شناسهٔ خبر: 66707145 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

در این محور بزرگراهی تهران ۹ کیلومتر گردش های اضافی کم می شود | بهره برداری از این پل چپ گرد بار ترافیک چمران را کاهش می دهد

دسترسی بزرگراه شهید همت غرب از بزرگراه‌ شهید چمران شمال ۲۹ اردیبهشت با حضور مدیران شهری افتتاح می شود.

صاحب‌خبر -

همشهری- زینب زینال زاده: کاهش بار ترافیک و گردش‌های اضافی، مواردی که امروز (۲۹ اردیبهشت) با بهره برداری از دسترسی بزرگراه شهید همت غرب از بزرگراه شهید چمران شمال، در قالب پویش امید و افتخار محقق می شوند. این محورهای بزرگراهی از شریان های اصلی پایتخت محسوب می شوند و نبود نقطه اتصال و دسترسی مناسب (پل چپ گرد) علاوه بر افزایش بار ترافیک در هر دو محور بزرگراهی سبب افزایش گردش های اضافی و در نتیجه افزایش مصرف سوخت و آلودگی هوای تهران می شد. اکنون با ایجاد دسترسی مناسب مدیران شهری معتقدند که حدود ۹ کیلومتر از گردش های اضافی کاسته می شود و شهروندان در مدت زمان کوتاهی می توانند مسیر مورد نظر را در محورهای بزرگراهی شهید چمران و شهید همت طی کنند.

بهبود شبکه های بزرگراهی

بهمن ۱۴۰۱ بود که مهدی صالحی شهردار منطقه ۲ از احداث یک پل چپ گرد در مسیر شمال بزرگراه شهید چمران به بزرگراه همت (غرب) در راستای کاهش بار ترافیکی خبر داد. براساس گفته های او مقرر شد این کار در راستای بهبود کارکرد شبکه بزرگراهی و کاهش بار ترافیکی با احداث یک پل چپ گرد انجام و دو بزرگراه (شمال بزرگراه شهید چمران به غرب بزرگراه شهید همت) به هم متصل شوند.

دسترسی از طریق معابر غیر مجاور

بنا به گفته ها شهردار منطقه ۲ سالها دسترسی بزرگراه شهید چمران به همت غرب از طریق معابر غیر مجاور از جمله بلوارهای ملاصدرا و شیخ بهایی جنوب و با رفت و برگشت تا تقاطع بزرگراه آیت الله هاشمی رفسنجانی صورت می گرفت. همین امر سبب گردش های اضافی و افزایش بار ترافیک می شد که با احداث رمپ و ایجاد دسترسی مستقیم قطعا طی مسیر در مدت زمان کوتاهی انجام خواهد شد.

جابه جایی درختان معارض

اجرای پروژه دسترسی بزرگراه شهید چمران شمال به بزرگراه شهید همت غرب، به دلیل وجود درختان معارض طولانی شد. چرا که مدیریت شهری برنامه ای برای قطع درختان نداشت و می بایست آنها جابه جا می شدند که پس از دریافت مجوز از کمیسیون ماده ۷ این کار در زمان مناسب و با هماهنگی سازمان بوستان ها و فضای سبز شهر تهران انجام شد.

بهره برداری پیش از خرداد

۱۷ اردیبهشت امسال بود که هادی حق بین معاون فنی و عمران شهردار تهران از پروژه دسترسی بزرگراه شهید همت غرب از بزرگراه شهید چمران شمال بازدید کرد که گفت که این پروژه ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و پیش بینی می شود خرداد ماه افتتاح شود. مدیریت شهری با پیگیری شبانه روز موفق شد پروژه را زودتر از خرداد ماه بهره برداری و زیر بار ترافیک ببرد.

ایجاد دسترسی با پل چپ گرد

تقاضای بالای دسترسی از بزرگراه شهید چمران به غرب بزرگراه شهید همت، منجر به ایجاد گلوگاه ترافیکی می شد و در بسیاری از موارد بار ترافیک به معابری چون خیابان ملاصدرا و ... هدایت می شد. هادی حق بین با اشاره به این موضوع تاکید کرد: «برای ایجاد دسترسی بین دو محور بزرگراهی (چمران و همت) گزینه‌های مختلفی با نگاهی به حفظ فضای سبز موجود بررسی و در نهایت این دسترسی به صورت یک پل چپ‌گرد، طراحی شد.»

روان سازی جریان ترافیک

به گفته معاون فنی و عمرانی شهردار تهران، با بهره برداری از این پروژه علاوه بر روان سازی و گشایش ترافیکی، حدود ۶.۵ کیلومتر گردش‌های اضافی در صورت انتخاب مسیر لوپ‌های شمالی تقاطع بزرگراه‌های شهید چمران و آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و ۳ کیلومتر هم در صورت انتخاب مسیر خیابان‌های ملاصدرا و شیخ بهایی کاهش می یابد.

تسریع عبور و مرور اهالی

آن طور که هادی حق بین عنوان کرده: «با تأمین دسترسی بزرگراه شهید همت غرب از بزرگراه شهید چمران شمال، پیش‌بینی می‌شود، شهروندانی که در محدوده های میدان صنعت، جنت آباد، سردار جنگل و پونک تردد می کنند، بتوانند از این مسیر استفاده و به دور از ترافیک در مدت زمان کمی به مقصد برسند.»

پیامدهای اصلاح تقاطع ها

  • کاهش پیمایش‌های اضافی و غیرضروری
  • کاهش مصرف سوخت
  • ایمن‌ و روان‌سازی بار ترافیکی
  • رضایت‌مندی شهروندان

جزئیات پروژه

۴۶۴ متر طول پل روی بزرگراه شهید چمران

۹ متر عرض پل

۲ خط عبوری

۱ خط پیاده رو

۷۰۰ متر طول اصلاحات هندسی (لوپ شرق به غرب و غرب به شمال)

۲۴۰ متر مسیر کندروی شرقی در بزرگراه شهید چمران

۴۱۰ متر احداث دیوارهای وزنی

۱۴۶۰ متر اجرای شبکه جمع آوری و هدایت آب های سطحی

نظر شما