شناسهٔ خبر: 66712738 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: دفاع پرس | لینک خبر

تاثیرات مثبت حجاب و عفاف بر سلامت روان

حجاب وعفاف، تأثیرات بسیار مثبتی بر روح و روان زن دارد و همچون سد وحفاظی است که زن در سایه‌ی آن از هر ذلت و تحقیری در امان می‌ماند.

صاحب‌خبر -
گروه جامعه دفاع‌پرس؛ عفاف که ثمره‌ی حجاب و پوشش است، عامل آرامش و سکون انسان  و دور ماندن او از عوامل پریشانی و در نهایت باعث رضایت وجدان است. عفاف، موجب احساس امنیت و شرف آدمی است و باعث می‌شود که آدمی بتواند در طول حیاتش درست فکر کند و نیکو تصمیم بگیرد.
 
جامعه‌ای که بخواهد ثبات امنیتی بیشتری داشته و از ناهنجاری‌ها به دور باشد، باید خود را از عواملی که باعث ناهنجاری می‌شود دور نگه دارد و حجاب بهترین وسیله‌ای است که زنان و دختران را از اذیت و آزار محافظت می‌کند.
 
 فوائد حجاب
 
استحکام خانواده: اگر حجاب و عفاف در جامعه‌ای کاملاٌ رعایت گردد، حریم زن و مرد در بیرون از منزل حفظ می‌شود، در نتیجه جوانان به ازدواج تمایل بیشتری پیدا کرده و خانواده‌های تشکیل شده نیز ثبات بیشتری خواهند داشت.
 
آرامش روانی: عفاف، بازدارنده بسیاری از التهابات و هیجانات روحی است. نبودن حریم میان زن و مرد و  ترویج معاشرت‌های بی بند و بار  به صورت یک عطش اشباع نشدنی در می‌آید. اسلام با تعدیل و رام کردن این التهابات از طریق محدود کردن نگاه، پوشش و بالاخره رعایت عفاف در همه زمینه‌ها برای فرد آرامش روحی و روانی به ارمغان می‌آورد.
 
حفظ طراوت و زیبایی: با توجه به آرامش روانی که زنان با مراعات عفت و حجاب به دست می‌آورند طراوت و زیبایی آنان پایدارتر خواهد بود.
 
تمرکز حواس: با رعایت عفاف و حجاب امتیازها، آراستگی‌ها و زیبایی‌های ظاهری جهتی صحیح می‌یابد، از انحراف فکر و ذهن که همیشه مورد وسوسه شیطان است کاسته می‌گردد. حواس، فکر و ذهن متوجه ارزش‌های واقعی و کمال جویی می‌شود.
 
بهداشت و سلامت جسمی: عفت ورزی، فرد را از آلودگی‌های جسمی و بیماری‌های خاص مقاربتی برحذر می‌دارد.
 
پاکی نسل انسانی: در فرهنگ غنی اسلام مسئله پاکی رحم و نقش آن در سلامت فرد، خانواده و جامعه بسیار مهم قلمداد شده، به گونه‌ای که اصلاب پاک و ارحام مطهر، عاملی اساسی برای هدایت انسان و اجتماع معرفی گردیده است؛ و ارزشمندترین انسان‌ها کسانی بوده اند که در دامن‌های عفیف رشد کرده اند.
 
با کمی تأمل می‌توان نتیجه گرفت که دین اسلام برای محفوظ نگه داشتن روان زن از عوامل آسیب زا، حجاب وعفاف را بر او واجب کرده است و به این ترتیب خوشی‌های مشروع را برای زن می‌پسندد و تأمین آن را در سایه عفاف مجاز می‌داند. در واقع حجاب و پوشش که ثمره عفاف است، عاملی برای آرامش زن و دور ماندن او از عوامل اضطراب زا و در نهایت ایجاد رضایت وجدان اوست.
 
انتهای پیام/ 241

نظر شما