شناسهٔ خبر: 66705814 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

اولین واکنش علم الهدی به سیل مرگبار مشهد از تریبون نماز جمعه

امام جمعه مشهد گفت: بدون امام عادل، عدالت در جامعه قابل‌ تحقق نیست و بنابراین ولایت مقدم بر عدالت است و اگر ولایت بود، عدالت محقق می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، سید احمد علم‌الهدی در خطبه سیاسی نماز جمعه این هفته که با حضور پرشور زائران و مجاوران در حرم مطهر رضوی برگزار شد، ضمن تبریک فرارسیدن دومین جمعه از دهه مبارک کرامت و تقارن با سالروز ولادت بابرکت امام هشتم (ع) اظهار کرد: ماه ذی‌القعده ماه امام رضا (ع) است و کل این ماه، تعلق به وجود اقدس امام رضا (ع) دارد؛ تا جایی که اول ماه با ولادت حضرت فاطمه معصومه (س) آغاز می‌شود، یازدهم این ماه ولادت خود حضرت است، روز ۲۳ ماه روز زیارتی امام رضا (ع)، روز ۲۵ ذی‌القعده مقارن با دحو الارض و آخر این ماه نیز شهادت جانگداز میوه دل آقا، حضرت جوادالائمه (ع) است.

بنابر روایت مهر، امام جمعه مشهد افزود: اینجاست که می‌توان ذی‌القعده را ماه علی‌ابن موسی‌الرضا (ع) دانست و این توفیق مضاعف برای همه شما زائران است که در این ماه مبارک مشرف به شهر امام هشتم (ع) شده‌اید.

وی با اشاره به بارندگی‌های اخیر در استان خاطرنشان کرد: شکر خدا را به‌جا می‌آوریم بابت این بارندگی‌های مفید و بابرکتی که در دهه کرامت بر ما نازل شد تا شهر ما از خشکی و عطش ناشی از خشکسالی نجات پیدا کند. با این حال، نقطه تأسف‌بار بارندگی‌های اخیر حادثه ناگوار سیلی بود که به از دست‌رفتن شماری از عزیزان ما در این شهر و جمعی از برادران فریمانی منجر شد. این داغی که برای خانواده‌ها به وجود آمد، اسباب تأثر و تأسف بود اما شما عزیزان باید توجه داشته باشید که وقوع این سیل یک بلای طبیعی بود که متولیان امر را غافلگیر کرد. از خداوند متعال می‌خواهیم همه از دست‌رفتگان این حادثه را مشمول رأفت خاصه علی‌ابن موسی‌الرضا (ع) و مغفرت خود قرار بدهد و به خانواده‌هایشان صبر جمیل و اجر جزیل عنایت بفرماید.

علم‌الهدی تصریح کرد: نباید از موضوعات دلگرم‌کننده در بحران اخیر غافل شد. در این جریانی که پیش آمد، امداد ملت خیرخواه و غیور منطقه سیدی پای کار آمد که باید قابل‌توجه و هدف تکریم قرار بگیرد. امداد مخلص هلال احمر، عزیزان بسیج، برادران آستان‌قدس و همه دست‌اندرکاران پای کار بود که فقط یک قلم از آن، تأمین وضع تغذیه برادران و خواهران سیل‌زده به‌عنوان بخشی از اقدامات قابل‌توجه آستان قدس است که از رأفت امام هشتم (ع) نشات گرفت و همه را مشمول برکت و توجه خود قرار داد.

آستان قدس، میزبان شایسته زائران امام رضا (ع)

امام‌جمعه مشهد با تأکید بر ضرورت تبیین دامنه خدمات گسترده و فعالیت‌های مخلصانه آستان قدس رضوی در بخش‌های مختلف تصریح کرد: یک مساله مهم در این ایام پرفیض دهه کرامت به عزیزان ما در عتبه مقدس آستان قدس رضوی برمی‌گردد که زائر و مجاور را در جریان تلاش‌های خستگی‌ناپذیر و بی‌وقفه خود قرار بدهند. برادران عزیز و خواهران گرامی، نهاد مقدس آستان قدس هم در عرصه‌های خدماتی در داخل این عتبه نسبت به زائران میلیونی و پرحجم علی‌ابن موسی‌الرضا (ع) خدمات دارد، هم در حوزه امور امدادی و خیرات در نقاط کم‌برخوردار نقش‌آفرینی می‌کند و هم در عرصه‌های فرهنگی، اقدامات کم‌نظیری از خود نشان داده که همه به برکت وجود امام هشتم (ع) است.

وی تأکید کرد: شرایط امروزه مشهدالرضا (ع) طوری شده که دیگر پیک‌های زیارتی منحصر در یک روز و یک برهه زمانی خاص از سال نیست بلکه شاهد به‌هم‌پیوستگی در پیک‌های زیارتی هستیم و کار به جایی رسیده که در تمام طول سال، این شهر بابرکت میزبان حضور زائران است. میزبانی از زائران تکلیف همه مجاوران، دستگاه‌های مسئول و به‌خصوص آستان قدس رضوی است و به برکت همین کارهاست که عظمت ولایت بیشتر جلوه می‌کند و چشم دشمن کور می‌شود.

علم‌الهدی گفت: خدمات ارزشمندی که این عزیزان در حاشیه شهر و سایر استان‌ها انجام داده‌اند، اعم از امدادگری‌های فوق‌العاده، امور محرومیت‌زدایی و خدمات فرهنگی همگی مشمول عنایت خاص حضرت رضا (ع) خواهد بود. خوش به سعادت شما برادران خادم و خواهران خادمه این بارگاه نورانی که مشمول این سعادت و فیض شده‌اید. عزیزان خدام علی‌ابن موسی‌الرضا (ع) خوشا به حالتان. شما که اینجا خدمت حضرت می‌کنید، در قیامت هم موردتوجه و عنایت حضرت خواهید بود.

امام جمعه مشهد در تشریح فعالیت‌های فرهنگی ارزشمند آستان قدس رضوی به تکریم ابعاد مختلف پنجمین کنگره جهانی امام رضا (ع) پرداخت و اظهار کرد: کنگره امام رضا (ع) که اخیراً برگزار شد، از بازه زمانی سال‌های ۱۳۶۲ تا ۱۳۷۲ در جریان بود و بیش از ۳۱ سال از برگزاری آخرین رویداد آن می‌گذشت اما به برکت تدبیر داهیانه تولیت آستان قدس رضوی، کنگره پنجم با محوریت عدالت در اندیشه تمدنی علی‌ابن موسی‌الرضا (ع) در هفته گذشته برگزار شد. درباره عدالت رضوی هم مجال به تشریح و تبیین نیست اما در همین حد باید اشاره کرد که عدالت رضوی به‌معنای عدالت در سایه ولایت است.

وی خاطرنشان کرد: امام رضا (ع) در سیره خود ثابت کرد که عدالت جز در سایه ولایت قابل تحقق نیست و از لحظه‌ای که حضرت از نیشابور خارج شدند و حدیث سلسله‌الذهب را قرائت فرمودند تا زمانی که به شهادت رسیدند، تکیه فرمایشات و اعمال خود را بر این قرار دادند که عدالت با امام عادل است و امام عادل، صاحب ولایت الهی است.

علم الهدی ادامه داد: بدون امام عادل، عدالت در جامعه قابل‌تحقق نیست و بنابراین، ولایت مقدم بر عدالت است و اگر ولایت بود، عدالت محقق می‌شود و غیر از این محال است. این تصویر مشترک در فرمایشات امام رضا (ع) است و رهبر معظم انقلاب نیز در پیام خود تأکید بر همین موضوع داشتند که عدالت در جامعه اسلامی جز با حاکمیت دینی قابل تحقق نیست.

۲۷۲۱۹

نظر شما