شناسهٔ خبر: 66713064 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

در گفت‌وگوی قدس با علی‌اکبر صالحی مطرح شد؛ در آستانه جهش بزرگ در صادرات محصولات هسته‌ای هستیم

صادرات هسته‌ای از به‌روزترین مسائلی است که کمتر مورد توجه رسانه‌ها واقع شده، هرچند که از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

صاحب‌خبر -

به گزارش قدس آنلاین، اسفند سال گذشته بود که رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در حاشیه بیست و نهمین کنفرانس هسته‌ای، از صادرات محصولات هسته‌ای ایران به کشورهای دیگر سخن گفت. برای تبیین دقیق‌تر این رویکرد جدید ایران، به سراغ دکتر علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه سابق و رئیس سابق سازمان انرژی اتمی ایران رفتیم که در حال حاضر عضو هیئت علمی دانشکده انرژی دانشگاه شریف است.

آقای دکتر بفرمایید مسئله صادرات محصولات هسته‌ای چه میزان جدی است و آیا سیاست‌گذاری جدی برای تقویت این مسیر جدید وجود دارد یا خیر؟
اصولاً صنعت هسته‌ای کاربردهای وسیعی در حوزه‌های سلامت، صنعت و کشاورزی دارد و این کاربردها متأسفانه بیان نمی‌شود. البته نقدی به ما وارد است که ما نتوانستیم افکار عمومی داخل کشور را نسبت به دستاوردهای وسیعی که در حوزه‌های مختلف صنعت هسته‌ای دارد را اقناع کنیم.

در ارتباط با صادرات تولیدات هسته‌ای باید گفت در آب سنگین و تولیدات دیگر به نام دوتره‌ها از ماده خام آب سنگین استفاده می‌شود، سالانه نزدیک به ۳۰ الی ۴۰ میلیون صادرات داریم که نسبت به چند سال گذشته که صادراتی نداشتیم، رشد چشمگیری است و روز به روز به این رشد افزوده می‌شود. در حال حاضر بر اساس ارزیابی‌های مراجع استانداردهای بین‌المللی بهترین آب سنگین جهان را ما تولید کرده‌ایم که از نظر کیفی، بسیار در سطح بالایی قرار دارد. اکنون دوتره‌هایی که در ایران تولید می‌شود خواهان فراوانی در سطح جهان دارد.

به چه کشورهایی صادرات را آغاز کرده ایم؟
حقیقت این است که همین دنیایی که ما را محدود و تحریم کرده است وقتی به تولیداتی می‌رسند که به محصولات ایرانی نیاز پیدا می‌کنند، تمامی مقررات تحریم‌ها را زیر سؤال می‌برند و محصولات مورد نیاز خود را از ما خریداری می‌کنند. این خیلی جالب است که  دوتره‌های ما توسط این کشورها خریداری می‌شود. ما تاکنون محصولات خود را به اروپا، آسیا، روسیه و حتی خود آمریکا هم صادر کرده‌ایم.

به‌جز ماده خام آب سنگین و دوتره‌ها در چه زمینه‌های دیگری صادرات محصولات وجود دارد؟
کالای دیگر صادراتی رادیودارو است که در حال تولید فزاینده است. مجموعه‌ای از تأسیسات جدیدی در سازمان انرژی اتمی در حال ساخت است که ان‌شاءالله سال دیگر رونمایی خواهد شد. این مرکز که در تهران قرار دارد با عنوان مجموعه رادیوداروی «تترا» کار می‌کند و وابسته به شرکت پارس ایزوتوپ است که اگر نگوییم بی‌نظیرترین مجموعه تولید دارو در دنیاست، حداقل کم‌نظیرترین تولید رادیودارو در جهان است. علت اینکه می‌گوییم این مجموعه بی‌نظیر است، این نیست که مشابهش در دنیا وجود ندارد، بلکه به این معناست که در دنیا به صورت یکپارچه چنین مجموعه‌ای موجود نیست.

ایران همه این‌ها را به صورت یکپارچه درآورده است و وقتی که ان‌شاءالله این مجموعه به بهره‌برداری برسد، ایران در زمره پیشرفته‌ترین کشورها در زمینه تولید رادیودارو و صادرات آن به کشورهای مختلف جهان قرار خواهد گرفت.

البته الان هم صادرات رادیوداروها را داریم ولی ان‌شاءالله در آینده بر اساس بهترین استانداردهای (جی‌ام‌پی) که استانداردهای دارویی جهانی را مشخص می‌کند، در رتبه بسیار بالایی قرار خواهیم گرفت. این مجموعه عظیم، نزدیک به ۱۰۰میلیون یورو هزینه تجهیزاتش است و ۴۰ هزار متر مربع ساختمانی است که این تجهیزات در آن جای گرفته است. بیمارستانی هم در حال ساخت است که در غرب آسیا بی‌نظیر است و ۲۰۰ میلیون یورو تجهیزاتش است که امراض سخت‌درمان مانند سرطان را مداوا (نه معالجه) می‌کند. این بیمارستان سال آینده یا دو سال دیگر بازگشایی خواهد شد و آن زمان مردم شاهد خواهند بود صنعت هسته‌ای چه گام‌های بزرگی را در عرصه‌های مختلف از جمله صنعت، پزشکی و کشاورزی برخواهد داشت.

باید یادآور شد افکار عمومی تصورش از سازمان انرژی اتمی - که به واسطه امپراتوری رسانه‌ای ساخته می‌شود- این است که فعالیت هسته‌ای را ساخت سلاح هسته‌ای قلمداد می‌کنند و این تصویر نادرست را در اذهان مردم ساخته‌اند. اصولاً صنعت هسته‌ای کاربردهای وسیعی در حوزه‌های سلامت، صنعت و کشاورزی دارد و این کاربردها متأسفانه بیان نمی‌شود. البته نقدی به ما وارد است که ما نتوانستیم افکار عمومی داخل کشور نسبت به دستاوردهای وسیعی که در حوزه‌های مختلف صنعت هسته‌ای دارد را اقناع کنیم.

نظر شما