شناسهٔ خبر: 66710868 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

مهم‌ترین اخبار حوزه قضایی در هفته‌ای که گذشت|

سفر رئیس قوه قضاییه به استان کهگیلویه و بویراحمد/ اجرای حکم صادق زیباکلام/ رد فرضیه قتل شهردار منطقه ۵ شیراز

سفر رئیس قوه قضاییه به استان کهگیلویه و بویراحمد، اجرای حکم صادق زیباکلام، تکذیب ادعای یک محکوم امنیتی، رد فرضیه قتل شهردار منطقه ۵ شیراز، بازدید رئیس قوه قضاییه از نمایشگاه کتاب و ابلاغ بخشنامه ممنوعیت انسداد کدملی متهمان و محکومان، از جمله مهم‌ترین اخبار قضایی هفته گذشته است.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری میزان - سفر رئیس قوه قضاییه به استان کهگیلویه و بویراحمد، تکریم و معارفه رؤسای پیشین و جدید دادگستری کل استان خراسان رضوی با حضور رئیس قوه قضاییه، اجرای حکم صادق زیباکلام، تکذیب ادعای یک محکوم امنیتی، رد فرضیه قتل شهردار منطقه ۵ شیراز، بازدید رئیس قوه قضاییه از نمایشگاه کتاب، ابلاغ بخشنامه ممنوعیت انسداد کدملی متهمان و محکومان، برگشت یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان بدهی‌های بانکی و ۵۰۰ میلیارد تومان مالیات به خزانه دولت با ورود دستگاه قضایی و تکذیب برخی ادعا‌ها در مورد زندانیان رأی باز زندان شهرستان بوکان، مهمترین اخبار حوزه قضایی در هفته گذشته است. 

سفر رئیس قوه قضاییه به استان کهگیلویه و بویراحمد

اخبار هفته///

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضاییه در جریان سی‌ویکمین سفر استانی خود از بدو تصدی ریاست دستگاه قضا، صبح سه‌شنبه (۲۵ اردیبهشت‌ماه) در سفری رسمی و در رأس هیئت عالی قضایی، وارد «یاسوج» مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد شد.

دیدار با اقشار مختلف مردمی و جوامع نخبگانی استان کهگیلویه و بویراحمد، دیدار با دانشجویان و دیدار با قضات و کارکنان قضایی این استان از جمله برنامه‌های سفر رئیس دستگاه قضا به استان کهگیلویه و بویراحمد بود.

تکریم و معارفه رؤسای پیشین و جدید دادگستری کل استان خراسان رضوی با حضور رئیس قوه قضاییه

اخبار هفته///

حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین محسنی اژه‌ای طی سخنانی در مراسم تکریم و معارفه رؤسای کل پیشین و جدید دادگستری استان خراسان رضوی، ضمن تبریک و تهنیت دهه کرامت و ایام ولادت امام رضا (ع)، با اشاره به اهمیت تحقق کامل و جامعِ شعار سال، گفت: تحقق شعار سال ناظر بر «جهش تولید با مشارکت مردم» شرطِ نجات وضع اقتصادی کشور است؛ ما مسئولان باید مُجدّانه تلاش کنیم تا زمینه مشارکت مردم در امر جهش تولید را فراهم آوریم و موانع پیش‌روی آن‌ها برای فعالیت سالم اقتصادی را برداریم.

اجرای حکم صادق زیباکلام

اخبار هفته///

صادق زیباکلام، دارای پرونده‌های قضایی متعددی است که موجب محکومیت این فرد شده است؛ از جمله سه پرونده‌ای که احکام آن‌ها قطعی  و لازم‌الاجرا شده است. بر اساس رأی صادره از سوی دادگاه، نام‌برده بابت ارتکاب فعالیت تبلیغی علیه نظام به ۱۸ ماه حبس و ۲ سال محرومیت از فعالیت در احزاب، گروه‌های سیاسی و فضای مجازی محکوم شد.

پرونده دوم این فرد، مربوط به فعالیت تبلیغی علیه نظام در خصوص انتشار مطالب غیرمستند و غیرواقعی است که در این پرونده به یک سال حبس محکوم شد.

پرونده سوم، مربوط به نشر مطالب خلاف واقع است. زیباکلام در این پرونده به ۶ ماه حبس محکوم شد بود که پس از فرجام‌خواهی در دیوان‌عالی کشور، این حکم ابرام شد.

در پی قطعی شدن برخی احکام پرونده‌های قضایی «صادق زیباکلام»، وی جهت اجرای احکام صادره، روز یکشنبه (۲۳ اردیبهشت‌ماه) وارد زندان شد.

در این رابطه، خبرگزاری میزان با انتشار یک گزارش دیگر، ادعا‌های مطرح شده در مورد بازداشت زیباکلام در مسیر نمایشگاه کتاب را تکذیب کرد.

تکذیب ادعای مطرح شده از سوی یک محکوم امنیتی در مورد زندان اوین

اخبار هفته///

ضیا نبوی، زندانی امنیتی طی هفته گذشته، ادعایی عجیب درباره شیوع ساس در بند خود، مطرح کرد. طبق اطلاعات یک منبع آگاه از زندان اوین، نام‌برده با هدف تحت فشار قرار دادن سازمان زندان‌ها برای موافقت با انتقال او از بند محکومین به بند متهمین این ادعای کذب را مطرح کرده است.

رد فرضیه قتل شهردار منطقه ۵ شیراز

اخبار هفته///

روز یکشنبه (۲۳ اردیبهشت‌ماه) حوالی ساعت ۱۴:۳۵ خبر مرگ مشکوک شهردار منطقه ۵ شیراز رسانه‌ای شد.

فرضیات اولیه با لحاظ دلایل موجود در صحنه، دلالت بر وجود درگیری و ارتکاب جنایت داشت که پس از بررسی‌های دقیق‌تر و نتایج معاینات تکمیلی پزشکی قانونی مشخص شد موضوع فوت مشکوک مسعودی شهردار منطقه ۵ شیراز احتمالا حادثه و یک اتفاق غیرجنایی بوده است.

افشین محمدی دره‌شوری، معاون دادستان و سرپرست دادسرای ویژه امور جنایی شیراز در تکمیل اطلاع‌رسانی‌ها در رابطه با مرگ مشکوک شهردار منطقه ۵ شیراز گفت: بررسی‌های همه‌جانبه قضایی و پلیسی و همچنین نتایج آزمایشات پزشکی قانونی استان و معاینه میدانی محل حادثه، فرضیه قتل را منتفی کرده است.

بازدید رئیس قوه قضاییه از نمایشگاه کتاب

اخبار هفته///

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی اژه‌ای، صبح روز چهارشنبه (۲۶ اردیبهشت‌ماه) با حضور در سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به مدت ۲ ساعت از غرفه‌های مختلف کتاب بازدید کرد.

رئیس دستگاه قضا در جریان این بازدید ضمن گفت‌وگو با ناشران، نویسندگان و گردانندگان غرفه‌های کتاب، از نزدیک در جریان تازه‌های نشر، وضعیت بازار کتاب، قیمت کُتب و همچنین میزان استقبال از نمایشگاه قرار گرفت.

ابلاغ بخشنامه ممنوعیت انسداد کد ملی متهمان و محکومان

سفر رئیس قوه قضاییه به استان کهگیلویه و بویراحمد/ اجرای حکم صادق زیباکلام/ رد فرضیه قتل شهردار منطقه ۵ شیراز

پیرو سخنان رئیس قوه قضاییه در رابطه با مشکلات ناشی از مسدودسازی کد ملی افراد و مأموریت رئیس عدلیه به معاون اول قوه قضاییه در این زمینه، حجت‌الاسلام والمسلمین حمزه خلیلی، معاون اول قوه قضاییه با صدور بخشنامه‌ای، کلیه مراجع قضایی را از انسداد کد ملی متهم و محکوم، منع کرد.

برگشت یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان بدهی‌های بانکی و ۵۰۰ میلیارد تومان مالیات به خزانه دولت با ورود دستگاه قضایی 

اخبار هفته///

مجتمع فولاد ارومیه یکی از واحد‌هایی بود که به دلیل مشکلات اقتصادی و بدهی بانکی و مالیاتی در آستانه تعطیلی قرار داشت که با اقدامات، طرح و بررسی مشکلات این واحد تولیدی در جلسات مختلف و بازدید‌های میدانی مسئولان قضایی استان آذربایجان غربی به چرخه تولید بازگشت.

رئیس کل دادگستری استان آذربایجان غربی در رابطه با این موضوع گفت: مجتمع فولاد ارومیه، بالغ بر یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان بدهی بانکی داشت که تحت نظارت دستگاه قضایی استان تسویه شد و به سیستم بانکی برگشت تا مجدداً در چرخه تولید و اشتغال استان تزریق شود.

همچنین این مجموعه بالغ بر ۵۰۰ میلیارد تومان بدهی مالیاتی داشت که با کمک همکاران قضایی و مجموعه‌ها پرداخت شد و اکنون از نظر مالکیت مشکلی ندارد.

تکذیب برخی ادعا‌ها در مورد زندانیان رأی باز زندان شهرستان بوکان

اخبار هفته///

مطلبی در رابطه با شرایط کاری زندانیان رأی باز زندان شهرستان بوکان در استان آذربایجان غربی در فضای مجازی منتشر شد که خبرگزاری میزان با انتشار گزارشی ضمن ارائه توضیحات در مورد داوطلبانه بودن اشتغال زندانیان رأی باز و تأمین بدهی شاکیان خصوصی زندانیان از محل اشتغال آن‌ها این ادعا را تکذیب کرد.

علنی بودن دادگاه فرزندان معاون اول سابق قوه قضاییه

اخبار هفته///

نشست خبری سخنگوی قوه قضاییه در روز چهارشنبه (۲۶ اردیبهشت‌ماه) برگزار شد و اصغر جهانگیر در این نشست به سوالاتی درباره آخرین وضعیت پرونده همدستان «بابک زنجانی»، دادگاه فرزندان معاون اول سابق قوه قضاییه، اقدامات انجام شده در پرونده بیماران پروانه‌ای، آخرین وضعیت پرونده کوروش کمپانی، آخرین وضعیت نصب دوربین در دادسرا‌ها و برخی دیگر از سوالات حوزه قضایی پاسخ داد.

جهانگیر در پاسخ به سوالی درباره علت غیرعلنی بودن دادگاه فرزندان معاون اول سابق قوه قضاییه و انتشار برخی اخبار مربوط به آن صرفا از طریق یک رسانه، گفت: رسیدگی به این پرونده به‌صورت علنی است و افراد می‌توانند آزادانه در دادگاه شرکت کنند و از موضوعات آن مطلع شوند. از طرفی در مورد انتشار محتویاتی که در دادگاه وجود دارد با محدودیت و ممنوعیت قانونی روبه‌رو هستیم، زیرا پرونده در حال رسیدگی است و اطلاع‌رسانی آن با شرایطی است که قانون پیش‌بینی کرده است و دادگاه اگر مصلحت بداند مطالب آن را منتشر می‌کند.

تشکیل پرونده قضایی به اتهام فساد در یک باشگاه فوتبال کرمانی

سفر رئیس قوه قضاییه به استان کهگیلویه و بویراحمد/ اجرای حکم صادق زیباکلام/ رد فرضیه قتل شهردار منطقه ۵ شیراز

پس از کسب گزارشی از سوی سازمان اطلاعات سپاه استان کرمان مبنی بر وقوع فساد مالی در یکی از باشگاه‌های لیگ برتری استان کرمان بلافاصله رسیدگی به موضوع در دستور کار دستگاه قضایی قرار گرفت.

در این رابطه چند نفر از مسئولان سابق این باشگاه تحت تعقیب قضایی قرار گرفتند و تحقیقات تکمیلی در این رابطه ادامه دارد.

تخلفات صورت پذیرفته مربوط به سال ۱۴۰۰ و قبل از آن است و در این رابطه در زمستان سال گذشته پرونده‌ای در دستگاه قضایی استان کرمان تشکیل شده بود.

در این رابطه روز شنبه (۲۲ اردیبهشت‌ماه) پنج نفر از افراد در کمیته داوران و اعضای فدراسیون فوتبال، سازمان لیگ و یک روزنامه‌نگار ورزشی جهت ادای توضیحات به دستگاه قضایی استان احضار و دعوت شدند.

انتهای پیام/

 

نظر شما