شناسهٔ خبر: 66708750 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: جام‌جم آنلاین | لینک خبر

چرا پای سالمندان ورم میکند؟

صاحب‌خبر -

دلایل ورم پا در سالمندان چیست؟

یکی از علت های شایع ورم ساق پا یا ورم مچ پا تاثیر گرانش بر مایعات بدن می باشد. معمولاً افراد شاغلی که مدت طولانی سرپا می ایستند، دچار ورم پا می‌شوند. همچنین علت ورم پا در سالمندان و افراد ناتوان، تجمع خون و مایعات در پاها بوده که قدم زدن و ورزش کردن می تواند ورم پا را به طور کامل از بین ببرد.

معمولا ورم پا در سالمندان یک بیماری شایع است که بعد از چند روز این ورم پا از بین می رود اما اگر ورم مچ پا در سالمندان بعد از مدتی از بین نرفت باید حتما به دکتر مراجعه کنند.

یکی از سوالاتی که برای بسیاری از افراد ممکن است ایجاد شود، این است که ورم پا در سالمندان نشانه چیست؟

ما در این مطلب به بررسی دلایل ورم پا در سالمندان می پردازیم.

ورم پا به دلیل نارسایی قلبی

بروز نارسایی قلبی باعث می‌شود میزان جریان خون به قلب بسیار کاهش پیدا کند و به وریدها باز گردد به همین خاطر یکی از دلایل ورم پا در سالمندان نارسایی قلبی می باشد. همچنین یکی دیگر از اثرات جانبی نارسایی قلبی عملکرد غیرطبیعی کلیه‌ها بوده که نمی‌توانند آب و نمک را از بدن سالمند دفع کنند و به همین دلیل پاها شروع به متورم شدن می کنند.

اگر بعد از عمل قلب باز، مچ پا سالمند دچار ورم پا شد یک اتفاق طبیعی می باشد زیرا تا چند روز بعد از عمل، قلب نمی تواند خون را با قدرت پمپاژ کند.

ورم پا در اثر ضربه

همان طور که میدانید بر اثر ضربه یا پیچ خوردن پا، ورم و التهاب ایجاد می شود به همین خاطر اگر سالمند شما بعد از یک ضربه دچار ورم پا شده است، می توانید با فیزیوتراپی یا ورزش های مخصوص، ورم مچ پا را از بین ببرید. البته گاهی اوقات آسیب و ضربه به پا باعث شکستگی استخوان می شود که در این شرایط ورم پا شدید بوده و بعد از عکسبرداری در صورت نیاز باید ناحیه شکسته شده گچ گرفته یا آتل بسته شود.

ورم پا در بیماران کلیوی

همانطور که میدانید کلیه مسئولیت تنظیم مایعات بدن را به عهده دارد و مواد اضافی را از بدن دفع می‌کند. پس زمانی ‌که کلیه دچار اختلال و نارسایی می شود و نمی تواند عملکرد مناسبی داشته باشد، مایعات در بدن حبس می‌شوند و بعد از مدتی پاهای فرد سالمند ورم می‌کند. اگر سالمند شما دچار بیماری کلیوی می باشد و پا دچار ورم شده است بهتر است به یک متخصص کلیه مراجعه کنید تا بتوانید هرچه سریع تر ورم پای سالمند خود را از بین ببرید.

ورم پا در بیماران دیابت

بیشتر سالمندانی که دچار بیماری دیابت هستند از ورم مچ پا شکایت دارند.  زیرا رشته‌های عصبی پای بیماران در اثر این بیماری آسیب می‌بیند و نمی‌تواند ارتباط مناسبی را بین مغز و عضلات برقرار کند، به همین دلیل بیمار دچار ضعف عضلانی می‌شود و از طرف دیگر گردش خون در رگ‌ها منظم نخواهد بود و مویرگ‌های آسیب دیده نمی‌توانند کمکی به بهبود جریان خون کنند. در نتیجه پاهای افراد مبتلا به دیابت متورم می‌شود. داروهای دیابت مانند روزیگلیتازون و متفورمین با ایجاد ورم پا ارتباط مستقیمی دارند. اگر فرد سالمند شما دچار بیماری دیابت است و دچار ورم پا شده است هیچ جای نگرانی نیست؛ با دنبال کردن پروسه درمان و انجام برخی امور ورم پای سالمند شما بعد از چند روز از بین خواهد رفت.

چه زمانی در اثر ایجاد ورم پا باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر سالمند شما هر کدام از علائم زیر را داشت سریعا به پزشک مراجعه کنید. این علائم شامل موارد زیر می شود:

  • ورم پا همراه با تنگی نفس

  • ورم پا همراه با خارش

  • زخم روی ورم پا

  • باقی ماندن اثر انگشت ها بعد از فشار دادن آن

راه های درمان ورم پا در سالمندان چیست؟

راه های مختلفی برای درمان ورم پا وجود دارد اما یکی از بهتری روش های درمان ورم پا در سالمندان، انجام فیزیوتراپی در منزل می باشد. با انجام حرکات مخصوصی که متخصص تجویز می کند، ورم مچ پا در سالمند بهبود می یابد. هزینه فیزیوتراپی به عوامل زیادی از جمله تعداد جلسات، میزان آسیب و... بستگی دارد. اگر سالمند شما دچار بیماری خاصی می باشد بهتر است قبل از فیزیوتراپی به یک پزشک مراجعه کنید. شرکت پرستاری چتر فیروزه ای یکی از شرکت های ارائه دهنده انواع خدمات درمانی و پرستاری در کرج می باشد که شما می توانید برای استخدام پرستار سالمند یا فیزیوتراپی در منزل با این آژانس پرستاری در ارتباط باشید.

 

نظر شما