شناسهٔ خبر: 66711682 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

در گزارش باشگاه خبرنگاران جوان بخوانید؛

برنامه ریزی برای تامین مالی ۳ میلیون دلاری با انتشار اوراق مرابحه ارزی داخلی

اوراق مرابحه ارزی داخلی مسیری که به تامین مالی پروژه‌های ملی کمک خواهد کرد و حالا بنابر وعده رئیس کل بانک مرکزی برنامه ریزی شده تا امسال ۳ میلیارد دلار تامین مالی از طریق انتشار این انجام شود.

صاحب‌خبر -

۲۳ مهرماه سال گذشته بود که دستورالعمل اجرایی عرضه اوراق مرابحه ارزی به تصویب کمیسیون ارزی بانک مرکزی رسید.

اوراق مرابحه ارزی که علی سعیدی مدیر عامل مرکز مبادله ارز و طلای ایران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان گفته بود: پروژه‌های ما نیاز‌های ارزی و ریالی دارد طبیعتا برای رفع نیاز‌های ریالی مسیر‌های مختلفی همچون تسهیلات بانکی، اوراق ریالی و انتشار آن در بازار سرمایه طراحی شده است، اما برای تامین بخش ارزی محدودیت‌هایی در بخش عرضه (منظور سامانه نیما است) وجود دارد. این ابزار یعنی اوراق مرابحه ارزی می‌تواند برای تامین مالی ارزی کمک کننده باشد. اوراقی که توانست بخشی از ارز‌هایی که در چرخه اقتصادی کشور نبود را به این چرخه وارد کند.

تامین مالی در پروژه‌های ملی با اوراق مرابحه ارزی داخلی 

همچنین در ادامه اصغر بالسینی سخنگوی مرکز مبادله ارز و طلای ایران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان  گفت: یکی از اقدامات مهم مرکز مبادله ارز و طلای ایران در سال گذشته انتشار اولین اوراق مرابحه ارزی در کشور بود اهمیت این موضوع از این حیث بود که اوراق مرابحه ارزی نقش مهمی در تامین مالی برخی از پروژ‌ه‌ها بر عهده دارد.

این مقام مسئول در ادامه می‌گوید: نکته مهم این است که به واسطه اوراق مرابحه‌ای که حدود ۱۰۰ میلیون یورو منتشر شده و خریداران آن در این تامین مالی مشارکت کردند در ابتدا یک تامین مالی خوبی برای یکی از پروژه‌های مهم زیست محیطی کشور یعنی جمع‌آوری گازی فلر بید بلند شکل گرفت.

او افزود: نکته دیگر این که اوراق منتشر شده اوراق مرابحه ارزی داخلی بود به این معنا که خریداران این اوراق منابع ارزی در اختیار داشتند، اما در گذشته این منابع وارد چرخه اقتصادی داخلی نمی‌شود، اما با توجه به جذابیت‌های این اوراق این مهم شکل گرفت. سرانجام این اوراق این اطمینان خاطر را به وجود آورد که منابع ارزی که به تعبیری بلاتکلیف هستند می‌توانند وارد چرخه اقتصادی شوند.

تقویت تشکیل سرمایه ثابت با اوراق مرابحه ارزی داخلی 

در ادامه هم کارشناس امور بانکی حجت الله فرزانی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: اوراق مرابحه ارزی می‌تواند با اهداف تامین مالی پروژه و تامین نقدینگی برای سرمایه در گردش مورد نیاز طرح‌ها مورد استفاده قرار گیرد. با توجه به این که انتشار این اوراق مبتنی بر عقود اسلامی بوده و ارز محور است یک سری مزیت‌های دیگری را با خود به همراه دارد، در ابتدا باید گفت تامین مالی پروژه‌های ملی و ارز آور را می‌تواند پوشش دهد و از سوی دیگر سبب تقویت تشکیل سرمایه ثابت می‌شود.

برنامه ریزی برای تامین مالی ۳ میلیارد دلاری

انتشار اوراق مرابحه ارزی داخلی که بناست امسال هم شاهد آن باشیم و در این رابطه به تازگی رئیس کل بانک مرکزی محمد رضا فرزین با اشاره به حضور جدی بانک مرکزی در حوزه سرمایه گذاری‌های ارزی در داخل تاکید کرده است: در مرکز مبادله ارز و طلای ایران اوراق مرابحه ارزی منتشر می‎‌کنیم به طوری که در سال گذشته ۱۰۰ میلیون یورو اوراق مرابحه ارزی با نرخ ۶ درصد برای شرکت پالایش گاز بیدبلند منتشر کردیم و امسال نیز تا ۳ میلیارد دلار اوراق برای تامین مالی ارزی منتشر خواهیم کرد.

همچنین فرزین با اشاره به تامین مالی ۶۰۰ میلیون دلاری برای توسعه زیرساخت‌های نفتی توسط بانک مرکزی در سال گذشته اظهار کرد: طبق توافق با وزارت نفت این مبلغ امسال به ۳ میلیارد دلار افزایش خواهد یافت تا تولید نفت در کشور در مسیر رشد قرار گیرد.

انتشار اوراق مرابحه ارزی داخلی که به گفته کارشناسان علاوه بر کمک به تأمین مالی آسوده پروژه‌های ملی سبب می‌شود ارزهای خارج از چرخه اقتصادی هم به این مسیر بازگردند و حالا رئیس کل بانک مرکزی وعده انتشار اوراق مرابحه ارزی داخلی جدیده را داده است‌.

خبرنگار: کیمیا قلی‌پور 

نظر شما