شناسهٔ خبر: 66707435 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

اجرای ۱۲۶۰ طرح زمین شناسی و اکتشافی تا پایان برنامه هفتم

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی، فناوری اطلاعات و بودجه سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی گفت: ۱۲۶۰ طرح زمین شناسی و اکتشافی در مقیاس یک ۵۰ هزارم تا پایان برنامه هفتم اجرایی می‌شود.

صاحب‌خبر -

رضا جدیدی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار تحریریه معدن و صنایع معدنی خبرگزاری صدا و سیما، درباره روند تولید اطلاعات پایه زمین شناسی و اکتشافات معدنی افزود: روند تولید اطلاعات پایه در کشور مستمر است، اما آنچه که به تولید این اطلاعات استمرار می‌دهد، پایه مقایس آنهاست.

<div id="video-display-embed-code_11123438"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/4236692/11123438?width=600&height=350"></script></div>

وی گفت: ما در یک مقطعی در سازمان زمین شناسی از کوچکترین مقایس مثل یک میلیونیوم شروع کردیم، نقشه یک میلیونیوم ایران تهیه شد، بعد از آن به سرغ یک دویست و پنجاه هزارم آمدیم که نقشه زمین شناسی یک دویست و پنجاه هزارم کل ایران نیز تهیه شد.
مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی، فناوری اطلاعات و بودجه سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی گفت: همچنین در مقیاس یکصد هزارم نیز نقشه‌های زمین شناسی و نقشه‌های ژئو شیمایی در مناطق اولویت دار تهیه شده است.
وی با بیان اینکه بعد از یکصد هزارم، به سراغ مقیاس یک ۵۰ هزارم رفتیم افزود: البته در یک مقطع کوچکی، مقایس یک ۲۵ هزارم کاربردی تهیه شده است که تهیه این مقیاس بسیار سفارشی بود.
جدیدی با بیان اینکه ما از ابتدای دولت سیزدهم یعنی از سال ۱۴۰۰ به مقایس حاکمیتی یک ۵۰ هزارم روی آوردیم گفت: در واقع برای کل کشور لایه‌های زمین شناسی و اکتشاف جدید در مقیاس یک ۵۰ هزارم زمین شناسی، یک ۵۰ هزارم ژئو شیمی و یک ۵۰ هزارم زمین شناسی اقتصادی تعریف شده است.
وی افزود: از طرفی طرح تحول دریایی را شروع کردیم که برای لایه‌های دریایی، یک ۵۰ هزارم رسوب شناسی، یک ۵۰ هزارم ژئومورفولوژی، یک ۵۰ هزارم ژئو شیمی و آلاینده‌های زیست محیطی در پهنه‌های شمالی و جنوبی کشور و پهنه‌های ساحلی و دریایی اطلاعات پایه تولید کرده ایم که برنامه ریزی این نظام تولید اطلاعات پایه کشور مشخص است.
مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی، فناوری اطلاعات و بودجه سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی گفت: ما با طرح تحول سعی کردیم دقت اطلاعات را بالا ببریم، فرایندش را به شدت کاهش بدهیم که از حدود ۳۶ ماه به ۱۲ تا ۱۶ ماه رساندیم که مدت زمان فرایند را به یک سوم کاهش دادیم.
وی افزود: در این فرایند هرچی اطلاعات دقیق‌تر باشد، مخاطرات سرمایه گذاری و ورود بخش خصوصی و غیردولتی به فرایند‌های اکتشاف و معدن کاری و بحث‌های عمرانی و زیرساختی و جانمایی‌های شهری یا سازه‌های بزرگ کشور ایمن‌تر می‌شود، خطرپذیری ورود سرمایه گذار نیز بسیار کاهش پیدا می‌کند.

<div id="video-display-embed-code_11123445"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/4236692/11123445?width=600&height=350"></script></div>

جدیدی با بیان اینکه در برنامه هفتم پیشرفت قرار بر این است که ۴۲۰ سلول اطلاعاتی کشور با مقیاس یک ۵۰ هزارم مورد پیمایش قرار گیرد گفت: ما در کشور چیزی حدود ۲ هزار و ۴۰۰، ۵۰۰ سلول اطلاعاتی یک ۵۰ هزار داریم که در اولویت نخست قرار بر این است که ۴۲۰ سلول اطلاعاتی مورد پیمایش قرار بگیرد، یعنی ۴۲۰ نقشه زمین شناسی، ۴۲۰ نقش ژئو شیمایی و ۴۲۰ نقشه زمین شناسی اقتصادی طی ۵ سال اتفاق بیفتد چیزی که در سازمان زمین شناسی و تاریخ سازمان زمین شناسی در واقع این حجم از تولید اطلاعات بی سابقه بوده است.
وی با بیان اینکه تولید این حجم از اطلاعات یعنی اینکه ۱۲۶۰ طرح زمین شناسی و اکتشافی قرار است اجرا شود افزود: مدل اجرای این طرح‌ها همان طرح تحول زمین شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی است که تقریبا دو سال و نیم از آن می‌گذرد.
مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی، فناوری اطلاعات و بودجه سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی با بیان اینکه پیشرفت فیزیکی که ما در این طرح داشتیم، چیزی حدود ۲۵ درصد بوده است ادامه داد: از ۱۲۶۰ طرح تاکنون چیزی حدود ۳۰۰ طرح پایان یافته و نقشه‌های آن منتشر شده و در اختیار وزارت صنعت معدن و تجارت قرار گرفته است.
جدیدی با بیان اینکه برنامه ما برای تکمیل ۱۲۶۰ طرح پایان برنامه ۵ سال هفتم است گفت: البته این نیازمند پشتیبانی هدفمند نظام برنامه ریزی کشور در حوزه تامین منابع مالی و منابع انسانی است و این ظرفیت تخصصی و وجود متخصصین، سخت افزار، نرم افزار و مغز افزار در سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی وجود دارد البته این مسیر را ما با مشارکت مردم و بخش خصوصی و دانشگاه ها، شرکت‌های مهندسین مشاور و شرکت‌های دانش بنیان انجام می‌دهیم.
وی افزود: یکسری از طرح‌ها به صورت آمانی و یکسری از طرح‌ها نیز به صورت پیمانی با نظارت سازمان زمین شناسی است امیدواریم این کار در زمان خودش به اتمام برسد و یک تحول بزرگ در زمینه اطلاعات پایه زمین شناسی و اکتشافی در کشور.
گفتنی است: ژئومورفولوژی (Geomorphology) یا زمین ریخت شناسی که علم مطالعه نظامند و بین رشته‌ای فرایند‌های درونی و بیرونی کره زمین است.

نظر شما