شناسهٔ خبر: 66707148 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

افزایش ۵۶ درصدی اهدای عضو در خراسان جنوبی

اهدای عضو در خراسان جنوبی سال گذشته در مقایسه با سال ۱۴۰۱، ۵۶ درصد افزایش داشته است. اهدای عضو در خراسان جنوبی سال گذشته در مقایسه با سال ۱۴۰۱، ۵۶ درصد افزایش داشته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری برنا از خراسان جنوبی، سرپرست معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: در سال ١٤٠١ تعداد افراد دچار مرگ مغزی در استان که عضو اهدا کرده اند، ٩ اهداکننده بوده که در سال ۱۴۰۲ با رضایت خانواده‌های بیماران مرگ مغزی، تعداد اهداکنندگان به  ١٤ بیمار دچار مرگ مغزی رسید که  نسبت به ۱۴۰۱ حدود ٥٦ درصد افزایش دارد. 

دکتر محمدی فرد با بیان اینکه اهداکنندگان عضو در استان پارسال ۵ خانم و ۹ آقا بودند، افزود: اعضای اهدا شده از این افراد که اهل شهرهای  بیرجند، مود، قائن، نهبندان، طبس، فردوس، سرایان بودند، شامل قلب، کلیه، کبد، پانکرانس، قرنیه و پوست است.

وی با بیان اینکه تعداد موارد مرگ مغزی که به‌دلیل عدم رضایت خانواده‌ها به اهدای عضو منجر نشد در سال گذشته ٩ مورد بود، گفت: اگر این موارد به اهدای عضو منجر شده بود می‌توانست جان بیماران زیادی را نجات دهد.


سرپرست معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، مهمترین موضوع در اهدای عضو از افراد دچار مرگ مغزی را اخذ رضایت از خانواده‌ها دانست و گفت: هنوز برخی از خانواده ها، اطلاعات و آگاهی چندانی درباره تفاوت مرگ مغزی و «کُما» ندارند که لازم است آموزش‌های بیشتری در این زمینه در جامعه ارائه شود.


گفت: برخی از خانواده‌ها خواهان معرفی افراد گیرنده عضو اهدایی هستند درحالیکه طبق قانون نمی‌توان نام و هویت آنها را اعلام کرد.


وی درباره جایگاه خراسان جنوبی در شاخص اهدای عضو در کشور، افزود: ما با توجه به جمعیت استان، از این نظر هنوز جای کار زیادی داریم.


سرپرست معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه اعضای قابل اهدا از فرد دچار مرگ مغزی شامل قلب، ریه‌ها، کبد، روده‌ها، لوزالمعده (پانکراس) و کُلیه‌هاست گفت: علاوه بر این، برخی از بافت‌های بدن از جمله پوست، قرنیه، تاندون، غُضروف، استخوان و دریچه قلب نیز قابل پیوند است.


مهیار محمدی فرد افزود: از ابتدای  امسال هم سه مورد اهدا عضو که ٢ نفر ساکن فردوس و یک مورد ساکن طبس بودند انجام شده است .

 

انتهای پیام

خبرنگار:مرضیه شهریاری

نظر شما