شناسهٔ خبر: 66710654 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

شبیه‌سازی پیاده‌روی روی ماه در بیابان آریزونا

روجا تحریری نوری

آزمایش‌هایی که محیط ماه را شبیه‌سازی می‌کنند، می‌توانند ناسا را یاری دهند تا برای ماموریت فرود آوردن انسان روی ماه آماده شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، ناسا به منظور آماده شدن برای کاوش روی ماه در طول پروژه «آرتمیس»(Artemis) ناسا، یک آزمایش میدانی یک‌هفته‌ای را در یک محیط مشابه ماه واقع در بیابان آریزونا انجام می‌دهد تا شرایط پیاده‌روی روی ماه را تمرین کند.

به نقل از ناسا، «کیت روبینز»(Kate Rubins) و «آندره داگلاس»(Andre Douglas) فضانوردان ناسا به عنوان خدمه در این پیاده‌روی شبیه‌سازی‌شده حضور دارند. آنها لباس فضایی را هنگام عبور از بیابان به تن می‌کنند و انواع فعالیت‌های حوزه فناوری، بررسی‌ سخت‌افزارها و عملیات علمی مرتبط با آرتمیس را انجام می‌دهند.

در طول آزمایش، دو گروه با یکدیگر همکاری خواهند کرد و عملیات‌ قمری را انجام خواهند داد. گروه میدانی متشکل از فضانوردان، مهندسان ناسا و کارشناسان میدانی در صحرای آریزونا، پیاده‌روی‌های شبیه‌سازی‌شده ماه را انجام خواهند داد. در همین حال، گروهی از کنترل‌کننده‌های پرواز و دانشمندان در «مرکز فضایی جانسون» ناسا واقع در هیوستون، بر فعالیت‌های این گروه نظارت و آنها را راهنمایی خواهند کرد.

«باربارا ژانویکو»(Barbara Janoiko) مدیر آزمایش میدانی در مرکز فضایی جانسون گفت: آزمایش‌های میدانی، نقش مهمی را در کمک به ما برای آزمایش همه سیستم‌ها، سخت‌افزارها و فناوری‌های مورد نیاز انجام دادن عملیات موفقیت‌آمیز ماه در طول ماموریت‌های آرتمیس دارند. گروه‌های مهندسی و علمی ما به‌ طور یکپارچه با هم کار کرده‌اند تا اطمینان حاصل کنند که در هر مرحله از قدم گذاشتن دوباره فضانوردان روی ماه آماده هستیم.

شبیه‌سازی پیاده‌روی روی ماه در بیابان آریزونا روبینز در حال نگاه کردن به یک نمونه‌ زمین‌شناسی جمع‌آوری‌شده در پیاده‌روی شبیه‌سازی‌شده ماه 

این آزمایش شامل چهار پیاده‌روی شبیه‌سازی‌شده ماه است که عملیات برنامه‌ریزی‌شده برای ماموریت آرتمیس ۳ و فراتر از آن را دنبال می‌کند و در عین حال، به پیگیری اجرای ۶ فناوری پیشرفته نیز می‌پردازد. گروه‌ها در طول دوره‌های پیشرفته، فناوری‌هایی را نشان خواهند داد که ممکن است برای ماموریت‌های آتی آرتمیس مورد استفاده قرار بگیرند. از جمله این فناوری‌ها می‌توان به قابلیت‌های نمایش و جریان داده‌های مسیریابی اشاره کرد که در قالب یک نمایشگر هدآپ مبتنی بر واقعیت افزوده ارائه می‌شوند.

این آزمایش، شکاف‌ها و چالش‌های مرتبط با عملیات قطب جنوب ماه را از جمله جمع‌آوری داده‌ها و ارتباطات بین گروه کنترل پرواز و گروه علمی حاضر در هیوستون برای پروتکل‌های تصمیم‌گیری سریع ارزیابی می‌کند.

شبیه‌سازی پیاده‌روی روی ماه در بیابان آریزونا داگلاس در حال جمع‌آوری کردن نمونه‌های خاک در اولین مجموعه از چهار پیاده‌روی شبیه‌سازی‌شده ماه

در پایان هر پیاده‌روی شبیه‌سازی‌شده، گروه علمی، گروه کنترل پرواز، خدمه و کارشناسان میدانی گردهم می‌آیند تا درباره درس‌های آموخته‌شده صحبت کنند. ناسا این درس‌ها را در عملیات ماموریت‌های آرتمیس، توسعه تجاری و توسعه سایر فناوری‌ها به کار می‌گیرد.

این آزمایش میدانی، پنجمین مورد از مجموعه آزمایش‌هایی آزمایش‌ است که توسط گروه «JETT» به سرپرستی «مرکز فضایی جانسون» انجام می‌شوند. این آزمایش، آزمایش‌های میدانی پیشین گروه JETT را گسترش می‌دهد و بیشتری وفاداری را به شبیه‌سازی ماموریت پیاده‌روی قمری آرتمیس تا به امروز دارد.

انتهای پیام

نظر شما