شناسهٔ خبر: 66708605 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

چالش درخواست بیمه بیکاری؛ چرا کارگران از طرح شکایت می ترسند؟!

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درباره بهداشت حرفه ای به قدس آنلاین می گوید: از مهم ترین وظایف مهندسان بهداشت حرفه ای، پیش بینی و پیشگیری از آلاینده های شیمیایی، فیزیکی، روانی و موارد مختلف دیگر در محیط های کار است.

صاحب‌خبر -

سیدجلیل میرمحمدی می افزاید: در ذات صنعت انواع و اقسام آلاینده ها وجود دارد؛ بنابراین علاوه بر نقش مهندسان بهداشت حرفه ای، همراهی و همکاری کارفرمایان با مهندسان بهداشت نیز سبب افزایش سلامت کارگر، بهره وری و تولید می شود.

وی ادامه می دهد: از مهم ترین وظایف مهندسان بهداشت حرفه ای، پیش بینی و پیشگیری از آلاینده های شیمیایی، فیزیکی، روانی و موارد مختلف در محیط های کار است.

چالش درخواست بیمه بیکاری؛ چرا کارگران از طرح شکایت می ترسند؟! سید جلیل میر محمدی؛ عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس

میرمحمدی می گوید: موضوع کاهش آلاینده های محیط کار چندین شاخصه دارد. در واقع مثلثی است که در هر رأس آن کارفرمایان، کارگران، مهندسان طب کار و بهداشت حرفه ای قرار دارند و چنانچه با یکدیگر همفکری و همراهی کامل و جامع داشته باشند بخش قابل توجهی از بیماری های شغلی و حوادث ناشی از کار کاهش خواهد یافت.

وی اذعان می کند: در واقع دولت نیز نقش نظارتی دارد آن چنان که دانشگاه های علوم پزشکی و شبکه های بهداشت و درمان باید نظارت مستمر بر فعالیت کارگاه های صنعتی و دیگر بخش ها داشته باشند.

جدی نگرفتن ایمنی کارگر از سوی کارفرما

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس می گوید: از انجام معاینات کارگران گرفته تا کاهش آلاینده ها جزو الزامات قانونی است که باید همه ارگان های مربوطه پای کار بیایند تا کاهش چشمگیر حوادث و بیماری های شغلی را شاهد باشیم.

میرمحمدی در پاسخ به این پرسش که بیشترین آسیب در کدام بخش است می گوید: در واقع نمی توان بخش خاصی را مثال زد اما یقینا آن دسته از صنایعی که با ماشین آلات سنگین سر و کار دارند حوادث بالقوه بیشتری را شامل می شوند.

وی درباره بیمه ها توضیح می دهد: بیمه تأمین اجتماعی بالغ بر ۹۷درصد کارگاه های شناسنامه دار را تحت پوشش قرار داده است و برخی نیز تحت پوشش بیمه تکمیلی هستند که در این زمینه مشکل جدی و حادی وجود ندارد.

میرمحمدی می افزاید: از سوی دیگر برای استفاده از بیمه بیکاری طرح شکایت لازم است که این طرح شکایت می تواند منجر به بیکاری کارگر شود به همین دلیل، کارگران از ترس این که شغل خود را از دست می دهند حاضرند از برخی مزایای بیمه بگذرند که این موضوع به چالشی جدی بین کارگر و کارفرما تبدیل شده است.

فرهنگ آموزش ایمنی کار

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس می گوید: یکی از رسالت های مهم رسانه هایی مانند صداوسیما و نیز شبکه های بهداشت درمان و دانشگاه های علوم پزشکی، موضوع آموزش است. آن چنان که باید آموزش ها هم به صورت عمومی برای جامعه و هم به صورت اختصاصی برای کارگران، با توجه به نوع شغلی که دارند انجام گیرد.

 میرمحمدی تأکید می کند: به جرئت می توان گفت کم هزینه ترین راهی که سبب کاهش حوادث ناشی از کار می شود ارتقای سطح سواد ایمنی و سواد بهداشتی مردم و به ویژه کارگران در حرفه های گوناگون است و البته هر چه آموزش ها مستمر باشد قطعا کاهش حوادث در بخش های مختلف را سبب خواهد شد.

نظر شما