شناسهٔ خبر: 66712262 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: اکونیوز | لینک خبر

بذرپاش: ساخت مسکن ‌از مرز ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار واحد عبور کرد

اقتصاد ایران: وزیر راه و شهرسازی گفت: امروز بیش از دو میلیون و ۶۰۰ هزار واحد مسکونی در عملیات بزرگ نهضت ملی مسکن در سراسر کشور آغاز شده که عدد قابل توجهی است.

صاحب‌خبر -
- اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از یزد، مهرداد بذرپاش امشب در جشن بزرگ زیرسایه خورشید و قرعه کشی واگذاری 5008 زمین طرح حمایت از جوانی جمعیت در یزد اظهار داشت: در این دولت رئیس جمهور و هیئت دولت رویه خود را بر این بنا نهادند که مجبور به منازعات بی‌حاصل شویم و در دولت تمام توان بر این قرار گرفت که حتی دقایق و لحظات را برای خدمت بیشتر به مردم از دست ندهیم.

وی خاطرنشان کرد: ممکن است با شاخص‌های مطلوب فاصله داشته باشیم و قطعا داریم ولی جهت گیری فعالیت‌های دولت بر این قرار گرفته که از هر دقیقه و لحظه‌ای برای برداشتن موانع از پیش پای مردم به ویژه جوانان استفاده شود.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: یکی از موضوعاتی که در اولویت کاری دولت قرار گرفته، موضوع جوانی جمعیت است که در گذشته‌ با اشتباهات راهبردی که مرتکب شدیم و توصیه به زندگی با دو فرزند داشتیم کشور را به چالش بردیم و مقام معظم رهبری هم به آن اشاره فرمودند ولی در مجلس یازدهم با تصویب قانون جوانی جمعیت، و اعتقاد این دولت و تاکیدات مکرر رهبر معظم انقلاب، افزایش جمعیت و حمایت از جوانی آن در دستور کار ویژه قرار گرفت.

بذرپاش با بیان اینکه مقام معظم رهبری کاهش جمعیت را توطئه دشمنان دانستند گفت: تمام توان دولت برای جلوگیری از این توطئه دشمن به میدان آمد و البته اعتقاد داریم که این موضوع نیازمند یک عزم مجاهدانه ملی و عزم همه دستگاه‌ها و به میدان آمدن همه دلسوزان، صاحبان تریبون و قلم، موثران، نخبگان و صاحب‌نظران جامعه است.

وی تصریح کرد: اگر یک عزم ملی به وجود نیاید کارهای لاجرم قانونی تنها یک حداقل را به وجود می‌آورد و قطعا وظیفه هر کسی که حتی اگر دینی فکر نکند و ملی گرایی فکر کند هم باید نسبت به این هشدار حساس باشد و تمام توان خود را برای این موضوع مصروف دارد.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه یکی از بندهای قانون جوانی جمعیت واگذاری زمین به خانواده‌های سه فرزند و بیشتر (بر اساس زمان تولد فرزند سوم به بعد) است گفت: در سال 1402 بیش از 74 هزار متقاضی جوانی جمعیت که شروط لازم را کسب و در سامانه ثبت نام کرده بودند زمین مناسب را برای مسکن دریافت کردند.

بذرپاش خاطرنشان کرد: در همین طرح جوانی جمعیت، امروز با این میزانی که تقدیم متقاضیان می‌شود، بیش از 9 هزار و 300 قطعه زمین به این تعداد متقاضی در استان یزد تحویل شده است.

وی گفت: ما تمام ظرفیت‌ها را در دولت در خدمت پروژه بزرگ نهضت ملی مسکن و پروژه بزرگ و مبارک طرح جوانی جمعیت آورده‌ایم و امیدواریم که خدا در این عرصه کمک کند تا تلاش‌های ما بیشتر و همت ما مضاعف‌تر شود.

وزیر راه و شهرسازی در ارتباط با طرح نهضت ملی مسکن گفت: امروز بیش از دو میلیون و 600 هزار واحد مسکونی در عملیات بزرگ نهضت ملی مسکن در سراسر کشور آغاز شده که عدد قابل توجهی است.

بذرپاش افزود: میزان زمینی که دولت در این پروژه بزرگ به میدان آورده، بیش از 100 هزار هکتار در شهرها و روستاهاست که عملیات آماده سازی و احداث بنای آن در حال انجام است.

وی خاطرنشان کرد: احداث مسکن علیرغم ظاهری که از بیرون مشاهده می‌کنیم کار ساده‌ای نیست و اگر بخواهیم سختی آن را ببینیم باید تعاونی‌هایی را ببینیم که در طول ‌سالهای گذشته در این حوزه با مشکل مواجه شده‌اند.

وزیر راه و شهرسازی گفت: نظام مهندسی، شهرداری‌ها، تامین زمین، معارضان، آورده متقاضیان و موضوعات زیاد دیگری که وجود دارد همه و همه سختی‌هایی هستند که وجود دارد ولی دولت تمام توان خود را به میدان آورده که در این عرصه مشکلی نداشته باشد.

بذرپاش افزود: رشد تولید بخش مسکن و ساختمان پیش از شروع کار این دولت منفی 13 بود ولی در 9 ماهه سال 1402 که فعالیت این دولت بود مثبت شد و نشانگر عملیات گسترده ساخت کشور در کشور است.

وی با بیان اینکه هنوز از این عدد راضی نیستیم گفت: با این وجود این مثبت شدن بسیار خوب است چرا که وقتی چرخ مسکن به حرکت درآید اشتغال در حوزه‌های مختلف افزایش پیدا می‌کند و آسیب‌های اجتماعی کمتر می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد: اگر ما به دنبال تولید و رشد ناخالص دولتی هستیم که یکی از ارکان پیشرفت کشور به حساب می‌آید، همین بحث ساختمان و مسکن سازی است.

بذرپاش با تاکید بر اینکه ساخت سالانه یک میلیون مسکن تعهدی است که قانون بر دوش دولت قرار داده گفت: دولت سیزدهم هم می‌توانست همچون قبل بگوید ساخت مسکن به من ربطی ندارد ولی با تمام توان دولت به میدان آمد و شروع به ساخت مسکن کرد تا بتواند این نیاز بسیار مهم جامعه را رفع کند.

وی تصریح کرد: امیدواریم که بانکها هم کمک بیشتری به دولت کنند تا بتوانیم در این حوزه شاهد شکوفایی و پیشرفت بیشتر و هرچه بهتر در حوزه مسکن داشته باشیم.

وزیر راه و شهرسازی در ارتباط با شبکه ترانزیت کشور گفت: یکی از موضوعات ما موضوع کریدور شمالی جنوبی ایران است که یک موقعیت بسیار خوبی است که خدا به ایران عطا کرده است.

بذرپاش بیان کرد: این زنجیره و حجم بسیار زیاد مبدالات منطقه‌ای که درحال رخ دادن است و این خجم زیرساخت‌ها که در حال احداث آن هستیم همه و همه در رشد ترانزیت کشور باید خودش را نشان دهد و خوشبختانه ما رشد نزدیک به 60 درصدی را در ترانزیت کشور در این دولت شاهد بودیم.

وی با بیان اینکه ترانزیت می‌تواند به اندازه نفت برای ایران درآمدساز باشد گفت: تمام تلاش دولت این است که از این ظرفیت استفاده حداکثری را داشته باشد و در همین دو ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل شاهد افزایش 55 درصدی ترانزیت بودیم و امیدواریم که امسال هم بتوانیم یک رکورد باورنکردنی در این حوزه را ثبت کنیم.

وزیر راه و شهرسازی گفت: این موضوع پیامی به دنیا می‌دهد که کشور ایران یک کشور امن و مناسب برای ترانزیت است و قطعا این بهترین مسیری است که می‌توان برای ترانزیت امن و مناسب انتخاب کرد.

بذرپاش به تعاملات و توافقات دولت سیزدهم با کشورهای همسایه اشاره کرد و گفت: این توافقات به خوبی خود را در آمارها نشان داده و بسیاری از مقاصد جابجایی کالا و بار در کشور ما در همین استان یزد قابل مشاهده است که چه پیشرفت‌هایی را در این دولت شاهد بودیم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما