شناسهٔ خبر: 66707440 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

رئیس سازمان ملی استاندارد خبر داد؛

آمادگی سازمان استاندارد برای ارائه گواهی در حوزه چاپ و نشر

رئیس سازمان ملی استاندارد با اشاره به تایید گواهی استاندارد ایران در کشورهای دیگر گفت: این آمادگی وجود دارد که در حوزه چاپ و نشر گواهی‌های مرکز ملی تعیین صلاحیت به زیرمجموعه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اعطا شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا مهدی اسلام‌پناه، جمعه (۲۸ اردیبهشت) در دیدار با یاسر احمدوند، رئیس نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ با بیان اینکه از این پس تأییدیه کیفی آزمایشگاه‌ها، شرکت‌های بازرسی و همچنین نهادهای گواهی‌کننده، اعتبار جهانی خواهد داشت، افزود: با این تأییدیه از هزینه‌های اضافی برای صادرکنندگان و خروج ارز پیشگیری می‌شود؛ همچنین ارزیابی کالاهای ورودی به ایران، مورد تأیید کشورهای دیگر خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه این تاییدیه جهانی ۲۰ میلیارد دلار اقتصاد ایران را تحت تاثیر قرار می‌دهد، افزود: این دستاورد بزرگ فنی و تجاری است که دسترسی بدون محدودیت به بازارهای جهانی را رقم می‌زند و موجب اطمینان و اعتماد کامل مصرف کننده‌ها در کشورهای مختلف دنیا است.

رئیس سازمان ملی استاندارد صرفه‌جویی قابل توجه در اتلاف وقت و هزینه را از دیگر دستاوردهای این طرح دانست و افزود: این آمادگی در سازمان وجود دارد که در حوزه نشر و چاپ، گواهی‌های مرکز ملی تعیین صلاحیت ایران را به مجموعه موسسات وزارت ارشاد اعطا شوند.

اسلام‌پناه با بیان اینکه این گواهی‌ها می‌توانند در استانداردهای سری ۱۷ هزار در دامنه ممیزی و صحه‌گذاری نشر اعطا شود، افزود: این گواهی‌ها موجب خواهد شد که ارزش چاپ و نشر کتاب برای ناشران افزایش پیدا کند این گواهی همه جای دنیا قابل استفاده خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه کیفیت‌ها و استانداردها باید به‌طور مستمر مورد توجه قرار گیرد تا شایستگی‌ها استمرار داشته باشد، افزود: برای کالاها و محصولات فرهنگی نیز این گواهی‌ها می‌توانند اعطا شوند.

احمدوند نیز در این دیدار، گزارشی از روند برگزاری نمایشگاه بیان کرد و از آمادگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای همکاری‌های بیشتر با سازمان استاندارد خبر داد.

نظر شما