شناسهٔ خبر: 66708731 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

نمایش روزمرگی یک شخصیت/ گفتگو با محسن دانشور بیری کارگردان «آفتاب گرگ و میش»

کارگردان فیلم سینمایی «آفتاب گرگ و میش» اظهار کرد جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی می‌تواند نقطه عطفی برای فیلمسازان جوان باشد تا آثار خود را نمایش دهند و با انگیزه بیشتری به مسیر فیلمسازی خود ادامه دهند.

صاحب‌خبر -

جوان آنلاین: محسن دانشور بیری با فیلم «آفتاب گرگ و میش» در بخش فیلم‌های بلند سینمایی نخستین جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی حضور دارد.
آوا فرمانی، مریم الله‌وردی، پریسا درافشان، هادی دهقان، فلما معلمی، محسن نگهداری، محمدرضا اسماعیل بیگ گروه بازیگری فیلم را تشکیل می‌دهند.

دانشور درباره داستان فیلم «آفتاب گرگ و میش» گفت: «یک جوان روستایی مجبور به مهاجرت از روستا به شهر می‌شود تا بتواند یک زندگی آرام را شروع کند، اما در زندگی شهری با چالش‌هایی مواجه می‌شود و درنهایت متوجه می‌شود شهر جای او نیست و همان جایی که به آن تعلق داشته، محل امنی برای کار و زندگی بوده است. در این فیلم سعی کردیم ازلحاظ محتوایی به موضوعاتی مثل خشکسالی، نبود اشتغال و... بپردازیم، اما تلاش کردیم با این که آسیب‌ها را ترسیم می‌کنیم، امید را اشاعه دهیم و بگوییم هنوز امیدی هست تا بتوان ادامه داد و زندگی کرد و به آمال و آرزو‌ها رسید. قصد داشتیم از سیاه‌نمایی دور باشیم و صرفاً آسیب‌های اجتماعی را مطرح نکنیم، بلکه نیمه پر لیوان را هم مد نظر قرار دهیم.»

او درباره زبان فیلم گفت: «حدود ۲۰ درصد از داستان در روستایی در منطقه دشمن زیاری فارس روایت می‌شود که منطقه لرنشین است و ۸۰ درصد روایت کار در شهر شیراز است، اما گویش قالب فیلم فارسی عامیانه است و با این که اصالت شخصیت‌ها به قوم‌ها و نقاط مختلف ایران برمی‌گردد، ما زبان محلی خاصی استفاده نکردیم، ولی در تصویر کردن موقعیت‌ها مشخص است که هر کدام از شخصیت‌ها مربوط به جغرافیای خاصی از ایران هستند.»

دانشور ادامه داد: «تلاش کردیم در این قصه یک همزیستی مسالمت‌آمیز بین خانواده‌ها‌یی ایجاد کنیم که هرکدام سمبل شرایط خاصی هستند. یکی از خانواده‌ها قربانی زلزله است. یکی از خانواده‌ها قربانی جنگ است و خانواده اصلی قربانی خشکسالی است. در یک خانه همزیستی مسالمت‌آمیزی بین آن‌ها شکل می‌گیرد و با این که قربانی آسیب هستند، اما به آینده امید دارند تا بهترین‌ها را برای خود رقم بزنند. سعی کردیم نشان دهیم این همزیستی میان گیلک و کرد و لر باعث می‌شود وحدتی شکل بگیرد که انگیزه‌ای برای ادامه حیات است.»

او با بیان این که قصد نداشته یک قصه کلاسیک روایت کند، افزود: «تلاش ما این بود که یک کار مینی مال ارائه دهیم که وابسته به یک حادثه در داستان نباشد، بلکه روزمرگی را نمایش می‌دهیم و فضایی که بر جامعه غالب است روی قصه‌گویی ما سایه انداخته است. این فیلم نشان‌دهنده روزمرگی یک شخصیت است که آینه تمام نمای بسیاری از آدم‌هایی است که در برآورده کردن نیاز‌های زندگی خود دچار چالش هستند، اما برای ادامه زندگی می‌جنگند.»

دانشور درباره این که موضوع اقوام چگونه می‌تواند در سینما مطرح شود، گفت: «برای من بحث جهان‌شمول بودن و فراگیری یک چالش یا موضوع مطرح است. هر چیزی که فرامرزی باشد موضوع ایده‌آلی برای تبدیل به یک اثر هنری و سینمایی است. اقوام مختلف فرهنگ‌ها و سنت‌ها و آداب و رسوم خاصی دارند که می‌شود در قالب فیلم تصویرشان کرد، اما به‌زعم من اگر قصه خاصی محدود به یک جغرافیای خاص باشد و مخاطب نتواند با آن همزادپنداری کند، مناسب تبدیل‌شدن به فیلم نیست.»

این هنرمند افزود: «من وقتی اسم جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی را می‌شنوم ذهنم به سمت وحدت سوق پیدا می‌کند. وحدت یک موضوع فراگیر است و محدود به جغرافیای خاصی نیست. هر موضوعی که به اقوام مختلف ایران‌زمین ربط دارد اگر فراگیر و جهان‌شمول باشد و بتواند معنای وحدت را انتقال دهد، خیلی خوب است که در فیلم‌ها به آن پرداخته شود.»

دانشور ادامه داد: «از سال گذشته که فراخوان جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی منتشر شد، عنوان جشنواره برایم جذابیت داشت، زیرا چیزی است که مربوط به ایران‌زمین است. باعث افتخار من است در این رویداد حضور دارم و امیدوارم نقطه عطفی باشد برای فیلمسازان جوان و مستقل مثل من که بتوانیم آثار خود را نمایش دهیم و با انگیزه بیشتری به مسیر فیلمسازی خود ادامه دهیم. امیدوارم این رویداد تداوم داشته باشد و در سال‌های آینده به‌صورت بین‌المللی برگزار شود تا هم ما فیلمسازان به‌واسطه حضور خود در جشنواره به این فضا رونق بدهیم و هم جشنواره فضایی برای تعامل میان هنرمندان و شناخته شدن آن‌ها فراهم کند.»

نخستین دوره جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی توسط بنیاد ایران‌شناسی و موسسه فرهنگی هنری فصل هنر با شعار «اقوام، ریشه ایران‌زمین»، ۲۶ تا ۳۰ اردیبهشت در پردیس سینمایی باغ کتاب برگزار می‌شود.

نظر شما