شناسهٔ خبر: 66708424 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

با عرضه بیش از ۱۶۰ عنوان کتاب از سوی انتشارات سوره مهر؛

خاطرات و زندگی‌نامه مهم‌ترین شخصیت‌های ایران مطرح شد/ تأملات نظری درباره متفکران دوره پساانقلابی

انتشارات سوره مهر در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ۱۶۰ عنوان کتاب تازه منتشر کرده است. «رضای انقلاب» و «برای تاریخ می‌گویم» از آثار مهم و جدید در حوزه خاطرات شخصیت‌های سیاسی و اجتماعی است. کتاب «نظریه تاریخی انقلاب اسلامی» به بررسی اندیشه متفکران مهم انقلاب اسلامی می‌پردازد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، انتشارات سوره مهر با حدود یک‌هزار کتاب در نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران حضور دارد. این ناشر بیش از ۱۶۰ عنوان کتاب تازه منتشر کرده است.

از جدیدترین کتاب‌های این ناشر در حوزه تاریخ و سیاست می‌توان به این موارد اشاره کرد: «رضای انقلاب»، نوشته سعید فخرزاده. این کتاب به زندگی و شرح حال یکی از دلباختگان فکری امام خمینی (ره)، حجت‌الاسلام حاج شیخ رضا مطلبی می‌پردازد که نقش موثری در انقلاب اسلامی داشته است. او روحانی اهل اصفهان است که قبل از انقلاب در محله‌ای آذری‌نشین، به عنوان امام جماعت مسجد فلاح که بعدها به مسجد جامع ابوذر تغییر نام داد، منصوب و مشغول فعالیت شد. با فعالیت‌های او مسجد ابوذر خیلی زود به پایگاه طرفداران امام و انقلاب تبدیل شد و پس از پیروزی انقلاب نقش مهمی را در انسجام نیروها و حفظ نشاط سیاسی در جنوب‌غرب تهران و حمایت از نظام در عرصه‌های مختلف بر عهده گرفت.

مجموعه سه‌جلدی، «برای تاریخ می‌گویم؛ خاطرات محسن رفیق‌دوست» تالیف سعید علامیان. این مجموعه درباره محسن رفیق‌دوست و خاطرات او است. جلد اول کتاب، خاطرات او از مقطع ورود حضرت امام خمینی (ره) در ۱۲ بهمن ۱۳۵۷ به بعد، تا سال ۱۳۶۸، جلد دوم در بردارنده خاطرات وقایع سال‌های ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۸ است و جلد سوم به بیان خاطرات سال های ۷۸ تا ۸۸ می پردازد. بخشی از خاطرات این جلد به خاطرات راوی درباره اتفاقات سال ۸۸ اختصاص دارد. این مجموعه به روش پرسش و پاسخ تدوین شده و سوالات مطرح‌شده از سوی نگارنده در آن با مطالعه دقیق آرشیو مطبوعات و خاطرات برخی از چهره‌های انقلابی حاصل شده است که جامعیت کتاب را دوچندان کرده است.

«نظریه تاریخی انقلاب اسلامی» با نویسندگی علیرضا بلیغ، محمد جمشیدی، میرحامد حری، محمود فروزبخش، محمدرضا قائمی‌نیک، اکبر محمدی و علی‌رضا مومن آرانی و به کوشش سجاد صفارهرندی نوشته شده است. در این اثر تلاش شده تا تأملات نظری شماری از متفکران مهم دوره پساانقلابی از جمله رضا داوری‌کیا، محمد مددپور، حسین کچویان، حمید پارسانیا، سید مهدی میرباقری، موسی نجفی و سید جواد طاهایی در قالب فصولی جداگانه به بحث گذاشته شود تا از خلال آن خطوط اصلی نظریه تاریخی انقلاب اسلامی برای مخاطب روشن شود.

مجموعه شخصیت‌های مانا از کتاب‌های مهم انشارات سوره مهر است؛ این مجموعه پژوهشی با هدف ارائه الگوهای موفق، به زندگی شخصیت‌های نیک‌نامی می‌پردازد که در عرصه دانش، فرهنگ، سیاست و اجتماع در ایران معاصر زیسته و درگذشته‌اند. این مجموعه که برای عموم مخاطبان به ویژه جوانان و دانشگاهیان تهیه شده، برآیند احساس ضرورتی است که در پهنه ارائه آثار دقیق و مستند از زندگانی افراد تأثیرگذار پدید آمده است. در این مجموعه آثاری چون «منوچهر ستوده»، «سیدحسن فاطمی»، «روح‌الله کمالوند»، «ستارخان»، «محمد بایندر»، «غلامرضا سعیدی»، «محمد فرزان»، «طاهره صفارزاده»، «سید جعفر شهیدی»، «عبدالحسین حائری»، «سید جعفر شهیدی»، «برادران نخجوانی»، «کاظم مدیرشانه‌چی» منتشر شده است. «عباسعلی عمید زنجانی» از جدیدترین کتاب‌های این مجموعه است.

سی و پنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از نوزدهم اردیبهشت ماه آغاز و تا روز بیست و نهم در محل مصلی امام خمینی (ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab.ir به صورت مجازی برگزار می‌شود.

اطلاعات کامل نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران را اینجا بخوانید.

نظر شما