شناسهٔ خبر: 66713137 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: الف | لینک خبر

نات کوین چیست؟

نات کوین نوعی بازی کریپتویی برای کسب درآمد «Play-To-Earn» یا به اختصار P۲E محسوب می‌شود که کاربران آن می‌توانند از طریق بازی‌کردن درآمد کسب کنند. نات کوین از همان روزهای ابتدایی معرفی، توجه تعداد زیادی از کاربران را به خود جلب کرد و تاکنون گمانه‌زنی‌های مختلفی درباره آینده آن مطرح شده است.

صاحب‌خبر -

نات کوین چیست؟

کاربران می‌توانند به وسیله ربات تلگرامی (notcoin_bot@) با انجام فعالیت‌های ساده مانند کلیک بر روی آیکون‌های سکه در بازی استخراج نات کوین را انجام دهند. این فرآیند نه تنها به عنوان یک سرگرمی عمل می‌کند، بلکه امکان کسب درآمد از طریق بازی را نیز فراهم می‌آورد. این بازی با نوآوری‌هایی مانند روش‌های جدید برای استخراج ارز، بازی‌های گوناگون و جایزه‌های مختلف، توانسته است کاربران مشتاق زیادی را به خود جذب کند.

 

تاریخچه نات کوین

حوالی سال ۲۰۱۸ بود که توسعه‌دهندگان تلگرام تصمیم گرفتند بلاکچین لایه ۱ اختصاصی خودشان را با نام «Telegram Open Network» یا به اختصار تون کوین (TON) راه‌اندازی کنند. پس از مدتی، توسعه و نگهداری این پروژه به بنیاد تون (TON) سپرده شد و حالا تیمی وابسته به TON از پروژه جدید و پرسروصدای خود با عنوان نات کوین (Notcoin یا به اختصار NOT) رونمایی کرده است.

نات کوین (Notcoin)، پدیده این روزهای دنیای ارزهای دیجیتال به شمار می‌رود. اگر اخبار مرتبط با دنیای بلاکچین و رمزارزها را دنبال کنید، بدون شک نام این میم کوین جدید در هفته‌های اخیر بسیار به گوش شما رسیده است. به‌ویژه برای کاربران ایرانی و افرادی که از شبکه اجتماعی تلگرام استفاده می‌کنند، نات‌کوین واژه‌ای آشنا و حتی شاید روشی برای کسب درآمد سریع و آسان به شمار رود! اما آیا واقعاً امکان کسب درآمد با Notcoin و تبدیل این ارز به پول واقعی وجود دارد؟

نات کوین یک بازی کوچک (mini-app) در محیط پیام‌رسان تلگرام است. کاربران این بازی می‌توانند از طریق مکانیزمی ساده و تنها با کلیک‌های متوالی بر روی صفحه گوشی، ارز Notcoin به دست آورند. هرچند که ظاهر این بازی تقلیدی از استخراج ارزهای دیجیتال واقعی است؛ اما در حال حاضر نات کوین صرفاً به عنوان یک واحد پول درون بازی به شمار رفته و در دنیای واقعی ارزشی ندارد. دلیل این مسئله، عدم راه‌اندازی نات‌کوین بر روی یک بلاکچین است. در واقع توکن‌هایی که شما در این شبکه کسب می‌کنید، هنوز بر روی هیچ بلاکچینی ثبت نشده و به معنای واقعی یک ارز دیجیتال به شمار نمی‌روند.

نات کوین توسط یک تیم نسبتاً ناشناخته به نام Open Builders توسعه یافته است. با این حال بنیاد شبکه‌های باز (TON) از این میم‌کوین حمایت می‌کند. بنیاد TON در ابتدا توسط توسعه‌دهندگان تلگرام راه‌اندازی شد؛ اما در سال ۲۰۲۰ این تیم به دلیل مسائل نظارتی و قانون‌گذاری، ناچار به ترک این بنیاد شدند.

نات کوین در ظاهر یک بازی ساده است؛ اما به لطف بخش اجتماعی و منحصربه‌فرد شبکه تلگرام، به سرعت به یک بازی محبوب تبدیل شد. هر کاربری می‌تواند در کسری از ثانیه و بدون نیاز به عبور از موانعی نظیر ایجاد کیف پول دیجیتال یا ثبت‌نام در صرافی ارز دیجیتال، تنها از طریق بازی کردن به صورت رایگان به کسب Notcoin بپردازد. علاوه بر این، مکانیزم جذاب بازی باعث شده تا کاربران از روند تکراری کلیک بر روی صفحه خسته نشده و با یک هیجان دائمی افول ناپذیر این کار را انجام دهند!

 

مکانیزم بازی Notcoin

درک مکانیزم بازی نات کوین حتی برای کاربرانی که در دنیای ارزهای دیجیتال و بلاکچین تجربه‌ای ندارند، بسیار ساده است. در حالت کلی اجزای مختلف این بازی شامل موارد زیر می‌شود:

  • استخراج: هسته اصلی بازی شامل کلیک‌های مکرر بر روی نماد متحرک نات‌کوین در صفحه گوشی است. در آغاز کار با هر کلیک، یک نات‌کوین استخراج می‌شود؛ اما به مرور می‌توان با ارتقا سطح و امتیاز، تعداد نات‌کوین‌های دریافتی در هر کلیک را افزایش داد.
  • انرژی و تقویت‌کننده‌ها: توسعه‌دهندگان برای جلوگیری از سوءاستفاده برخی کاربران، به‌ازای هر کلیک میزان انرژی مشخصی را از آن‌ها دریافت می‌کنند. این مسئله باعث محدودتر شدن امکان استخراج در یک زمان مشخص می‌شود. انرژی به مرور زمان دوباره پر شده و قابلیت استخراج را فراهم می‌کند. همچنین کاربران می‌توانند با نات‌کوین‌های دریافتی، تقویت‌کننده‌هایی را برای شارژ سریع انرژی و امکان استخراج بیشتر خریداری کند.
  • تبدیل شدن به توکن واقعی: بنیاد TON در نظر دارد در آینده، نات کوین را به یک توکن واقعی بر روی شبکه بلاکچین تبدیل کند. در این حالت کاربران قادر به خرید و فروش این توکن و کسب درآمد با آن خواهند بود.
  • جوایز و پاداش: بازی نات کوین برای موارد مختلفی نظیر دعوت از دوستان یا پیوستن به گروه‌های اجتماعی، پاداشی را در نظر گرفته است. گروه‌ها (squads) در واقع همان کانال‌های تلگرامی هستند که در یک جدول رده‌بندی، با یکدیگر رقابت می‌کنند. پیوستن به گروه باعث افزایش امتیاز و رتبه آن شده و کاربران را برای همکاری با یکدیگر تشویق می‌کند.


زمان لیست شدن نات کوین در صرافی‌ها

لیست شدن ارز دیجیتال نات‌کوین در صرافی‌ها می‌تواند در نوع خود یک رویداد بزرگ در نظر گرفته شود. البته این فرایند هم‌اکنون نیز آغاز شده و تیم توسعه‌دهنده Notcoin به صورت رسمی برخی از تاریخ‌های مربوط به لیست شدن این ارز در صرافی‌های مختلف را منتشر کرده‌اند.

طبق اطلاع‌رسانی رسمی تیم نات‌کوین، این ارز دیجیتال فرایند لیست شدن خود را از تاریخ ۱۶ می آغاز خواهد کرد. به نظر می‌رسد که در این تاریخ قرار است نات‌کوین برای اولین بار در دو صرافی اوکی ایکس (OKX) و بای‌بیت (Bybit) به صورت رسمی لیست شده و در دسترس علاقه‌مندان قرار بگیرد. در صورت عملی شدن این فاز، کاربران از اواخر اردیبهشت‌‌ماه ۱۴۰۳ قادر به استیکینگ این دارایی نیز خواهند بود. با این حال لیست شدن نات‌کوین در صرافی BingX احتمالا خبر جالب‌تری برای کاربران ایرانی خواهد بود. این صرافی نیازی به احراز هویت نداشته و کاربران ایرانی نیز می‌توانند بدون نگرانی از بابت تحریم‌های مالی، از خدمات آن استفاده کنند. در حال حاضر تاریخ دقیق لیست شدن نات کوین در صرافی بینگ ایکس مشخص نشده است.

 

چه کسانی از نات کوین استفاده می‌کنند؟

نات کوین به سرعت توانسته است جامعه کاربری گسترده‌ای را به خود جذب کند. این پروژه که در پیام‌رسان تلگرام راه‌اندازی شده، در مدت زمانی کوتاه بیش از ۲۰ میلیون کاربر (تا به زمان تحریر این مقاله) را به خود اختصاص داده است. 

کاربران NOT از افراد علاقه‌مند به ارزهای دیجیتال و بازی‌های پلی تو اِرن (Play-to-Earn) تشکیل شده‌اند و از طریق فعالیت‌هایی مانند لمس صفحه، دعوت از دوستان و انجام تسک‌های مشخصی در بازی، به استخراج این کوین می‌پردازند.

با توجه به ساختار بازی و فعالیت‌های مرتبط با آن، کاربران می‌توانند با افزایش تعامل خود در بازی و جمع‌آوری امتیازات بیشتر به سطوح بالاتری دست یابند و در رقابت با سایر بازیکنان قرار گیرند. این بازی همچنین امکان ساخت تیم و دعوت از دوستان را فراهم می‌کند که می‌تواند به افزایش تعداد کاربران و تقویت جامعه کاربری نات کوین کمک کند.

برچسب‌ها:

نظر شما