شناسهٔ خبر: 66707552 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

بانکی‌پور: سیر نزولی جمعیت در کل کشور متوقف شد

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه سیر نزولی جمعیت در کل کشور متوقف شد، گفت: برای اینکه از سیاه چاله جمعیت خارج شویم باید الگوی سه، چهار و پنج فرزندی رواج یابد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، امیر حسین بانکی پور در رویداد ملی جوانی جمعیت (ویژه طلاب و مبلغین گروه های تبلیغی برادر و خواهر) که با عنوان «هر فرزند، هدیه ای از بهشت» در سالن همایش‌های باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد، اظهار داشت: زمانی که قانون جمعیت تصویب شد بسیای از افراد نگاه مثبتی به آن نداشتند و برخی نیز از همان ماه های ابتدایی شروع به تمسخر کردند که قانون نتیجه نداده است.

وی با بیان اینکه تغییر رفتار اجتماعی بسیار دشوار است، تصریح کرد: جامعه‌ای که 30 سال به دنبال فرزند کمتر بوده است و همه امور از ساختار حقوق دستمزد گرفته تا ساختارهای آموزشی، الگوی مسکن، بیمه و... برای این امر تنظیم شده بوده است، تغییر دیدگاه آن بسیار دشوار است.

نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بر اساس آماری که در روزهای اخیر توسط ثبت احوال و وزارت بهداشت منتشر شده اتفاقات مبارکی رخ داده است؛ گفت: از سال 1394 نرخ باوری هر ساله کاهشی بوده است و بیش از 20 درصد کاهش داشته است اما بر اساس آمار ثبت احوال در 15 استان نرخ باروی افزایشی شده است و در کل کشور نیز سیر نزولی جمعیت متوقف شده است.

وی بیان کرد: در زمان شروع کار مجلس بر اساس آمار 170 هزار موالید کاهش داشته است اما امروز 17 هزار موالید کم شده است این در حالی است که مادران در حال کم شدن هستند.

بانکی پور افزود: بیشترین آمار ولادت‌ها از مادران 25 تا 40 ساله است و مادران 25 تا 40 سال در 10 سال گذشته حدود دو و نیم میلیون کم شدند که این امر نتیجه برنامه تنظیم خانواده در 30 سال گذشته است.

وی با بیان اینکه در حالی که مادران ما در این بازه سنی کم شدند توانستیم جلوی سقوط آزاد جمعیت را بگیریم، اضافه کرد: در دو سال اخیر که اوج مشکلات اقتصادی بوده است و سرمایه اجتماعی نیز کاهش یافته است به لطف خداوند تغییر رفتار جمعیت شروع شده است.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: برای اینکه از سیاه چاله جمعیت خارج شویم باید الگوی سه، چهار و پنج فرزندی رواج یابد. آمارها نشان می دهد الگوی سه و چهار فرزندی رشد داشته است.

وی بیان کرد: بیشترین آمار باروری بین سنین 25 تا 40 سال است در حالی ک باید بین باید 20 تا 25 سال باشد و خوشبختانه این الگو در این سال‌ها تغییر کرده است. در گذشته بیان می شد که مادران بالای 35 سال بچه دار نشوند در حالی که اکنون در برخی از استان ها بیشترین آمار ولادت برای مادران 35 سال تا 40 سال است.

بانکی پور یادآور شد: آمارها نشان می‌دهد که تلاش های تبلیغی به سرانجام رسیده است البته این آمار برای ما مطلوب نیست اما نشان می‌دهد که تلاش ها مثمر ثمر بوده است.

وی گفت: بدترین امری که در عرصه‌های فرهنگی و ارزشی به مدیران، متدین‌ها، مبلیغین و فعالان فرهنگی الغا می کنند این است که هرچه از فرهنگ از دست دادید برگشت ناپذیر است و مراقب باشید بیشتر از آن از دست ندهید و این دیدگاه در بین مدیران سبب شده بود که بودجه‌ای اختصاص ندهند زیرا بیان کی کردند که برگشت ناپذیر است و این درحالی است که آمارها نشان می‌دهد که این امر برگشت پذیر است.

نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تا کنون نیمی از قانون اجرا شده است اما توانستیم نتیجه بگیریم، ادامه داد: موانع متعددی بر سر راه تصویب قانون جوانی جمعیت بود برای مثال با مساله غربالگری مخالفت های فراوانی می‌شد همچنین زمین برای راه و شهرسازی اهمیت زیادی دارد؛ اما خوشبختانه تاکنون به 80 هزار نفر زمین اعطا شده است که ارزشی حدودی 80 هزار میلیارد دارد.

وی افزود: در زمینه خودرو مادران نیز سنگ اندازی های فراوانی صورت گرفت اما تاکنون 250 هزار خودرو به مادران اعطا شده است که با توجه به تفاوت قیمت آن 100 هزار میلیارد تومان به مادران کمک شده است.

بانکی پور بیان کرد: در 40 سال گذشته بودجه هایی که برای حمایت از مادران و خانواده تخصیص داده شده است سه هزار میلیاد هم نیست اما در این دو سال 180 هزار میلیارد کمک شده است و این 60 برابر است.

وی با بیان اینکه 205 هزار میلیارد تومان وام ازدواج و فرزندآوری توسط بانک‌ها داده است، اضافه کرد: در دو- سه سال اخیر دو و نیم میلیون جوان وام ازدواج گرفتند همچنین در این چهار سال، وام ازدواج را از 3 میلیون به 300 میلیون و 350 میلیون رساندیم که حدود 10 تا 12 برابر شده است.

وی گفت: وام فرزندآوری برای اولین بار وارد نظام بانکی کشور شد و برای فرزند اول 40 میلیون تومان و فرزند پنجم 200 میلیون تومان وام با تنفس شش ماهه پرداخت می‌شود و تا امروز حدود یک و نیم میلیون نفر وام فرزندآوری را دریافت کردند و 300 هزار نفر هنوز وامشان را دریافت نکردند.

نماینده مجلس شورای اسلامی بیان کرد: هزینه درمان ناباروری در بخش دولتی 90 درصد و در بخش خصوصی 50 درصد توسط بیمه پرداخت می‌شود. همچنین درمان ناباروری در بیمارستان‌های تامین اجتماعی به صورت رایگان انجام می شود.

وی تاکید کرد: کسانی که از سال 1400 اقدام به درمان ناباروری کردند و هزینه بیمه آن‌ها پرداخت نشده است می توانند به بخش خسارت بیمه مراجعه کنند و پرداخت آن انجام می‌شود.

بانکی پور گفت: در دو سال اخیر حق اولاد حقوق‌ها 8 برابر شده است در حالی که حقوق کارمندان سه تا 20 درصد اضافه شده است که این افزایش کمتر از 100 درصد است اما حق اولاد آن‌ها 800 برابر شده است و حق تاهل نیز سه برابر شده است

وی با بیان اینکه در قانون برای مدیران متخلف، مجازات پیش بینی شده است، گفت: دو سال اول اجرای قانون صرف تعامل با مدیران شده است و اکنون مدیری نیست که از قانون اطلاع نداشته باشد به همین خاطر امسال مطالبه گری سختی از مدیران متخلف خواهیم داشت.

نماینده مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در گذشته به مبلغان توصیه می‌شد که در تبلیغ برای عموم مردم و دانشجویان سخنرانی کنید اما به شما توصیه می کنم در تبلیغاتی که به مناطق مختلف دارید برای بهورزان و مراقبان سلامت و بهداشت جلسه‌ای ویژه داشته باشید؛ زیرا موثرترین فرد در فرزندآوری و عدم فرزند آوری هستند.

وی در رابطه با لایحه عفاف و حجاب گفت: این لایحه ایرادات جدی داشت اما این ایرادات اصلاح شده است. این لایجه گنجینه‌ای از جواهرات است. در دو سال اخیر ضربه بزرگی در زمینه عفاف و حجاب خورد اما اگر این ضربه‌ها مقدمه‌ای بود که این لایحه تصویب شود بازی را بردیم، زیرا در گذشته نمی‌توانستیم این موارد را تصویب کنیم چون زمینه اجتماعی برای آن نبود.

بانکی پور تصریح کرد: انتقادات به لایحه عفاف و حجاب سه دسته است، دسته اول انتقاداتی است که اصلاح شده است و اصلا وجود ندارد، دسته دوم انتقاداتی درست بوده است که در این دوره اصلاح شده است اما دسته سوم انتقاداتی اختلافی است.

وی عنوان کرد: بین افرادی که بیان می کنند که باید محکم برخورد شود دو دیدگاه وجود دارد. گروه اول بیان می کنند پلیس باید هرکسی بی حجاب است بازداشت کند. اما گروه دوم بیان می‌کنند که پلیس باید موارد خاص را بازداشت کند و سایرین جریمه بازدارنده داشته باشند تا سطح جامعه جاهل از معاند جدا شود و با آن ها برخورد شود.

نظر شما