شناسهٔ خبر: 66712404 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شرق | لینک خبر

دونالد ترامپ و جو بایدن برای مناظره تلویزیونی توافق کردند

تابستان داغ آمریکا

تابستان داغ آمریکا حدود 40 روز دیگر با اولین مناظره تلویزیونی دونالد ترامپ و جو بایدن آغاز خواهد شد. در اطلاعیه رسمی سی‌ان‌ان تأیید شد که اولین مناظره تلویزیونی ریاست‌جمهوری در ۲۷ ژوئن از این شبکه پخش خواهد شد.

صاحب‌خبر -

تابستان داغ آمریکا حدود 40 روز دیگر با اولین مناظره تلویزیونی دونالد ترامپ و جو بایدن آغاز خواهد شد. در اطلاعیه رسمی سی‌ان‌ان تأیید شد که اولین مناظره تلویزیونی ریاست‌جمهوری در ۲۷ ژوئن از این شبکه پخش خواهد شد. این اطلاعیه ساعاتی پس از آن منتشر شد که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا، از دعوت جو بایدن، رئیس‌جمهور کنونی آمریکا، برای انجام دو مناظره در ماه‌های ژوئن و سپتامبر استقبال کرد. این مناظره‌ها که از مهم‌ترین رخداد‌ها در تقویم سیاسی آمریکا محسوب می‌شوند، برای میلیون‌ها رأی‌دهنده آمریکایی که هنوز برای انتخاب بین دو نامزد اصلی تصمیم قطعی نگرفته‌اند و نیز آن گروه از آمریکایی‌ها که درباره سن بالای بایدن و ترامپ نگرانی‌هایی دارند، اهمیت و تأثیر‌گذاری بالایی خواهند داشت. این مناظره در ۲۷ ژوئن از استودیوهای سی‌ان‌ان در آتلانتای جورجیا برگزار خواهد شد که جزء ایالت‌های کلیدی در انتخابات نوامبر محسوب می‌شود. مناظره بدون حضور مخاطب برگزار خواهد شد تا نامزدها از حداکثر زمان خود استفاده کنند. بایدن قبل از تأیید پذیرش دعوت سی‌ان‌ان در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «بفرما، دونالد. همان‌طورکه گفتی: هر کجا، هر زمان و در هر مکان». ترامپ در پاسخ به او در شبکه اجتماعی تروث‌سوشال نوشت: «با افتخار از دعوت سی‌ان‌ان برای مناظره با جو بایدن شیاد، بدترین رئیس‌جمهور تاریخ آمریکا و تهدید اصلی دموکراسی، استقبال می‌کنم». ترامپ افزود که با دعوت ای‌بی‌سی‌ نیوز برای مناظره با بایدن در تاریخ ۱۰ سپتامبر نیز موافقت کرده است. بایدن نیز اندکی بعد در شبکه اجتماعی ایکس نوشت که دعوت ای‌بی‌سی‌ نیوز را می‌پذیرد. بایدن در پستی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «ای‌بی‌سی‌ نیوز از من نیز برای حضور در مناظره سه‌شنبه ۱۰ سپتامبر دعوت کرده که آن را می‌پذیرم. ترامپ گفته ترتیب سفر را خودش خواهد داد. من هم با هواپیمای خودم می‌آیم. قصد دارم آن را چهار سال دیگر نگهدارم». سی‌ان‌ان در اطلاعیه خود گفت که اطلاعات مربوط به مجریان مناظره و جزئیات بیشتر متعاقبا اعلام خواهد شد. کارزار انتخاباتی بایدن در نامه‌ای به کمیسیون مناظرات انتخابات ریاست‌جمهوری نوشت که رئیس‌جمهور آمریکا در مناظره‌های این کمیسیون شرکت نخواهد کرد و ترجیح می‌دهد قبل از آغاز رأی‌گیری زودهنگام در بسیاری از ایالت‌ها در مناظره‌ها شرکت کند. کارزار انتخاباتی ترامپ نیز در ماه آوریل در نامه‌ای به کمیسیون تأکید کرد که مناظره‌های زودهنگام را ترجیح می‌دهد. کارزار انتخاباتی بایدن در نامه خود به کمیسیون خواستار برگزاری مناظره یک‌به‌یک شد، اما ترامپ در نامه خود گفت حضور مخاطبان زیاد را ترجیح می‌دهد. این در حالی است که کارزار او با مناظره سی‌ان‌ان که بدون حضور مخاطب برگزار خواهد شد، موافقت کرده است. سی‌ان‌ان در اطلاعیه خود نوشت که نامزدها برای حضور در مناظره باید از شرایط مندرج در ماده دوم از بخش اول قانون اساسی آمریکا برخوردار باشند؛ آنها باید بیانیه نامزدی خود را به کمیسیون انتخابات فدرال ارائه دهند و نامشان در تعداد معینی از برگه‌های رأی ایالتی قید شده باشد تا در مهلت مقرر به آستانه ۲۷۰ رأی الکترال و تصدی مقام ریاست‌جمهوری نزدیک شوند، ‌باید با قوانین و قالب مناظرات موافقت کنند و در چهار نظرسنجی ملی جداگانه دست‌کم ۱۵ درصد از آرای رأی‌دهندگان قطعی یا احتمالی را طبق استانداردهای سی‌ان‌ان به دست آورده باشند.

در این بین، اشاره‌ای به نامزد مستقل ریاست‌جمهوری، رابرت اف. کندی جونیور، نشده که در برخی نظرسنجی‌ها دست‌کم ۱۵ درصد از آرا را به دست آورده، اما هنوز به حد نصاب کافی در برگه‌های رأی ایالتی و آستانه ۲۷۰ رأی الکترال نرسیده است. کارزار انتخاباتی کندی، اپک‌تایمز را به یکی از مطالب این نامزد در شبکه اجتماعی ایکس ارجاع داد که کندی در آن از دو نامزد دیگر به دلیل دور نگه‌داشتن او از مناظرات انتقاد کرده بود. کندی در این پست نوشت: «ترامپ و بایدن با هم تبانی می‌کنند تا آمریکا را درگیر رقابتی تن‌به‌تن کنند که ۷۰ درصد از مردم می‌گویند آن را نمی‌خواهند. آنها سعی دارند من را از مناظره کنار بگذارند؛ زیرا از این می‌ترسند که برنده شوم. دور نگه‌داشتن نامزدهای کارآمد از صحنه مناظره باعث تضعیف دموکراسی می‌شود. ۴۳ درصد از آمریکایی‌ها مستقل هستند. اگر آمریکایی‌ها می‌خواهند از دست نظام دوحزبی رها شوند، اکنون زمان آن رسیده که وارد میدان شوند. این‌ دو نفر نامحبوب‌ترین نامزدهای زنده آمریکا هستند». کندی افزود که آنها با کنار‌گذاشتن او از مناظره، «به دنبال اجتناب از بحث بر سر هشت سال ناکامی متقابل، اعم از کسری بودجه، جنگ، قرنطینه، بیماری مزمن و تورم هستند». ترامپ و تیم او متقاعد شده‌اند ‌این مناظرات نگرانی هواداران بایدن را درباره سن بالای او و شایستگی‌اش برای حضور مجدد در کاخ سفید‌ تشدید خواهد کرد و به نفع ترامپ تمام می‌شود. در‌حالی‌که تیم انتخاباتی بایدن معتقد است لفاظی‌های تحریک‌آمیز ترامپ علیه بایدن به رأی‌دهندگان یادآوری خواهد که چرا چهار سال پیش هم به بایدن رأی دادند. سی‌ان‌ان افزود که نظرسنجی‌های مورد تأیید این خبرگزاری شامل نظرسنجی‌های خود سی‌ان‌ان و همچنین نظرسنجی‌های ای‌بی‌سی‌نیوز، سی‌بی‌اس‌‌نیوز، فاکس‌نیوز، دانشکده حقوق دانشگاه مارکت، دانشگاه مونموث، ان‌بی‌سی‌نیوز، نیویورک‌تایمز/ کالج سینا، ان‌پی‌آر/ پی‌بی‌اس نیوزاوِر/کالج ماریست، دانشگاه کوینیپیاک، وال‌استریت‌ژورنال و واشنگتن‌پست هستند. بر اساس این اطلاعیه، نامزدها باید از ۱۳ مارس تا هفت روز قبل از شروع مناظره از شرایط فوق برخوردار باشند. جو بایدن ۸۱‌ساله و دونالد ترامپ ۷۷‌ساله که هر دو تجربه چهار سال ریاست‌جمهوری دارند، در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در پنجم نوامبر به نمایندگی از دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه نامزد شده‌اند. این مناظرات اولین رویارویی تلویزیونی نامزدها در انتخابات امسال خواهد بود که شبکه‌های خصوصی برگزار می‌کنند. از زمان آغاز مناظره‌های انتخاباتی در سال ۱۹۶۰ که تأثیر و قدرت رسانه را در تأثیرگذاری بر افکار عمومی نشان داد، تا امروز این نوع مناظره‌های مستقیم را شبکه‌های تلویزیونی معتبر ایالات متحده برگزار می‌کنند. تا پیش از تشکیل کمیسیون انتخابات در سال ۱۹۸۷، مناظرات سال‌های ۱۹۷۶، ۱۹۸۰ و ۱۹۸۴ را اتحادیه زنان رأی‌دهنده آمریکا سازماندهی می‌کرد.

پیشتازی ترامپ در ایالت‌های کلیدی

نظرسنجی نیویورک‌تایمز، رسانه حامی دموکرات‌ها و کالج سیِنا نشان می‌دهد دونالد ترامپ، نامزد پیشتاز جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست‌جمهوری نوامبر ۲۰۲۴، در پنج ایالت چرخشی کلیدی که جو بایدن در انتخابات ۲۰۲۰ در آنها پیروز شده بود، پیشتاز است. نیت کهن، تحلیلگر سیاسی نیویورک‌تایمز، بر این باور است که تقویت جایگاه ترامپ تا حدود زیادی به افزایش محبویت او بین جوانان، سیاه‌پوستان و لاتین‌تبارها مربوط است. این نظرسنجی در فاصله ۲۸ آوریل تا ۹ می‌ در بین بیش از چهار هزار شرکت‌کننده انجام شده است. این نظرسنجی نشان می‌دهد ترامپ در آریزونا، جورجیا، میشیگان، نوادا و پنسیلوانیا از بایدن محبوب‌تر است و رئیس‌جمهوری کنونی آمریکا فقط در یک ایالت کلیدی یعنی ویسکانسین‌ محبوب است. بایدن در انتخابات سال ۲۰۲۰ در همه این ایالت‌ها پیروز شده بود. در‌صورتی‌که بایدن در هیچ‌یک از ایالت‌هایی که چهار سال قبل در آن پیروز شده بود، رقابت انتخاباتی را نبازد، پیروزی دوباره در میشیگان، پنسیلوانیا و ویسکانسین برای دور دوم ریاست‌جمهوری او کافی خواهد بود. این نظرسنجی نشان می‌دهد‌ چگونه وضعیت اقتصادی و هزینه‌ها بر اعتماد رأی‌دهندگان آمریکایی نسبت به توانایی بایدن برای بهبود کیفیت زندگی آن تأثیر گذاشته است. حدود ۷۰ درصد شرکت‌کنندگان در نظرسنجی گفته‌اند که سیستم سیاسی و اقتصادی کشور نیاز به تحول دارد. البته همچنان رأی‌دهندگان در موضوعاتی مانند حق سقط جنین، بایدن را به ترامپ ترجیح می‌دهند. این نظرسنجی همچنین نشان می‌دهد‌ ترامپ از بیشترین میزان حمایت سیاه‌پوستان برخوردار است. ترامپ از حمایت ۲۰‌درصدی رأی‌دهندگان سیاه‌پوست برخوردار است که بالاترین سطح حمایت سیاه‌پوستان از یک نامزد جمهوری‌خواه از زمان تصویب قانون حقوق مدنی در سال ۱۹۶۴ به‌شمار می‌رود. در‌حالی‌که در سال ۲۰۲۰ حدود ۶۰ درصد جامعه لاتین‌تبارها به بایدن رأی دادند، اکنون ترامپ و بایدن در بین جوانان لاتین‌تبار رقابت شانه به شانه‌ای دارند. برخی رأی‌دهندگان نیز گفته‌اند شاید ترامپ نامزد خیلی محبوب آنها نباشد، اما او کسی است که می‌تواند تغییراتی را که لازم است، ایجاد کند. بسیاری از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی به موضوع هزینه‌های زندگی و وضعیت اقتصادی به‌عنوان مهم‌ترین موضوع در انتخابات پیش‌رو اشاره کرده‌اند.

 

نظر شما