شناسهٔ خبر: 66708420 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

با نگاهی به «خانه کتاب‌بازها»؛

خاطرات مادرانه چندین بانوی ایرانی بیان شد

نشست «خرده‌روایت‌های مادرانه با نگاهی به کتاب‌های «خانه کتاب‌بازها»، «پناهم باش»، «فکرشم نکن» و «مادر پروازی» با حضور معصومه امیرزاده، نویسنده کتاب «خانه کتاب‌بازها»، فائضه غفارحدادی، نویسنده و منصوره مصطفی‌زاده، کارشناس کتاب کودک در کوشک کتاب برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا کتاب‌های «فکرشم نکن» و «پناهم باش» از نشر معارف در این نشست مورد بررسی قرار گرفت.

کتاب «فکرشم نکن» درباره مادرانی است که سه فرزند دارند و دوست دارند فعالیت‌های اجتماعی خود را همچنان ادامه دهند. خاطرات ریز و درشت ۱۶ نویسنده از تجربه زیسته مادرانه آنها در این کتاب گردآوری شده است. در واقع این کتاب حکایت تلاش و پشتکار زنانی است که می‌خواهند قاب عکس زندگی‌شان را بزرگ‌تر کنند.

کتاب «پناهم باش» مربوط به مادرانی است که می‌خواستند بچه‌های خود را سقط کنند و برخی از آنها درگیر مشکلات پزشکی و سلامتی بودند و برخی دیگر هیچ مشکلی از نظر سلامتی نداشتند و در نهایت از سقط جنین خود منصرف شدند و خیر و برکتی را که در زندگی پس از تولد فرزند خود دریافت کردند، بیان کردند.

کتاب «مادر پروازی» از نشر شهید کاظمی روانه بازار کتاب شده است. این کتاب روایت مادرانی است که مشکلاتی داشتند و به دلیل فعالیت‌های شغلی و اجتماعی خود مایل نبودند مسئولیت مادری را بر عهده بگیرند و به اصطلاح پاگیر مادر شدن شوند. در این کتاب خاطرات مادرانه چندین بانوی ایرانی از تلخی‌ها و شیرینی‌های به دنیا آمدن فرزندانشان گردآوری شده است.

در ادامه کتاب «خانه کتاب‌بازها» رونمایی شد. این کتاب نوشته معصومه امیرزاده به‌عنوان مادری کتابخوان است. او تجربه زیسته خود را با توجه به اتفاق‌های زندگی به رشته تحریر درآورده است و در این کتاب نسخه‌ای برای کتابخوان شدن کودکان ارائه کرده و تجربه مادری خود برای سه فرزندش را بیان کرده است.

کتاب «خانه کتاب‌بازها» بیانگر دغدغه نویسنده در موضوع کتابخوان‌شدن بچه‌هاست. انتشارات مهرستان این کتاب را در سال ۱۴۰۳ منتشر کرده است.

معصومه امیرزاده، نویسنده کتاب «خانه کتاب‌بازها» در ابتدای صحبت‌هایش به کتاب‌خوانی خود از کودکی اشاره کرد و گفت: از کودکی با کتاب‌های پدربزرگم کتابخوان شدم، این کتاب فصل‌هایی با عنوان «مادری» و «کودکی» دارد و راهنمایی کاربردی برای تربیت کودک کتابخوان است و سعی کردم ایران شمول باشد و در نوشتن آن به مبانی و منابع روانشناسی توجه داشتم.

وی افزود: سعی کردم که کتاب را به صورت تالیفی و نه تدوینی برگرفته از تجربه‌های مادرانه بنویسم تا محصولی فراهم شود که مادران از جنینی تا ۹ سالگی بتوانند برای کتابخوان شدن کودکشان کار کنند.

فائزه غفار حدادی، نویسنده درباره کتاب «خانه کتاب‌بازها» نیز بیان کرد: استفاده از تجربه مادران دیگر در تربیت کودک بسیار مهم است، اما هر انسان نسخه واحدی از خودش است. ما باید تجارب دیگران را نسبت به فرزند خودمان متناسب و بعد از آنها استفاده کنیم. کتاب «خانه کتاب‌بازها» از نظر انتقال تجربه‎‌های مادرانه بسیار مفید است و از این دست کتاب‌ها بسیار مفید است، اما باید حواسمان به این مهم جمع باشد که لازم نیست این تجربه‌ها را در زندگی خودمان پیاده کنیم.

وی افزود: می‌توانیم کتاب‌های تجارب مادرانه را بخوانیم و نسخه خودمان را برای تربیت فرزند خودمان بسازیم.

منصوره مصطفی‌زاده، کارشناس کتاب کودک هم درباره کتاب «خانه کتاب‌بازها» گفت: این کتاب را قبل از چاپ خواندم، تجارب بسیار خوبی است. خصوصیت ویژه آن این بود که فقط جست‌وجو در وب و منابع مربوط نبود، بلکه تجربه شخصی مبنای نگارش کتاب است. نویسنده علم و تجربه را به شکل همزمان آورده است.

به گزارش ایبنا، سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت (۱۴۰۳) در محل مصلی امام خمینی(ره) به شکل حضوری برگزار می‌شود و سامانه ketab.ir فضای مجازی نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ است.

اطلاعات کامل نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران را اینجا بخوانید.

نظر شما