شناسهٔ خبر: 66709150 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: سینا | لینک خبر

بررسی مدارک علمی مرتبط با روابط عمومی و هوش مصنوعی در پایگاه اسکوپوس

صاحب‌خبر -
با توجه به اهمیت هوش مصنوعی در روابط عمومی، مدارک علمی مرتبط با روابط عمومی و هوش مصنوعی در پایگاه استنادی اسکوپوس توسط مرکز اطلاعات علمی جهاددانشگاهی بررسی شد.

به گزارش سینا از روابط عمومی مرکز اطلاعات علمی جهاددانشگاهی (SID)، گسترش فناوری و توسعه هوش مصنوعی در عصر حاضر، باعث ایجاد تحولاتی جدید در ارتباطات شخصی افراد با هم شده است به طوری‌که ارتباط انسان‌ها و حتی ارتباط اجتماعی‌شان با هوش مصنوعی متحول شده است.

با توجه به اهمیت هوش مصنوعی در روابط عمومی، در ادامه مدارک علمی مرتبط با روابط عمومی و هوش مصنوعی در پایگاه  استنادی اسکوپوس بررسی می شود.

شکل 1، نقشه‌ی کلمات کلیدی به‌کار رفته در مدارک علمی مرتبط با روابط عمومی و هوش مصنوعی را نشان می‌دهد. براین اساس، این نقشه از هفت خوشه با هفت رنگ تشکیل شده است.

خوشه اول با رنگ قرمز مربوط به رسانه‌های اجتماعی و مقررات آن ، روابط عمومی و هوش مصنوعی ، خوشه‌ی دوم با رنگ سبز مربوط به روش‌های یادگیری ماشین و مدیریت ارتباط با مشتری ، خوشه‌ی سوم با رنگ آبی مربوط به مشتری و رضایت مشتری ، خوشه‌ی چهارم با رنگ زرد مربوط به مدیریت ارتباط با مشتری ، خوشه‌ی پنجم با رنگ بنفش مربوط به بازاریابی و ارتباط با مشتری ، خوشه‌ی ششم با رنگ فیروزه‌ای مربوط به تجزیه و تحلیل رفتار مشتری با استفاده از داده و خوشه‌ی هفتم با رنگ نارنجی مربوط به درخت تصمیم است.

باتوجه به نکات مربوط به نقشه‌ی کلمات کلیدی مدارک علمی مرتبط با روابط عمومی و هوش مصنوعی مشخص شد که هوش مصنوعی با الگوریتم‌های یادگیری ماشین در تلاش است تا به کمک روابط عمومی در امر جذب و نگهداری مشتری پرداخته و به کسب و کارها در جهت دیده شدن و بهتر شدن کمک کند.

حوزه ارتباطات به‌خصوص روابط عمومی تحت تأثیر انقلاب هوش مصنوعی قرار گرفته است. روابط عمومی به‌عنوان یک عملکرد، تضمین کننده این است که سازمان‌ها پیام مناسب را در زمان و در مکان مناسب به مخاطبان مناسب انتقال دهند. سازمان‌ها به شدت بر ارائه راه حل‌های هوشمند به ذینفعان خود برای دستیابی به اهداف سازمانی متمرکز هستند.

با پذیرش و بکارگیری ابزارها و فناوری‌های هوش مصنوعی، سازمان‌ها می‌توانند ارزش تلاش‌های روابط عمومی را بسنجند و از همسویی با مأموریت و اهداف کلی کسب‌وکار خود اطمینان حاصل کنند. در روابط عمومی، هوش مصنوعی پتانسیل خودکارسازی و انجام وظایف مختلف را برعهده دارد. این وظایف شامل نوشتن داستان‌های مبتنی بر داده، سازماندهی و به‌روزرسانی رسانه‌ها، کمک به مدیریت بحران، تبدیل و رونویسی صدا به متن، پیگیری و پیش‌بینی روند رسانه‌ها و نظارت و مدیریت رسانه‌های اجتماعی است.

هوش مصنوعی بر جامعه، تجارت و زندگی شخصی روزمره همه‌ی ما تأثیر گذاشته و آنها را متحول کرده است. تحولی که از یک دهه پیش غیرقابل تشخیص بود. بیشتر صنایع به دلیل استفاده از هوش مصنوعی در فرآیندها و سیستم‌های کاری، شاهد تغییر قابل توجهی در کار و عملکرد هستند. صنعت روابط عمومی نیز در آستانه گذراندن چندین تحول مبتنی بر هوش مصنوعی است. کارشناسان فکر می‌کنند که روابط عمومی هنوز نتوانسته در عصر هوش مصنوعی خود را دوباره کشف کند.

رسانه های اجتماعی و فناوری گوشی های هوشمند، فرصت‌ها و چالش‌های متعددی را در زمینه مدیریت و استفاده از داده‌ها ایجاد کرده‌اند. هوش مصنوعی با قابلیت‌های خودآموزش به متخصصان روابط عمومی سیستمی را برای پاسخ‌دهی مستقل به توییت‌ها، پرسش‌ها، شکایات، پست‌ها و سایر پیام‌ها در رسانه‌های اجتماعی ارائه می‌کند.

کارهای روتین متخصصان روابط عمومی  شامل تهیه پیش‌نویس استراتژی‌ها، طراحی کمپین‌ها، نوشتن و توزیع بیانیه‌های مطبوعاتی، رسیدگی به بحران روابط عمومی و ایجاد پرونده است. برخی از این فعالیت‌ها خسته کننده و زمان‌بر هستند. برخورد و کار منظم با داده‌ها برای چندین مشتری زمان زیادی را از این متخصصان روابط عمومی می‌گیرد.

توسعه فن‌آوری در دهه گذشته، جنبه‌های کار و روابط بین سهام‌داران در روابط عمومی را تغییر داده است. کارشناسان می‌گویند که صنعت روابط عمومی به‌دلیل پیشرفت‌ها در چند سال گذشته شاهد تغییرات قابل توجهی است. هوش مصنوعی به‌عنوان یک فناوری جدید، اگرچه هنوز در مراحل اولیه خود است، اما به‌دلیل تغییراتی که در عملکرد، سیستم‌ها، فرآیندهای مدیریت و گردش کار در صنعت روابط عمومی ایجاد می‌کند، سرفصل رسانه‌های اصلی را به خود اختصاص داده است.

تعداد کمی از روابط عمومی‌ها، از هوش مصنوعی برای انجام برخی از وظایف روزانه استفاده می‌کنند. برخی از ابزارهای روابط عمومی درحال حاضر از هوش مصنوعی و یادگیری ماشین برای گرفتن و ارائه اطلاعات با کیفیت استفاده می‌کنند.

در یافتن، زمان‌بندی، مدیریت و گزارش محتوای رسانه‌های اجتماعی برای متخصصان روابط عمومی امکان‌پذیرتر است. یک متخصص روابط عمومی برای حفظ تصویر مثبت برند و رابطه سالم با ذینفعان، یک برنامه ارتباطی خاص ترسیم می‌کند و از رسانه‌های مستقیم و غیرمستقیم برای دسترسی به مخاطبان هدف استفاده می‌کند. متخصصان روابط عمومی معمولاً در تجزیه و تحلیل، تفسیر، درک و تأثیرگذاری بر افکار عمومی در مورد برند و شرکت مشارکت دارند.

در آینده، هوش مصنوعی کارهای پیش پا افتاده‌تری مانند ایجاد فهرست‌های رسانه‌ای، برنامه‌ریزی جلسات و ارسال ایمیل‌های بعدی را انجام می‌دهد و به نوبه خود در وقت متخصصان روابط عمومی صرفه‌جویی می‌کند. با هوش مصنوعی، متخصصان روابط عمومی می‌توانند از زمان خود برای ایجاد رابطه، توسعه استراتژی، اعتمادسازی و داستان‌سرایی استفاده کنند.

منابع:

Panda, G., Upadhyay, A. K., & Khandelwal, K. (2019). Artificial intelligence: A strategic disruption in public relations. Journal of Creative Communications, 14(3), 196-213.

مهرابی، فاطمه، و عوض پور، بهروز. (1399). نقش هوش مصنوعی در شکل دهی به روابط انسان و ماشین در آثار سینمایی معاصر. مطالعات فرهنگ – ارتباطات، 21(50 )، 171-193.SID.

نظر شما