شناسهٔ خبر: 66707296 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: انتخاب | لینک خبر

سعید سوزنگر، کارشناس شبکه و امنیت، در گفت‌وگو با «انتخاب»:

ما در یکسال و نیم گذشته با اختلالات عمدی روی پلتفرم‌های مختلف مواجه بوده ایم / فیلترینگ ما از چین گسترده‌تر است / فیلترینگ آنقدر هزینه به دولت تحمیل می کند که در مقطعی دیگر نمی‌تواند آن را ادامه دهد

سعید سوزنگر، کارشناس شبکه و امنیت، درباره اختلال های اینترنت در چند ماه اخیر گفت: ما در یکسال و نیم گذشته اختلالات عمدی روی پلتفرم‌های مختلف داشتیم. مثلاً اختلالات عمدی و ارتباطات ناشناس در سطح کل شبکه وجود داشته است. هر جا هر ترافیکی را درست تشخیص ندادیم که محتوای آن چیست، این‌ها اختلالات عمدی ایجاد می‌کنند. مثلاً شما به محض اینکه با وی پی ان فایلی را دانلود می‌کنید، با سرعت خوب شروع می‌شود و پس از 5 ثانیه کاهش پیدا می‌کند. عدم تناسب توسعه شبکه داخلی، متناسب با شبکه بین‌الملل هم در این کاهش سرعت اثر دارد.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بحران اینترنت روز به روز جدی تر می شود و مسئولین این امر نیز با پیچیده تر کردن فیلترینگ، هزینه ای بر دست خود و ملت می گذارند. در حالیکه دسترسی به شبکه های فیلترشدن کماکان ادامه دارد اما تنها اتفاقی که رخ داده افزایش هزینه های دولت و ملت و کاهش سطح امنیت شبکه بوده است.

سعید سوزنگر، کارشناس شبکه و امنیت، درباره اختلال های اینترنت در چند ماه اخیر به «انتخاب» گفت: ما در یکسال و نیم گذشته اختلالات عمدی روی پلتفرم‌های مختلف داشتیم. مثلاً اختلالات عمدی و ارتباطات ناشناس در سطح کل شبکه وجود داشته است. هر جا هر ترافیکی را درست تشخیص ندادیم که محتوای آن چیست، این‌ها اختلالات عمدی ایجاد می‌کنند. مثلاً شما به محض اینکه با وی پی ان فایلی را دانلود می‌کنید، با سرعت خوب شروع می‌شود و پس از 5 ثانیه کاهش پیدا می‌کند. عدم تناسب توسعه شبکه داخلی، متناسب با شبکه بین‌الملل هم در این کاهش سرعت اثر دارد. البته توسعه شبکه داخلی اتفاق خوبیست اما به شرط اینکه از شبکه بین‌الملل جدا نباشد. این نگاه اشتباهی است که اینترنت را یک سرویس بر بستر شبکه بدانیم. الان شبکه را تا 5g گسترش می‌دهیم و با کنترل‌هایی که می گذاریم اثری از آن برای مردم نمایان نمی شود.اینترنت یک شبکه کاملاً آزاد است که باید ما را به شاهراه جهانی برساند.

وی در ادامه در رابطه با خطرات امنیتی فیلترشکن ها اشاره کرد: من بار‌ها اشاره کردم، اگر بخواهیم دنیای امنی داشته باشیم دو مؤلفه می‌خواهد. اول رفع تحریم و دوم رفع فیلترینگ؛ من نمی‌توانم برای تحریم‌ها کاری کنم اما اگر فیلترینگ نباشد، شرکت‌ها می‌توانند ارتباطات خودشان را تا حد زیادی ایمن کنند. وقتی یک چالش در سیستم من رخ می‌دهد، به حداقلی‌ترین حالت ممکن امنیت را کاهش می‌دهم. ما زمانیکه از پروتکل‌های رمزنگاری و ابزار‌های امنیتی بیشتر استفاده می‌کنیم، سیستم فیلترینگ بیشتر ارتباطات ما را قطع می‌کند. در نتیجه تمام ابزار‌هایی را که خودم برای امنیت شبکه ایجاد کرده‌ام را غیرفعال می‌کنم.

او افزود: امنیت کاربر با فیلترشکن به خطر می‌افتد؛ رفاه و سلامتی مردم هم به خطر می‌افتد. مردم با فیلترشکن آسیب روانی شدیدی دیده‌اند. مردم برای انجام یک کار عادی در اینترنت باید فیلترشکن را وصل و قطع کنند و از حقوق خود منع شده‌اند. تمام این کار‌ها برای جلوگیری از دسترسی به گردش آزاد اطلاعات هیچ است. دسترسی آزاد شهروندان از همه چیز مهم‌تر است و بزرگترین تهدید فیلترینگ است.

سوزنگر درباره پیچیده شدن فیلترینگ و پاسخگو نبودن آن به مرور زمان گفت: فیلترینگ ما از چین گسترده‌تر است. معماری فیلترینگ در ایران اینگونه نبود و بر اساس اینترنت نسبتاً آزاد ساخته شد. شرکت ارتباطات زیرساخت این حوزه را برعهده گرفت. تا زمانیکه دسترسی آزاد به اینترنت وجود داشته باشد، هر ابزار دور زدن فیلترشکن راه خود را پیدا می‌کند. شاید این هزینه برای شهروند از 100 هزار تومان فیلترشکن ماهانه به 150 هزار تومان برسد اما برای دولت از یک همت به پنج همت می‌رسد و آنقدر هزینه به دولت تحمیل می‌شود که نمی‌تواند آن را ادامه دهد. ما مردم کره شمالی نیستیم که به آن نقطه برسیم.

وی درباره اینترنت استارلینک گفت: این سبک اینترنت واقعیت دارد. اولین تست استارلینک در ایران را گرفتم و منتشر کردم، اما مسأله اینجاست که بخش روشنفکر جامعه می‌تواند راه خود را پیدا کند و سراغ این دسترسی‌ها برود اما اهمیتی ندارد. بزرگترین کاری که ما باید انجام دهیم، دسترسی عمومی به اینترنت است. آگاهی عمومی اهمیت دارد. من برای خودم تلاش نمی‌کنم، تلاش می‌کنم که مردم عادی به اینترنت دسترسی داشته باشند. استارلینک و حمایت‌های بین‌المللی یک شو تبلیغاتی است. خارجی‌ها دلشان برای ما نسوخته است. فیلترینگ راه به جایی نمی‌برد.

لینک کوتاه کپی لینک

نظر شما