شناسهٔ خبر: 66708427 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

در غرفه مجمع ناشران انقلاب اسلامی؛

جشن ۶۰ هزارتایی کتاب «ماجرای دشت مرموز» برگزار شد/ ادبیات کهن؛ محل تولید فکر و فرهنگ

جشن ۶۰ هزارتایی کتاب «ماجرای دشت مرموز» به قلم محمد میرکیانی، در غرفه مجمع ناشران انقلاب اسلامی برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا در این مراسم ملیکا زارعی (خاله شادونه) با اشاره به اینکه هر جمله و نوشته‌ای در این کتاب نگاهی با فضای پویانمایی دارد، بیان کرد: واژگان و اسامی انتخاب‌شده گویای تخیل و خلاقیت قوی نویسنده است.

زارعی به خاطره‌ای از پرت شدن کتاب در صحنه اجرای برنامه اشاره کرد و گفت: آن زمان نویسنده کتاب اعتراض کرد که به کتاب بی‌احترامی شده است. قصد من بی‌احترامی نبود و ناخواسته کتاب روی زمین افتاد. اعتقاد دارم احترام کتاب باید همه‌جا حفظ شود.

او تأکید کرد: هر اقدامی برای ادبیات کودک تحسین‌برانگیز است و می‌تواند اطلاعات خوبی در اختیار کودکان قرار دهد.

محمد میرکیانی در این برنامه گفت: «ماجرای دشت مرموز» مجموعه‌ای پنج‌گانه است که هر جلد در حین استقلال با هم در ارتباط هستند. در سینما و ادبیات از سال‌ها قبل این شیوه آغاز شده و مورد اقبال است.

به گفته این نویسنده، این اثر ادبی کاری طنز با داستان‌های جذاب برای کودکان بوده و کار جدیدی در فضای فانتزی نوجوانان است.

او افزود: از ۴۰ سال پیش نوشتن را آغاز کردم و به ادبیات عامیانه توجه داشتم. اعتقاد دارم نوشتن برای کودکان کمک به آگاهی‌بخشی نسل آینده است.

میرکیانی با اشاره به کتاب دیگر خود، مجموعه «قصه ما مثل شد» تأکید کرد: این کتاب به زبان‌های دیگر نیز ترجمه شده و جزو کتاب‌های پرفروش محسوب می‌شود. بر این باورم که ادبیات کهن ما محل تولید فکر و فرهنگ است. کشور ما در جاده ابریشم قرار داشته و محل تردد تمدن‌ها بوده است. اگر به این موضوع توجه داشته باشیم، نوع نگاه کودکان به فرهنگ و تاریخ‌مان را غنی خواهیم کرد.

این نویسنده معتقد است برای آموزش کودکان و آشنا کردن آن‌ها با ادبیات عامیانه هم لازم است آثاری بازنویسی شود و هم آثار جدید خلق شود. در هر دو زمینه نیاز به توجه به اقتضائات روز جامعه داریم.

او در پایان گفت: من هر روز به نمایشگاه آمدم. استقبال مردم خوب بود و کتاب‌ها هم پرفروش بوده است.

این فعال حوزه کودک در خصوص ایجاد علاقه‌مندی در کودکان برای خواندن کتاب عنوان کرد: بخشی از کم‌لطفی به این موضوع، به خود ما برمی‌گردد و ما بزرگ‌ترها باید این علاقه و توجه را ایجاد کنیم.

به گزارش ایبنا: نمایشگاه کتاب تهران ۱۴۰۳ با شعار «بخوانیم و بسازیم» ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت‌ماه در مصلای امام خمینی (ره) برگزار می‌شود. اطلاعات کامل نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران را اینجا بخوانید.

نظر شما