شناسهٔ خبر: 66707569 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

پوتین: جهان چندقطبی خواهد شد و بهتر است سلطه‌گران به آن تن دهند

رئیس جمهور روسیه با بیان اینکه پکن و مسکو برای تشکیل جهان چند قطبی مصمم هستند، گفت بهتر است سلطه‌گران جهان به صورت مسالمت‌آمیز به این تغییر تن دهند.

صاحب‌خبر -

جوان آنلاین: «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه که به چین رفته است، گفت پکن و مسکو مصمم هستند که از تشکیل یک جهان چند قطبی حمایت کنند، اما در این مسیر همه باید امتیازاتی بدهند.

به گزارش ایسنا، او در یک نشست خبری پس از سفر به چین گفت: ما باید از جهان چند قطبی در حال ظهور حمایت کنیم. ضروریست کسانی که سعی دارند سلطه خود بر تصمیم‌گیری‌ها در تمامی امور را حفظ کنند، این را بدانند که مسالمت آمیز بودن این فرایند (تشکیل جهان چند قطبی) به رفتار آنها بستگی دارد.

رئیس‌جمهور روسیه همچنین گفت این کشور فعلاً در مورد به دست گرفتن کنترل شهر خارکیف تصمیم‌گیری نکرده است.

او در این نشست خبری درباره تصمیم روسیه برای خارکیف گفت: «در مورد خارکیف هنوز چنین تصمیمی وجود ندارد.»

پوتین گفت، روسیه در حال پیشروی در خارکیف است و نیروهای مسلح این کشور با تبعیت کامل از نقشه‌های جنگی هر روز به پیش می‌روند.

رئیس جمهور روسیه همچنین گفت چین و روسیه دیدگاه‌های خود را در مورد راه‌های توسعه ملی دارند، راه‌هایی که بر اصول سازنده‌بودن و صلح متمرکز است: چین و روسیه بخش مهمی از تمدن مدرن هستند و ما در مورد راه‌های توسعه، نظرات خود را داریم. این توسعه بر تمامی شرکا در جهان تاثیر خواهد گذاشت. ما باور داریم این توسعه باید سازنده باشد. وقوع آن ضروریست و باید نه‌تنها منافع خود، بلکه منافع تمام شرکای جامعه بین‌المللی را لحاظ کنیم.

علاوه بر این، رئیس‌جمهور روسیه با اشاره به اینکه نظم جهانی چند قطبی جدید در حال ظهور است، گفت: «شکی نیست که این نظم جهانی دارد در مقابل چشمان ما شکل می‌گیرد و جهان دارد چند قطبی می‌شود. فکر می‌کنم همه این را به خوبی می‌دانند و از آن آگاه هستند.»

رئیس‌جمهور روسیه همچنین گفت ممنوعیت‌های مختلفی که بر کالاهای روسیه و چین وضع شده، منجر به افزایش تورم در ایالات متحده خواهد شد.

او گفت: «آنها تحریم‌هایی را علیه برخی از کالاها وضع کردند. نتیجه چه خواهد شد؟ تورم در آمریکا؛ چون سعی می‌کنند کالاها را خودشان تولید کنند، با حقوقی که به کارکنانشان می‌دهند، قیمت بالای فلز و انرژی گران‌قیمت. نتیجه همین است.»

پوتین گفت، افزایش تعرفه‌های گمرکی که آمریکا علیه خودروهای برقی چین وضع کرده یک عامل جنگ اقتصادی است و این مبارزه‌ای ناعادلانه است.

پوتین گفت: «آنها رقبای خود را از بین می‌برند که در این مورد، بحث رقبای چینی است. به رقبای خود اجازه ورود به بازارها را نمی‌دهند. در اروپا هم اوضاع همین است.»

رئیس‌جمهور روسیه همچنین گفت مشکلات موجود در انتقال پول، مانعی برای رشد تجارت بین روسیه و چین است.

پوتین همچنین با اشاره به حملات هوایی اوکراین به مناطق مسکونی در شهر بلگورود روسیه، گفت مسکو ناچار خواهد بود برای توقف این حملات یک منطقه حائل ایجاد کند.

پوتین گفت: «آنها دارند مرکز شهر را، مناطق مسکونی را بمباران می‌کنند. من علناً گفته‌ام که اگر این وضع ادامه داشته باشد، ناچار هستیم یک منطقه حائل ایجاد کنیم.»

او همچنین گفت توافق‌هایی که در استانبول بر سر اوکراین حاصل شد، باید اجرایی شوند و مبنای تمام مذاکرات احتمالی صلح باشند.

رئیس جمهور روسیه گفت: «این سند هنوز به امضا نرسیده و مشکلات زیادی دارد، مشکلاتی در مورد تضمین امنیت اوکراین. آن را به نحوی نوشته‌اند که هنوز باید درباره‌اش فکر کنیم، اما به طور کلی پایه و اساس، همین سند است.»

او بار دیگر گفت روسیه برای شرکت در مذاکرات صلح اوکراین آماده است، اما به کنفرانس صلح سوئیس دعوت نشده است.

پوتین با بیان اینکه روسیه درباره چیزی که از آن آگاهی ندارد، نظر نمی‌دهد، تاکید کرد هر تلاشی برای تحمیل خواسته‌های غرب در مذاکره بر روسیه با شکست مواجه خواهد شد، همانطور که تلاش‌های این بلوک قدرت برای تحمیل یک شکست استراتژیک به مسکو در جنگ شکست خورده است.

وی همچنین با بیان اینکه نهادهای ورزشی بین‌المللی پول را اولویت اول خود قرار داده‌اند، گفت: «امروز مقامات ورزشی بین‌المللی اصول منشور المپیک را نقض می‌کنند، آنها ورزش را سیاسی کردند و این غیر قابل پذیرش است.»

نظر شما