سمت پایان بازدارندگی این رژیم و حامیانش سوق داد و موجب شد موجی از واکنش‌ها از اشخاص و چهره‌های مختلف گرفته تا مقامات رسمی و رسانه‌ها در داخل اراضی اشغالی، منطقه خاورمیانه و جهان منتشر و منعکس شود. 


 در همین زمینه روزنامه القدس العربی در مطلبی تحلیلی در مورد این عملیات نوشت: اسرائیل از طریق رسانه‌ای می‌خواست برای خودش پیروزی دست و پا کند با ادعای اینکه ۹۹ درصد موشک‌ها و پهپادها را رهگیری کرده است. اما از بُعد نظامی این امری کاملاً دروغ بود و اینکه اگر باز همان چند موشک توانسته‌اند خود را به نواتیم که یکی از مهم‌ترین پایگاه‌های نظامی هوایی اسرائیل است برسانند، پس حمله به سایر پایگاه‌ها چگونه خواهد بود که اهمیتی پایین‌تر و مراقبت پدافندی کمتری دارند. در صورتی که ایران در مانورهای سابق خود این پایگاه را شبیه سازی کرده و به آن حمله کرده بود، اما چرا اسرائیل باز هم نتوانست کاملاً از آن حفاظت کند.


 در خود اسرائیل نیز واکنش چهره‌های مختلف سیاسی و امنیتی و مراکز اطلاعاتی و همچنین رسانه‌ها در مورد عملیات وعده‌ی صادق و استفاده زیاد از کلید واژه‌هایی مانند بی سابقه، تاریخی و شکست، قابل توجه و مهم است، در ادامه اظهار نظرها در این موضوع رئیس سابق دستگاه اطلاعاتی رژیم صهیونیستی یعنی عاموس یادلین در مصاحبه با شبکه ۱۲ صهیونیستی گفت: این حمله بی سابقه‌ترین حمله در قرن ۲۰ بود. این حجم از موشک و پهپاد در یک شب را حتی روس‌ها هم در جنگ اوکراین انجام نداده بودند.


شبکه کان عبری به نقل از یک مسئول بلندپایه در وزارت جنگ اسرائیل اذعان کرد:  حمله ایران یکی از پیچیده‌ترین حملاتی بود که دستگاه‌های پدافند هوایی در جهان با آن مواجه می‌شوند، ایران حمله‌ای بالاتر از آن چیزی که ما انتظار داشتیم انجام داد. 


همچنین مرکز تحقیقات امنیت ملی اسرائیل به عنوان مهم‌ترین مؤسسه مطالعات امنیتی رژیم صهیونیستی اعلام کرد: این حمله‌ای بی سابقه بود و از لحاظ راهبُردی اسرائیل و آمریکا در بازداشتن ایران از حمله شکست خوردند. 

همه این اظهار نظرها و مواضع نشان می‌دهد که اهداف عملیات وعده‌ی صادق به شکل موفقیت آمیزی محقق شده است و آن ضربه اساسی به بازدارندگی رژیم صهیونیستی بود و نیز تحلیل گرانی که تأکید می‌کردند آمریکا هرگونه حمله به اسرائیل را پاسخ می‌دهد فکر نمی‌کردند که آمریکا این‌چنین در پاسخ به عملیات وعده‌ی صادق پا پس بکشد؛ اما قطعاً برای آمریکا که چند سال جلوتر در عین الاسد طعم دقت و قدرت تخریب موشک‌های ایرانی را چشیده بود پا پس کشیدن بهترین انتخاب بود که در حقیقت عملیات وعده صادق هم تخریب بازدارندگی رژیم صهیونیستی و هم آمریکا بود.

 

انتهای خبر/224224

نظر شما